لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

آیت الله صانعی: به رسانه‌ها و روحانیون دروغگو وابسته نشوید


آيت‌الله يوسف صانعی
آيت‌الله يوسف صانعی

آيت‌الله يوسف صانعی، از مراجع تقليد منتقد دولت ايران، در يک سخنرانی در شهر گرگان از وضعيت جاری در ايران و آنچه قتل تظاهرکنندگان و شکنجه زندانيان خواند، به شدت انتقاد کرد و خواستار تحریم «رسانه های دروغگو» شد.

آيت الله صانعی در اين سخنرانی که روز ۲۱ مرداد انجام شده و به تازگی در وب سايت ها منتشر شده است، همچنین از مير حسين موسوی، آخرين نخست وزير ايران و يکی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری، دفاع کرد.

وی در این سخنرانی گفت: « ما موظفيم هر رسانه ای که دروغ می گويد، خودمان را به آن رسانه ها وابسته نکنيم. روزنامه ای دروغ می گويد، راديو تلويزيونی دروغ می گويد، روحانی دروغ می گويد، خودمان را به اينها وابسته نکنيم، حداقل به حرف هايشان گوش ندهيم که مبادا تحت تاثير قرار بگيريم. رسانه ای که صدها نفر را گرفتار بند کرده تازه افتخار می کند که ما اينها را آورده ايم با توهين و تحقير. برويد هر جايی که مظلوميت مردم را بيان می کنند پيدا کنيد و گوش بدهيد تا با خبر شويد چه بر مردم می گذرد. توجه به رسانه های دروغگو خلاف قرآن است.»

نسبت دادن اتهام براندازی به کسانی که در رأس نظام جمهوری اسلامی ايران بوده اند، از جمله مواردی بود که آيت الله صانعی در سخنرانی خود در شهر گرگان مورد انتقاد قرار داد.

اشاره اين مرجع تقليد منتقد به بازداشت شمار بسيار زيادی از اصلاح طلبان بود که برای ساليان طولانی دارای سمت های بالايی در ايران بوده اند.

آيت الله صانعی در قسمتی از سخنان خود گفت: « حکومت اسلامی حداقل بايد با آنهايی که زحمت کشيده اند خوب رفتار کند، اين اولين کلاس سياست است. آيا آقای مهندس موسوی که من ۲۴ سال است که او را می شناسم، تصميم داشت رژيم را به هم بزند؟ او تصميم داشت مردم را کف خيابان ها به خاک و خون آغشته کند؟ او تصميم داشت اموال مردم را به يغما ببرند؟ او تصميم داشت مغازه ها را بشکنند؟ او تصميم داشت از جاهايی گلوله بزنند و قلب مردم را نشانه بروند؟»

وی در عين حال، در مورد گزارش های مربوط به اعمال فشار بر بازداشت شدگان حوادث اخير و آن چه تحت عنوان «اعترافات» در رسانه ها انتشار يافته است، تاکيد کرد که در اسلام هيچ‌کس حق ندارد مجرمی را عذاب مضاعف کند و حتی کسی که حد بر او واجب است، اگر بيمار باشد نمی‌توان بر او حد جاری کرد.

آيت الله صانعی در اين باره گفت: « من اينجا عرض می کنم اقراری که از کسی سر بزند، اين اقرار هيچ ارزشی ندارد.»

«عزيزان من مأيوس نشويد آگاهی بدهيد»

آيت الله يوسف صانعی در ادامه انتقادهای خود به نتايج برخورد با معترضان اشاره کرد: « عزيزان هر چقدر فشار بيشتر شود، آگاهی زيادتر می شود و تنفر بيشتر می شود. تنفر برای هر حکومتی خطرناک است، اولين خطر اين است که بايد باج بدهد. هر چه مردم بيشتر از حکومت متنفر می شوند حکومت بيشتر بايد باج بدهد. البته يک جا تنفر زياد می شود و ديگر باج ندارند، چون همه چيز را داده اند، نفت و گاز و ثروت های معنوی و مادی را داده اند، المفلس فی امان الله. تنفر برای حکومت ها خيلی خطرناک است. عزيزان من مأيوس نشويد آگاهی بدهيد.»


ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری برای کشته شدگان حوادث اخير توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران نيز مورد انتقاد آيت الله يوسف صانعی قرار گرفت

وی گفت: « از گورستان هم می ترسند. گورستان هم بانک است که آتش بزنند؟ گورستان مغازه های مردم است که آتش بزنند؟ آقايان چرا از گورستان می ترسيد؟ با ترس که قضيه حل نمی شود. آمده است سر خاک مرده اش، آمده سر خاک شهيدش می گويد دستتان درد نکند که به قلبش زديد، حداقل بگذاريد من برايش فاتحه بخوانم.»

در نظر گرفتن نظر و آراء مردم توسط حکومت و روحانيون از ديگر نکات مورد تاکيد اين مرجع تقليد بود که گفت: « همه چيز مردم هستند، هيچ چيز غير از مردم نيست. ما آخوندها را مردم اداره کردند چطور شده که حالا با مردم درگيريم؟ آخوندی که با مردم درگير می شود، بی انصافی می کند و کيفر آن را می بيند.»

آيت الله صانعی تنها روحانی بلندپايه در جمهوری اسلامی ايران نيست که از شرايط کنونی انتقادهای شديدی کرده است.

در هفته های گذشته گروهی از تشکل های مذهبی و همچنين، روحانيون بلندپايه، همانند آيت الله حسينعلی منتظری، يکی از مراجع بلندپايه مخالف در ايران، نيز بارها از سياست های جاری انتقاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG