لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

ادغام بسیج در سپاه؛ آمادگی بیشتر برای مقابله با تظاهرات


خبرگزاری مهر گزارش داد که به زودی، نيروی مقاومت بسيج برای هماهنگی بيشتر در نيروی زمينی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادغام خواهد شد.

به گفته خبرگزاری مهر، اين اقدام به دستور محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران و در ادامه تغييرات صورت گرفته در اجرای طرح تحول ساختار اين نيروی نظامی صورت می گيرد.

اين مرحله از تغييرات که به عنوان مرحله دوم از آن ياد می شود، در ادامه تغييرات مرحله اول يعنی تغييرات ساختاری سپاه در استان ها صورت می گيرد.

در مرحله قبلی، سپاه پاسداران به ۳۱ بخش استانی تقسيم شد که دو بخش آن به تهران اختصاص داشت.

بهروز خليق، فعال سياسی در آلمان، که تحولات مربوط به سپاه پاسداران را دنبال می‌کند، به پرسش‌هاب رادیو فردا در این زمینه پاسخ داده است.

  • راديو فردا: آقای خلیق، طرح ادغام بسیج در نیروی زمینی سپاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟


بهروز خليق: ‌از برنامه‌های مهم سردار جعفری، ادغام بسيج در سپاه پاسداران بوده است. البته هنوز مشخص نيست در طرحی که ارائه شده است، آيا کل بسيج در نيروی زمينی سپاه پاسداران ادغام می‌شود و يا گردان‌های ضد شورش بسيج.

همچنين بسيج مجموعه وسيعی است که در محلات، ادارات، دانشگاه‌ها و کارخانه ها وجود دارند و معلوم نيست با اين گروه‌ها چه برخوردی صورت خواهد گرفت.

در اين مدت، ارگان‌هايی برای مقاومت در برابر به قول خودشان «براندازی نرم» به وجود آوردند و وظايفی در اين زمينه به عهده بسيج گذاشتند، اکنون مشخص نيست که اينها به سپاه می‌پيوندند يا همچنان به طور مستقل به کار خود ادامه خواهند داد.

اگر اين طرح‌ها مشخص شود، آن وقت متوجه می‌شويم که کدام بخش بسيج در نيروی زمينی سپاه ادغام خواهد شد.

  • پس از اينکه سردار جعفری، فرماندهی کل سپاه پاسداران را بر عهده گرفت، وعده داد که تغييرات گسترده ای را در اين نهاد نظامی ايجاد خواهد کرد. به نظر شما به جز اين مورد بايد منتظر تحولات ديگری هم باشيم؟

طرح‌های آقای جعفری بسيار گسترده‌تر از اين است. او مدتی قبل اعلام کرد وظيفه اصلی سپاه در زمينه مسايل داخلی کشور است و حفظ مرزها بر عهده ارتش قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد برای مقابله با اعتراضات مردم در چند ماه اخير که همچنان هم ادامه دارد، بايد انتظار داشته باشيم که سپاه ساختارهای خود را تغيير دهد و طرح‌های جديدی را پياده کند تا آمادگی بيشتری برای مقابله با اين اعتراضات را داشته باشد.


  • تا به حال بسيج از نيروهای داوطلب تشکيل می‌شد. با توجه به اينکه قرار است بسيج در نيروی زمينی سپاه ادغام شود، آيا اين مشخصه خود را از دست نخواهد داد؟


بله، درست است. اما در بسيج دو بخش وجود دارد؛ يکی دو هزار و ۵۰۰ گردان ضد شورشی که طی سال‌های قبل تشکيل داده بودند و مانند سپاه از نيروهای حرفه‌ای بودند و همواره آماده به خدمت. بخش دوم، بسيجی است که در ادارات و دانشگاه‌ها وجود دارد و بيشتر جنبه داوطلبانه دارد.

اما وقتی بسيج بخواهد در سپاه ادغام شود، جنبه داوطلبانه خود را از دست می‌دهد و شبيه مناسبات داخلی سپاه خواهد شد. اگر بسيج به طور کامل در سپاه ادغام شود، ديگر نمی‌توان از بسيج به عنوان نيروی داوطلبی صحبت کرد.

  • آيا اين تغيير و تحولات واکنش هايی را در جامعه به دنبال خواهد داشت؟


اين تغييرات حتی بين اصولگرايان واکنش‌هايی را بر می‌انگيزد، چون تأکيد آنها و اصلاح‌طلبان بر اين بوده است که بسيج بايد جنبه داوطلبی خود را حفظ کند و اصلاح‌طلبان تأکيد داشتند که بايد خصلت سرکوبگری را از بسيج گرفت و آن را به نيرويی تبدل کرد که درخدمت مردم باشد.

ولی اين روندی که پيش می‌رود، باعث خواهد شد بخشی از نيروهای درون حکومتی شامل اصولگرايان و همين طور اصلاح‌طلبان به اين اقدام واکنش نشان دهند.

به نظر من، واکنش‌ها طبيعی است، چون اينها روی بسيج خيلی حساب باز کرده بودند و اين که خود مردم هستند که در برابر اعراضات قرار می‌گيرند و اينکه حکومت بر نيروی مردمی تکيه دارد نه روی نيروهای حرفه‌های و در اين صورت ديگر نمی‌توان گفت بسيج نيروی مردمی است و به عملکرد خود ادامه دهد.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG