لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

تلاش ایران برای آزادی کشتی و ملوانان ربوده شده ایرانی


سومالی ساحل سه هزار کيلومتری دارد که تحت کنترل جدی قرار ندارد.(عکس: AFP)
سومالی ساحل سه هزار کيلومتری دارد که تحت کنترل جدی قرار ندارد.(عکس: AFP)

مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی روز جمعه گفت: ايران در تلاش است تا از طريق ديپلماتيک، امکان آزادی ملوانان کشتی ربوده شده «ايران دیانت» در سواحل سومالی را فراهم کند.


مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی روز پنجشنبه اعلام کرده بود که دزدان دريايی، يک کشتی ايرانی و يک تانکر نفتکش ژاپنی را در سواحل سومالی ربوده اند.


اين دو کشتی بين ساعات ۱۰ و ۱۱ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی، در حال عبور از خليج عدن بودند که در سواحل سومالی توسط دزدان دريايی مسلح ربوده شدند.


به گفته مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی، دزدان دريايی با تيراندازی به سوی اين کشتی باربری ايرانی آن را متوقف کردند و فرماندهی آن را در دست گرفتند.


محمدحسين داجمر، مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی، در همين ارتباط به خبرگزاری فارس گفت: يک کشتی ايرانی که حامل ۴۰ هزار تن سنگ آهن بود، توسط دزدان دريايی سومالی ربوده شده است.


وی ملوانان اين کشتی را ۲۹ نفر و از ملیت های گوناگون عنوان کرد و در خصوص مقصد و مبداء آن گفت: کشتی مذکور ۴۰ هزار تن سنگ آهن را از چين به هلند منتقل می کرد که در سواحل سومالی ربوده شد.


آقای داجمر به اين پرسش که آيا دزدان دريايی در ازای آزادی اين ملوانان درخواستی داشته اند، پاسخ داد: تاکنون درخواستی در اين خصوص صورت نگرفته است. ما نيز تلاش هايی از طرق ديپلماتيک و وزارت امورخارجه صورت داده ايم.


مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی در عين حال، از سلامت ملوانان ايرانی خبر داد و با اشاره به اينکه کشتی و ملوانان ايرانی در پوشش بيمه ای قرار دارند، گفت: در حال حاضر، مهمتر از هر چيز برای ما، سلامت ملوانان ايرانی است که در اين خصوص پيگيری های لازم در حال انجام است.


سواحل سومالی يکی از بزرگترين مناطق فعاليت دزدان دريايی در جهان به شمار می رود و در شش ماه نخست سال جاری ميلادی، ۲۴ گزارش در خصوص حمله آنان به شناورها در اين منطقه انتشار يافته است.

وی همچنین به خبرگزاری مهر گفت که بلافاصله پس از وقوع حادثه، یک کميته اضطراری به منظور بررسی و پيگيری موضوع و انجام اقدامات مقتضی در جهت آزاد سازی کشتی مذکور تشکيل شد.


طولانی ترین ساحل بدون نظارت جدی


ربودن کشتی ايرانی و دو کشتی ژاپنی و مالزيايی در روزهای سه شنبه و پنجشنبه در شرايطی انجام گرفته است که شورای امنيت سازمان ملل متحد در ماه ژوئن به کشتی های نظامی خارجی اجازه داد تا برای مقابله با دزدان دريايی وارد آب های سومالی شوند.


با اين همه، ساحل سه هزار کيلومتری سومالی تحت کنترل جدی قرار ندارد.


اين در حالی است که گفته می شود دزدان دريايی که مسلح به راکت و سلاح های اتوماتيک هستند، برای عمليات شان از قايق های تندرو استفاده می کنند.


علاوه بر این، کشور سومالی از سال ۱۹۹۱ ميلادی که ژنرال محمد زيادباره سرنگون شد، فاقد حکومت مرکزی قدرتمند بوده است.


در اين ميان، مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی به تمام کشتی هايی که در حال عبور از خليج عدن هستند و يا قصد عبور از آنجا را دارند، هشدار داده و خواستار هوشياری آنان شده است.


سواحل سومالی يکی از بزرگترين مناطق فعاليت دزدان دريايی در جهان به شمار می رود و در شش ماه نخست سال جاری ميلادی، ۲۴ گزارش در خصوص حمله آنان به شناورها در اين منطقه انتشار يافته است.


نوئل چونگ، رييس اين مرکز، گفت: پيش از اين از تمام کشتی ها خواسته شده بود که حداقل ۲۰۰ مايل دريايی با سواحل سومالی فاصله داشته باشند.


خليج عدن، دريای سرخ را به اقيانوس هند متصل می کند و يکی از پر رفت و آمد ترين خطوط کشتيرانی در جهان به شمار می رود.


بر اساس اين گزارش، اقدام اخير دزدان دريايی در شرايطی روی داده که مذاکره برای آزادی کشتی های ربوده شده در يک ماه گذشته و پرسنل آنها در جريان است.


در اين ارتباط، دزدان دريايی خواستار دريافت مبالغی برای آزادی کشتی مالزيايی که در روز سه شنبه ربوده شد، هستند.


XS
SM
MD
LG