لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

بازداشت عابد توانچه و ادامه فشار بر دانشجويان چپ


عابد توانچه، از جمله بيش از بيست نفری است که تحت عنوان دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب و با گرايش چپ در سال گذشته بازداشت شدند.
عابد توانچه، از جمله بيش از بيست نفری است که تحت عنوان دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب و با گرايش چپ در سال گذشته بازداشت شدند.

گزارش ها حاکیست که در پی تاييد حکم هشت ماه حبس عابد توانچه، از اعضای «دانشجويان آزاديخواه و برابری طلب»، وی روانه زندان اراک شده است.


آقای توانچه، دانشجوی وبلاگ نويس و مدير مسئول نشريه دانشجويی عصيان، از جمله بيش از بيست نفری است که تحت عنوان «دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب» و با گرايش چپ در سال گذشته بازداشت و چند ماه در زندان نگه داشته شدند.


رمضان حاجی مشهدی، وکيل مدافع عابد توانچه، به راديو فردا گفت:« پس از آنکه عابد توانچه به هشت ماه زندان محکوم شد، بدون احضار رسمی و قانونی، بوسيله تلفن احضار شد که به دليل تلقی من از اين روش که قانونی نبوده است، از او خواستم تا ارسال احضار کتبی از رفتن به زندان خودداری کند، اما چون خانواده و وثيقه گذار وی تحت فشار و تهديد قرار گرفته بودند، عابد توانچه به ناچار خود را به زندان اراک معرفی کرد.»


در دادگاهی که برای عابد توانچه برگزار شده بود، وی امکان حضور در دادگاه برای بيان دفاع و ارائه دفاعيه خود را نيافت و به وکيلش٬ آقای حاجی مشهدی، نيز فرصتی برای دفاع از او داده نشد.


رمضان حاجی مشهدی در آن هنگام در گفت و گويی با راديو فردا، اتهامات وارد شده به موکل خود را « اقدام عليه امنيت ملی، شرکت در تظاهرات و نشر عقايد کمونيستی» اعلام کرد.


اتهام اقدام عليه امنيت ملی همراه با اتهامات ديگری همچون تشويش اذهان عمومی و تبليغ عليه نظام به فعالين سياسی و اجتماعی در ايران وارد می شود. اتهاماتی که همواره از سوی آنان رد شده است.


در عین حال، در ارتباط با اتهامات دیگر آقای توانچه، وکیل مدافع او اعتقاد دارد که با توجه به موکلش هیچ جرمی را مرتکب نشده است که به زندان محکوم شود.


آقای حاجی مشهدی با اشاره به اينکه به حکم صادر شده اعتراض دارد، خبر داد که نامه ای به آيت الله هاشمی شاهرودی، رپیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، نوشته و از وی درخواست کرده است با توجه به اين موضوع که نحوه صدور حکم برخلاف اصل ۱۶۸ قانون اساسی و بدون حضور وکيلش بوده است، آقای توانچه از زندان ازاد شود.


وی اضافه کرد که توجهی به اين نامه نشده است و او قصد دارد بر پايه ماده ۱۸ قانون دادگاه های عمومی، از رييس قوه قضاييه خواستار اعاده دادرسی نسبت به حکم صادره خواهد شد.


حکمی مغاير حقوق بشر


چند روز پيش از آنکه عابد توانچه زندانی شود، حدود يک هزار نفر با امضای بيانيه ای، حکم هشت ماه زندان از سوی دادگاه تجديد نظر برای عابد توانچه را مغاير حقوق بشر دانستند.


چند روز پيش از آنکه عابد توانچه زندانی شود، حدود يک هزار نفر با امضای بيانيه ای، حکم هشت ماه زندان عابد توانچه را مغاير حقوق بشر دانستند.

امضاکنندگان اين بيانيه با اشاره به آنچه که «سرکوب و بازداشت گسترده کم نظير و بی سابقه» دانشجويان چپ گرای دانشگاه های مختلف ايران ناميده بودند، نوشتند که اين دانشجويان پس ازمدت طولانی با وثيقه های بسيار سنگين که تهيه و پرداخت آن از عهده خانواده های آنان خارج بود، بطور مشروط رها شدند.


سپس دادگاه هايی برای رسيدگی به اتهامات آنان برگزار و برای برخی احکام سنگينی تعيين شد.


يکی ازاين دانشجويان، به نوشته اين بيانيه، عابد توانچه بود که دادگاه رسيدگی به پرونده او بدون حضور وی و يا وکيلش و يا حتی ارائه دفاعيه ای از سوی او٬ به هشت ماه حبس تعزيری محکوم شد.


به گفته امضاکنندگان بيانيه يک هزار امضايی، در ادامه روند رسيدگی به پرونده عابد توانچه٬ دادگاه تجديد نظر نيز بدون دعوت از او و يا تشکيل دادگاه با حضور وکيل حقوقی پرونده و ارائه لايحه دفاع با حضور وی تائيد شد.


در اين بيانيه بر اساس شواهدی که امضاکنندگان به آنها استناد کرده اند، هشدار داده شده بود که «به زودی و طی برگزاری دادگاه مجدد، حکم ۳۲ ماه حبس تعزيری ديگری به اتهام توهين به رهبری و اغتشاش با تبانی قبلی صادر و به هشت ماه حبس تعزيری افزوده خواهد شد.»


امضاکنندگان بيانيه ضمن محکوميت آنچه که گسترش برخورد پليسی و قضايی با «دانشجويان آزادی خواه و برابری طلب»، توصيف کردند، خواستار لغو فوری و بی قيد و شرط حکم هشت ماه حبس تعزيری عابد توانچه شده بودند.


ادامه فشار بر «دانشجويان آزاديخواه و برابری طلب»


در همين حال، پيش اززندانی شدن عابد توانچه، پيمان غلامی و علی عبدالله زاده، از دانشجويان دانشگاه صنعتی سهند تبريز، در منزل دانشجويی خود بازداشت شدند.


اين دو از دانشجويان فعال در تحصن و اعتصاب غذا در دانشگاه سهند در ارديبهشت ماه و جزو دانشجويانی بودند که در پی تعرض يکی از مسئولين حراست دانشگاه سهند تبريز به يکی از دختران دانشجو، دست به اعتراضات گسترده ای همراه با اعتصاب غذا در ارديبهشت ماه زدند.


در پی آن اعتراضات، مسئولين دانشگاه سهند ضمن پذيرش خواسته های دانشجويان، قول پيگيری خادثه و برخورد با فرد متخلف را دادند. با اين وجود، مسئولين دانشگاه از چند روز قبل، فشار و برخورد با فعالين دانشجويی دانشگاه سهند تبريز را آغاز کرده اند.


به گزارش خبرنامه اميرکبير، از وضعيت فعلی اين دانشجويان اطلاعی در دست نيست و فقط موارد اتهامی اين دانشجويان اعلام شده است.


موارد اتهام مطرح شده برای پيمان غلامی عبارتند از: اقدام عليه امنيت ملی، تبليغ عليه نظام، تشويش اذهان عمومی، نشر اکاذيب، اقدام به سياسی کردن فضای دانشگاه وگسترش نگره ضد دينی. موارد اتهام مطرح شده برای علی عبدالله زاده نيز عبارتند از: اقدام عليه امنيت ملی، توهين به نظام، اقدام عليه نظام، گسترش نگره ضد نظام.


دراين ميان، گزارش ها حاکيست که قرار است چند تن از «دانشجويان آزاديخواه و برابری طلب» از جمله بيژن صباغ و پورعبدالله در شهريور ماه در دادگاه انقلاب اسلامی تهران، محاکمه شوند.


رمضان حاجی مشهدی در اين مورد گفت:«به نظر می رسد که در روزهای آينده احضاريه هايی برای ساير دانشجويان آزاديخواه و برابری طلب ارسال خواهد شد.»


وی خاطر نشان کرد که هنوز يکی از اين گروه از دانشجويان به نام فرهاد حاجی ميرزايی پس ازگذشت شش ماه از بازداشت موقتش، در زندان به سر می برد و گفت:«دادستان تهران قول داده است که من بتوانم با موافقت قاضی، با فرهاد حاجی ميرزايی ديدار کنم.»


XS
SM
MD
LG