لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۸

اصلاح‌طلبان و بسیج؛ مقابله به مثل با احمدی‌نژاد؟


ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی، اعلام کرد که شاخه‌ای با عنوان بسيج راه‌اندازی کرده است. اين اقدام در پی بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر مجاز بودن فعاليت سياسی بسيجيان عادی و فعال، به استثناء بسيجيانی که پاسداران افتخاری هستند، صورت گرفته است.

بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخی به مخالفان مداخله نظاميان و شبه نظاميان در سياست بود؛ مخالفانی که پس از سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجاز دانستن بخشی از بسيج به فعاليت سياسی، دوباره به اعتراض برخاسته بودند.

دخالت نيروهای نظامی و شبه نظامی در انتخابات دو دهه گذشته، همواره به عنوان يکی از چالش‌های اصلاح‌طلبان به شمار رفته است و آنان بارها نسبت به اين موضوع اعتراض کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان می‌گويند گروه‌های راست‌گرا با استفاده از نيروهای شبه نظامی، نتايج انتخابات گذشته را به سود خود رقم زده‌اند.

اوج نارضايتی اصلاح‌طلبان به انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد که در جريان آن، مهدی کروبی، نامزد انتخابات، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ايران، مجتبی خامنه‌ای، فرزند او را متهم کرد که با استفاده از نيروهای بسيج به نفع يک نامزد مد نظر، در انتخابات دخالت کرده است.

اشاره آقای کروبی به محمود احمدی‌نژاد، شهردار وقت تهران، بود که توانست همراه با اکبر هاشمی رفسنجانی به دور دوم رأی‌گيری راه يابد و به گفته برخی از تحليلگران، با همان شيوه در انتخابات رياست جمهوری پيروز شود.

بهروز خليق، فعال سياسی در آلمان و کارشناس مسايل مربوط به سپاه پاسداران، در اين مورد به «راديو فردا» گفت:«در دوره‌های قبلی، به خصوص انتخابات سال ۸۴، بسيج نقش زيادی داشت و از احمدی‌نژاد دفاع کرد و يکی از عواملی بود که همراه با سپاه باعث شد او در انتخابات پيروز شود.»

اين در شرايطی است که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، دخالت نيروهای نظامی و شبه نظامی در انتخابات و مخدوش بودن آرا را رد کرده است.

در اين حال، اصلاح‌طلبان و برخی از تحليلگران سياسی بر اين باورند که محمود احمدی‌نژاد برای انتخاب دوباره به رياست جمهوری نيازمند حمايت فعال سپاه پاسداران و بسيج است.

آقای خليق نيز در تأييد اين موضوع، با اشاره به سخنان فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:« به نظر می‌رسد آنچه که جعفری اعلام کرده، تدبيری از سوی او است تا بتواند فشارهای بر سپاه و بسيج و هزينه‌های مربوط به آن را کاهش دهد و در عين حال، مجوزی را برای ادامه فعاليت بسيج در انتخابات کسب کند.»

در اين زمينه، در هفته‌های اخير، فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی های مختلفی از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد حمايت کرده‌اند.

در اين ميان، پس از انتقادهايی که اصلاح طلبان از دخالت نهادهای نظامی و شبه نظامی در سياست عنوان کرده‌اند، به نظر می‌رسد که حداقل، ستاد ميرحسين موسوی قصد دارد از نيروی بسيج استفاده کند تا عرصه تنها برای حاميان محمود احمدی‌نژاد باز نماند.

در همين ارتباط، محسن رشيد، از فرماندهان بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سخنگوی کميته ايثارگران ستاد ميرحسين موسوی، با اشاره به راه‌اندازی شاخه بسيج در تمام استان‌ها در ستاد ميرحسين موسوی، گفت: پيش از اين، «افرادی بسيجی بودند که در ستاد ثبت نام می‌کردند، اما با توجه به معترض شدن پايگاه شان، فرم ثبت نام خود را پس می‌گرفتند، حال، با توجه به اينکه اين موانع برداشته شده است، ما بايد از اين موقعيت استفاده کنيم.»

در مورد دليل اين اقدام از سوی ستاد ميرحسين موسوی، عادل دهدشتی، فعال سياسی در اصفهان، به «راديو فردا» گفت:« اين حرکت اصلاح طلبان و به ويژه، ستاد آقای موسوی، بيشتر شبيه به يک مقابله به مثل و استفاده از حربه‌ای است که جناح مقابل می‌خواهد از آن استفاده کند و تا حدودی هم به نظر می رسد که اصلاح‌طلبان بد نمی‌دانند که در اين ارتباط مانور قدرتی داشته باشند و نشان دهند که در بدنه نيروهای نظامی، از جمله بسيج، پايگاه دارند و می‌توانند آنها را سازماندهی کنند.»

بهروز خليق نيز گفت:«ميرحسين موسوی از زمانی که وارد عرصه سياست شده، به گونه‌ای عمل کرده است که بتواند در ميان اصولگرايان شکاف بيندازد و بخشی از آنها را به سوی خود جلب کند و به نظر می‌رسد که موفقيت‌هايی نيز داشته است.»

وی افزود:« آقای موسوی همين کار را در مورد سپاه و بسيج پيش می‌برد تا امکان ندهد که سپاه و بسيج، يک تنه، در مقابل او بايستند و تمام آرای خود را در اختيار احمدی‌نژاد قرار دهند.»

با اين همه، آيا اين روش، کارساز خواهد بود؟ و آيا حاميان آقای موسوی قادر خواهند شد که آرای بخش قابل ملاحظه‌ای از بسيجيان را جلب کنند؟

پاسخ آقای دهدشتی منفی است. اين فعال سياسی گفت:« اصلاح طلبان می‌دانند که نيروهای نظامی از نظر سازماندهی، در اختيار آنها قرار ندارند.»

در اين ميان، آقای خليق نيز با انتقاد از اين سياست ستاد ميرحسين موسوی که موجب دخالت بيش از پيش سپاه پاسداران و بسيج در عرصه سياست می‌شود، افزود:«اين عملکرد آقای موسوی پيامدهی منفی خواهد داشت.»

او با اشاره به انتقاد مهدی کروبی، نامزد ديگر انتخابات رياست جمهوری، از دخالت نيروهای نظامی و شبه نظامی در انتخابات اضافه کرد: «مهدی کروبی به درستی، موضع خوبی گرفت.»

در همين حال، عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه در مورد بحث دخالت نيروهای نظامی و شبه نظامی در انتخابات گفت: «آنچه قانون مقرر کرده، دخالت نيروهای نظامی و انتظامی ممنوع است و تعيين مصاديق آن نيز بر عهده شورای نگهبان نيست و مراجع قانونی بايد در اين رابطه اظهار نظر کنند.»

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG