لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۰

خاطرات زندان محسن امین زاده؛ « ۶۰۰ ساعت در اتاق‌های بازجويی»


محسن امين زاده، قائم مقام پيشين وزارت خارجه در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی، در یادداشتی که در وب سایت های اینترنتی منتشر شده است به خاطرات دوران زندان خود پس از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

محسن امین زاده از لحظات تلخ دوره ۲۳۸ روزی ياد کرده که در زمان بازجويی ها و جلسات دادگاه مشترک خود، همفکران و ديگران داشته است.

آقای امين زاده که چهار روز پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته بازداشت و حدود ۶۰۰ ساعت بازجويی شد.

او در يادداشت های دوره زندان خود که به نوشته وبسايت روز در فروردين ماه سال جاری تدوين شده است، نوشت: برای يک زندانی سياسی، گذراندن هر روز و هر ساعت از هشت ماه بازداشت در اوين، چهارماه در سلول انفرادی زندان سپاه پاسداران و ۶۰۰ ساعت در اتاق‌های بازجويی، سرشار از خاطره است؛ خاطراتی که به گفته وی، « تلخ، دردناک، جانکاه و گاهی هم شيرين و آرام‌بخش» هستند.

آقای امين زاده در يادداشت های خود اشاره کرده است که ساعت يک صبح روز ۲۶ خرداد ماه ۸۸ به شيوه‌ای بسيار غيرعادی دستگير و به سرعت به بند تحت کنترل سپاه پاسداران در زندان اوين منتقل شد و تحت بازجويی قرار گرفت.

وی افزوده است: تا ۵۰ روز پس از بازداشت، به جز چند روز، بی‌امان بازجويی شد؛ حتی گاهی نيمه‌شب ها و مدت بازجويی ها بين هفت تا ۱۵ ساعت بود.

سياه ترين روز دوره بازداشت، به گفته محسن امين زاده، روز چهارشنبه، هفتم مرداد ۱۳۸۸، بود که بازجويان از ابراز جملات نسبتاً محترمانه‌تر هفته های قبل دست برداشتند و همراه با برخوردهای فيزيکی، الفاظ رکيک بر زبان آوردند.

اين سياستمدار اصلاح طلب نوشت: بازجويانش به زشت‌ترين روش‌ها بر مبنای ادعاهايی سرتا پا دروغ و بسيار توهين‌آميز دست يازيدند؛ روش‌هايی که شنيده بود، اما هرگز آن را همچون آن روز باور نکرده بود.

آقای امين زاده در خصوص آن ساعات نوشته است: تحمل کتک‌ها از تحمل اظهارات و رفتار زشت سر بازجويش آسان‌تر بود، و افزود: مات و مبهوت بود ... زيرا با پديده‌هايی در زندان مواجه شده بود که تحمل آن برای کسی، که به گفته او، هميشه به اعتلای نظام جمهوری اسلامی ايران انديشيده و برای آن تلاش کرده بود، بسيار دشوار محسوب می شد.

او بازجويی‌ها از خود را توهين‌آميز، تکراری، بی‌محتوا و آزاردهنده توصيف کرده و افزوده است: بازجويی‌ها حکايت از فقدان اطلاعات بازجويان نسبت به وی و فقدان تجربه و تخصص آنان نسبت به کارشان داشت.

محسن امين زاده همچنين گفته است: سلول انفرادی نوعی شکنجه بود و سلول انفرادی بدون توالت برای او که سنگ کليه دارد، شکنجه‌ای مضاعف به شمار می رفت.

اين سياستمدار اصلاح طلب روز ۱۰ مرداد ماه سال گذشته به دادگاه گروهی از بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری برده شد و در آنجا او ديد که « همه خيلی لاغر و شکسته شده بودند».

محسن امين زاده همچنين نوشته است: محتوای دادگاه خيلی بد بود و در کيفرخواست نيز تلاش شده بود تا ادعاهای عجيب و غريب و بی اساس عليه متهمان ثابت شود.

بر اساس اين يادداشت ها، وی بار ديگر در روز سوم شهريور سال گذشته به دادگاه منتقل شد که در آنجا گروهی از فعالان مدنی و سياسی بازداشت شده پس از انتخابات رياست جمهوری نيز حضور داشتند.

آقای امين زاده به نقل از احمدزيدآبادی نوشته است که او علاوه بر کتک های ضمن بازجويی، دو بار هم شلاق خورده است.

محسن امين زاده پس از گذراندن ۲۳۸ روز در زندان با وثيقه ۷۰۰ ميليون تومانی به مرخصی رفت و در بهمن سال ۸۸، دادگاه انقلاب تهران، اين سياستمدار اصلاح طلب را به شش سال حبس تعزيری محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG