لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

انتقاد دو مرجع تقلید از بازداشت دهها نفر در مراسم مذهبی


آیت الله صانعی (راست) و آیت الله منتظری. عکس تزئینی است.
آیت الله صانعی (راست) و آیت الله منتظری. عکس تزئینی است.
آيت الله منتظری و آيت الله صانعی، دو مرجع تقليد در قم، روز جمعه از بازداشت حدود ۶۰ نفر در مراسم دعای کميل در تهران، انتقاد کردند.

اين مراسم دعای کميل برای آزادی زندانيان سياسی در منزل پدر همسر شهاب طباطبايی، يکی از فعالان سياسی بازداشت شده پس از انتخابات ۲۲ خرداد، برگزار شده بود.

به گزارش سایت نوروز، ارگان جبهه مشارکت، اکثر زنان دستگیر شده، آزاد شده و تعدادی از زندانیان نیز به اوین منتقل شده اند.

سايت نوروز همچنین روز جمعه خبر داد که خانواده های زندانيان سياسی و برخی بازداشت شدگان دعای کميل، جريان بازداشت ها را به برخی از مراجع اطلاع داده اند.

بر اساس اين گزارش، آيت الله منتظری با ابراز تاسف شديد از اينکه در جمهوری اسلامی با مراسمی مذهبی همچون دعای کميل برخورد می شود، حمله به خانواده های زندانيان سياسی را به شدت محکوم کرد.

اين مرجع تقليد با اشاره به شعار روزهای انقلاب سال ۵۷ ؛ شعار « استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که به گفته او «به فراموشی سپرده شده است» افزود:« مفهوم جمهوريت در نظام اسلامی که همان مردم سالاری است ... امروز ناديده گرفته شده و حق آزادی مردم رعايت نمی شود.»

آيت الله صانعی نيز با ابراز تاسف از بازداشت های اخير گفت:«آقايان تحمل برگزاری مراسم دعای کميل را هم ندارند.»

در همین حال خانواده های بازداشت شدگان با صدور اطلاعيه ای خواستار آزادی بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری شدند.

پس از انتخابات ۲۲ خرداد، و در جريان تظاهرات معترضان به نتايج انتخابات، شمار بسيار زيادی بازداشت شدند.

مقام های جمهوری اسلامی ايران، شمار بازداشت شدگان را حدود ۴۰۰۰ نفر اعلام کرده اند، اما گزارش فعالان و سازمان های سياسی و حقوق بشری حاکی از بازداشت شمار بسيار زيادتری از آمار رسمی است.

در اطلاعيه خانواده های بازداشت شدگان خطاب به مقام های جمهوری اسلامی ايران گفته شده است که « ... به نام اسلام حکم نرانيد و آنرا بد نام نکنيد... شما با نگهداری اين افراد در سلول های انفرادی، برپايی داداگاه های نمايشی و سرگردان نگهداشتن خانواده آنها، علاوه بر بی عدالتی، آبروی اسلام و جمهوری اسلامی را نيز می بريد.»

دادگاه هايی مورد اشاره اين خانواده ها، مربوط به چند دور محاکمه دهها بازداشت شده پس از انتخابات است.

سازمان های حقوق بشری و خانواده های افراد محاکمه شده معتقدند که « اعترافات» بازداشت شدگان در اين محاکمه ها، ناشی از اعمال فشارها و شکنجه های جسمی و روحی بر آنان بوده است، اما مقام های جمهوری اسلامی ايران اين موضوع را رد می کنند.

خانواده های بازداشت شدگان در مراسم دعای کميل همچنين تاکيد کرده اند که نمی توان حقايق و شقاوت هايی که در ايران صورت گرفته است را پشت درهای بسته زندان پنهان کرد و افزوده اند برپايی دادگاه هايی که به گفته آنان نمايشی بوده، موجب « بد نامی جمهوری اسلامی» شده است.

در اين اطلاعيه همچنين تاکيد شده است که ادامه بازداشت فعالان سياسی و مدنی پس از انتخابات که آنان گروگان گيری توسط دستگاه قضايی برای پايان جنبش سبز توصيف کرده اند، بی ثمر خواهد بود.

اين خانواده ها گفته اند:« جنبش سبز، جنبش حق خواهی مردم ستم ديده ايران است که ادامه آن در گرو حضور اين فرد و آن فردنيست و نمی توان با زندانی کردن افراد بی گناه آنرا متوقف ساخت.»

آنها تهديد کردند که در صورت آزاد نشدن بستگان خود به نهاد های بين المللی شکايت خواهند کرد و دست به تحصن و اعتصاب غذا خواهند زد.
XS
SM
MD
LG