لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

محسن رضایی: نباید اعتراضات را به عنوان براندازی توصیف کرد


محسن رضايی
محسن رضايی
محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و يکی از نامزدهای معترض انتخابات رياست جمهوری، خواستار پذيرش اعتراضات برخی از مردم در ايران و خودداری از بکار بردن خشونت عليه آنها شد.

آقای رضايی در مصاحبه با روزنامه « تهران امروز» همچنين توصيف اعتراضات به عنوان « براندازی» از سوی برخی از مسئولان را مورد انتقاد قرار داد.

محسن رضایی گفت پذيرش حق اعتراضات از سوی بخشی از مردم، باعث خواهد شد تا آنچه وی « مردم سالاری دينی » توصيف می کند، گسترش يابد.

آقای رضايی با اشاره به اين موضوع که « دوران مشارکت صرف و همراهی صرف مردم با دولت به پايان رسيده است»، افزود:« ... مردم همانگونه که در انتخابات مشارکت دارند، می‌خواهند نسبت به پاسخگو کردن دولت هم نقش فعال داشته باشند.»

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تظاهرات ماه های اخير افزود: «نبايد فکر کنيم اين اعتراضات برای براندازی جمهوری اسلامی است.»

در ماه های گذشته رخی مقامات نظامی و امنيتی ایران، اصلاح طلبان را متهم به تلاش برای براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی کردند.

محسن رضايی در اين خصوص گفت:« بايد تلاش کرد که اصلاح‌طلبان از نظام فاصله نگرفته و ارتباط شان با آنها قطع نشود.»

آقای رضايی اضافه کرد که برخورد منفی با تظاهرات برخی از مردم باعث می شود که « فضای کشور امنيتی و مردم سالاری دينی تضعيف شود.»

در ماه های اخير، معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری در تهران و برخی از شهرهای ايران دست به تظاهرات زده اند.

اما اين تظاهرات با برخورد شديد نيروهای لباس شخصی، بسيج و نيروی انتظامی مواجه شده است.

بنا به آمار رسمی، حدود ۴۰۰۰ نفر بازداشت و حدود ۳۶ نفر کشته شدند، هر چند که فعالان سياسی و حقوق بشری می گويند آمار واقعی بازداشتی ها و کشته شدگان بسيار بيشتر از اين آمار رسمی است.

محسن رضايی همچنين خواستار آن شد که ادبيات اعتراض، « ادبيات مودبانه‌ای باشد» و « خواسته‌ها و اهداف کاملا روشن و شفاف باشند.»

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مصاحبه خود با « تهران امروز» از نهادهای حکومتی خواست تا « تحمل خود را بالا ببرند» و « اعتراضات مردم را به‌عنوان خشونت تلقی نکنند.»

آقای رضايی با تاکيد بر اينکه بايد خشونت‌طلبان را از معترضان تفکيک کرد، از معترضان خواست «از راه قانون و مجوز قانونی عمل کنند.»

وی افزود:« ... در آينده بايد جايی را در تهران و شهرستان‌ها تعيين کنيم که فضايی باشد که هر کسی اعتراض دارد به همراه مجوزش به آنجا برود. با هر تعدادی تجمع کنند و اعتراض‌شان را به‌طور قانونمند انجام دهند.»

اين نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری در بخش ديگری از مصاحبه خود گفت که دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا به پايان خط رسيده اند و لذا کشور به جريان سومی نياز دارد.

محسن رضايی تاکيد کرد که « کشور نمی تواند يک جناحی اداره شود.»
XS
SM
MD
LG