لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

انتقاد از دو شرکت اروپایی به خاطر معامله با ایران


شرکت اتريشی « او ام وی» و شرکت فرانسوی « توتال»، از کنفرانس صادرات گاز در تهران که در روزهای ۱۳ و ۱۴ مهرماه برگزار می شود، پشتيبانی مالی کرده اند.(عکس: AFP)
شرکت اتريشی « او ام وی» و شرکت فرانسوی « توتال»، از کنفرانس صادرات گاز در تهران که در روزهای ۱۳ و ۱۴ مهرماه برگزار می شود، پشتيبانی مالی کرده اند.(عکس: AFP)

اقدام دو شرکت نفتی اروپايی برای برگزاری کنفرانس صادرات گاز در ايران با انتقادهایی از جمله از سوی یکی از سازمان های حقوق بشری مواجه شده است.


شرکت اتريشی « او ام وی» و شرکت فرانسوی « توتال»، از کنفرانس صادرات گاز در تهران که در روزهای ۱۳ و ۱۴ مهرماه برگزار می شود، پشتيبانی مالی کرده اند.


بر اساس گزارش ها، « او ام وی» حامی نقره ای اين کنفرانس با پرداخت ۱۵ هزار يورو و « توتال» حامی طلای سفيد آن، با پرداخت مبلغ اعلام نشده ای، از حامیان این نشست هستند.


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه ای از اين دو شرکت اروپايی که با ايران معاملات نفتی دارند، خواستار کمک به متقاعد کردن تهران برای پايان دادن به اعدام نوجوانان بزهکار شد.


اين درخواست کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با توجه به آمارهای مربوط به اعدام نوجوانان در این کشور عنوان شده است.



کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه ای از شرکت های اروپايی «توتال» و « او ام وی» که با ايران معاملات نفتی دارند، خواستار کمک به متقاعد کردن ايران برای پايان دادن به اعدام نوجوانان بزهکار شد.

بر اساس آمارها، در سال جاری، شش نوجوان اعدام شده اند و ۱۳۰ نوجوان ديگر در انتظار اعدام به سر می برند. از اين لحاظ به گفته کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، اين کشور در اعدام نوجوانان در جهان پيشگام است.


ارون رودز، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، گفت: « اين شرکت های اروپايی توسط ايران به عنوان سند موفقيت در اثبات اينکه نقض حقوق بشر در ايران به هيچوجه مانع روابط تجاری با اروپا نيست، انتخاب شده اند.»


آقای رودز با اشاره به اينکه « ايران همه درها را به روی جامعه بين المللی برای گفت وگو در باره حقوق بشر بسته است» افزود: «زمان آن رسيده است که اين شرکت ها به تعهدات شان در زمينه مسئوليت اجتماعی خود ارج بگذارند و از ايران خواستار پايان دادن به مجازات اعدام برای کودکان شوند.»


سخنگوی اين سازمان حقوق بشری با اشاره به محورهای حمايت از حقوق بشر در وب سايت های « او ام وی» و « توتال» گفت: «شرکت های توتال و او ام وی بايد کاری برای مردم ايران بکنند و قدمی در راستای تعهدات حقوق بشری شان بردارند.»


وی از اين دو شرکت خواست که « به رهبران ايران اعلام کنند که اعدام نوجوانان پذيرفتنی نيست و آن را به عنوان يک مانع در روابط تجاری با ايران مطرح کنند.»


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در پايان بيانيه خود با توجه به اينکه ايران يکی از اعضای امضا کننده ميثاق بين المللی حقوق سياسی مدنی و پيمان حقوق کودک است، گفت که ايران موظف است به اعدام نوجوانان پايان دهد.


اعدام نوجوانان در ايران همواره با انتقادهای داخلی و خارجی مواجه شده است. از جمله، ۲۴ سازمان مهم حقوق بشر منطقه ای و بين المللی در تير ماه از دولت ايران خواستند که به اعدام نوجوانان پايان دهد.


نمايندگان سازمان ملل متحد نيز بارها از دولت ايران خواستار رعايت تعهدات بين المللی و پايان دادن به اعدام نوجوانان شده اند.


« او ام وی از لحاظ اقتصادی ايران را حمايت می کند»




اتحاديه « بمب را متقف کنيد» که خواستار تحريم های بين المللی عليه ايران است، دوباره از شرکت « او ام وی» اتريش به خاطر حمايت مالی از برگزاری کنفرانس صادرات گاز در تهران انتقاد کرد.

اتحاديه « بمب را متوقف کنيد» که خواستار تحريم های بين المللی عليه ايران است، روز پنجشنبه دوباره از شرکت « او ام وی» اتريش به خاطر حمايت مالی از برگزاری کنفرانس صادرات گاز در تهران انتقاد کرد.


سيمونه دانياه، سخنگوی اين اتحاديه، در بيانيه ای که منتشر شد، گفت: « به نظر می رسد که او ام وی به طور مستقيم از لحاظ اقتصادی رژيم تروريستی ايران را حمايت می کند.»


اين اتحاديه همچنين اعلام کرد که شرکت رويال داچ شل از حمايت مالی از کنفرانس صادرات گاز در ايران صرف نظر کرده است.


اتحاديه « بمب را متوقف کنيد» اخيرا مبارزه ای بين المللی را همراه با تلاش برای امضای بيانيه انتقاد از برنامه اتمی ايران به راه انداخته است.


غرب نگران است که تهران از اين برنامه برای توليد سلاح هسته ای استفاده کند، اما ايران می گويد اين برنامه، صلح آميز است.


شرکت اتريشی او ام وی از سال ۲۰۰۱ ميلادی اقدام به اکتشاف ميادين نفتی در جنوب غربی ايران کرده است و سال گذشته توافقنامه ای را با شرکت های ايرانی امضا کرد که در جهت توسعه يکی از ميدان های نفتی در خليج فارس و توليد گاز طبيعی مايع اقدام کند.


گفته می شود که سی درصد سهام این شرکت در اختیار دولت اتریش است.


اتحاديه « بمب را متوقف کنيد» با انتشار بيانيه ای در ماه اوت از اين اقدام « او ام وی» انتقاد کرده بود.


XS
SM
MD
LG