لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۰

مصلحی: وزارت اطلاعات پس از فتنه ۸۸، ترمیم و بازسازی شد


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات،
حيدر مصلحی، وزير اطلاعات،
حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ایران ، روز جمعه گفت که اين وزارتخانه پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در ايران اقدام به « خود ترميمی شايسته و بايسته» و « بازسازی» کرد.

به گزارش خبرگزاری « ايسنا» به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دولت، وی اين موضوع را در ارتباط با « نقطه قوت مهم وزارت اطلاعات» و « ولايتمداری» اين وزارتخانه دانست.

وزير اطلاعات گفت که آن وزارتخانه «پس از جريان فتنه ۸۸، توانست متناسب با حجم توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی ملت ايران، خود را بازسازی کند و با اقتدار کامل و با کمک ساير نهادها و سازمان‌های نظام، آن فتنه را خنثی کند.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران از اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشته به عنوان « فتنه» و از مير حسين موسوی و مهدی کروبی به عنوان « سران فتنه» نام می برند.

اين نخستين بار نيست که بحث هايی مانند « ترميم» يا « بازسازی» از سوی دستگاه های امنيتی و نظامی جمهوری اسلامی ايران در ماه های پس از آغاز اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری مطرح می شود.

پيشتر، وزارت اطلاعات پس از پايان رياست جمهوری محمد خاتمی، شاهد تغيير و تحولاتی بود که به برکناری شماری از مسئولان آن وزارتخانه انجاميد.

در عين حال نيز محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مرداد ماه برای نخستين بار به حمايت برخی از «پاسداران» از رهبران مخالفان دولت اذعان کرد.

بهروز خليق، فعال سياسی در آلمان، درباره تغيير و تحولاتی که در دستگاه های امنيتی و نظامی جمهوری اسلامی ايران صورت گرفته است، با اشاره به برکناری هايی که پس از انتخابات ۲۲ خرداد سال پيش به خاطر مخالفت برخی از مقام های وزارت اطلاعات با بحث براندازی نرم نظام انجام شد، به « راديو فردا» می گويد:« تعداد زيادی در وزارت اطلاعات در انتخابات ۲۲ خرداد به مير حسين موسوی رای دادند و اين موضوع برای حکومت سنگين بود که نيروهای اطلاعاتی اش چنين عملکردی داشته باشند.»

وی با اشاره به رويداد مشابه در بدنه سپاه پاسداران می افزايد:« حکومت تلاش کرده است تا وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران را با اهداف خود يکدست کند و بتواند با جنبش سبز مقابله کند.»

در اين حال، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات، در بخش ديگری از سخنان خود در ارتباط با حوادث بيش از يک سال گذشته گفته است: « هر جا رصد کرديم و ديديم دشمن قصد حضور يافتن دارد و يا نفوذ و يا اقدام تروريستی را برنامه‌ريزی کرده، دست او را قطع کرديم. »

آقای خليق به اين پرسش که آيا اصولا دستگاه های امنيتی و نظامی در پی تغييرات و برکناری آن دسته از اعضای خود که از جنبش سبز حمايت می کردند، موفق به برقراری وضعيت مطلوب جمهوری اسلامی ايران شده اند، پاسخ می دهد شايد اين هدف در کوتاه مدت امکان پذير باشد، اما در کوتاه مدت اين امر ميسر نيست.

او اضافه می کند:« حکومت به خاطر عملکردش با بحران های جدی، مانند بحران مشروعيت و اقتصادی مواجه است و در عين حال، تحت فشارهای بين المللی قرار دارد، به ويژه اينکه با اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها، بايد در انتظار پيامدهای جدی ناشی از آن بود.»

اين فعال سياسی اشاره می کند که در حکومت های ديکتاتوری، دستگاه های سرکوب از آن تاثيرگذاری لازم برای حفظ اين حکومت ها برخوردار نبوده اند.

وزير اطلاعات همچنين مخالفان را متهم به اجرای « توطئه براندازی نرم» کرد، اما توضيح بيشتری در اين خصوص نداد و تنها گفت که بخشی از سرمايه‌گذاری‌های آمريکا در جنگ نرم عليه ايران و براندازی نرم طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۷ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار بوده است.

حيدر مصلحی در بخش ديگری از سخنانش، دشمنان جمهوری اسلامی ايران را متهم کرد که در حوزه های فرهنگ، ادب، هنر، تاريخ، صنعت، تجارت، سياست خارجی، دانشگاه‌ها و مدارس برنامه‌ريزی کرده‌اند.

او در اين زمينه اشاره کرد که دشمنان تلاش می کنند جوانان را به سوی تفکرات و انديشه‌های انحرافی سوق دهند.

وزير اطلاعات در عين حال افزود: دشمنان با راه‌اندازی رسانه‌های مختلف ماهواره‌ای و اينترنتی و تشکيل گسترده شبکه‌های اجتماعی قصد ايجاد دگرگونی‌های اجتماعی زيربنايی و براندازی فرهنگی و سياسی داشتند.

حيدر مصلحی اضافه کرد که شبکه‌هايی که تشکيل شده بود و به کف خيابان می‌آمدند و اغتشاش می‌کردند، به روش‌های مختلف دچار اضمحلال شدند.

وی در اين مورد گفت: « با رأفت و عطوفت مثال زدنی، اعضای شبکه‌ها را ارشاد، نصيحت و توجيه کرديم که تقريباً همه آنها اظهار ندامت و پشيمانی کردند و عده‌ای از آنها پس از آگاهی يافتن از دام دشمنان حاضر شدند با ما همکاری کنند.»

اين سخنان در حالی ابراز می شوند که پس از آغاز اعتراض ها به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور، صدها نفر بازداشت و دهه نفر زندانی شدند.

سازمان ها و فعالان حقوق بشر بارها از اعمال فشارهای جسمی و روحی بر بازداشت شدگان سخن گفته اند.

همچنين برخی از بازداشت شدگان مانند محمد نوری زاد و حمزه کرمی درباره شکنجه خود در زندان مطالبی را منتشر کرده اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG