لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

مانور ۳۰ هزار نفری در خیابان های تهران


مانور يک هفته‌ای نيروی انتظامی در شهر تهران به نام «مانور امنيت و آرامش» از روز دوشنبه آغاز شد.


قرار است اين مانور با شرکت ۳۰ هزار مامور نيروی انتظامی، پليس افتخاری، پليس‌ياران و نگهبانان محله، ۵۰ هلی‌کوپتر و هزاران وسيله نقليه، با رژه‌ای دو و نيم کيلومتری در خيابان‌های تهران برگزار شود.


اما اين مانور به تهران محدود نخواهد شد. اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، روز دوشنبه با اشاره به اين که اين مانور در استان‌های ديگر نيز اجرا خواهد شد گفت: «پليس برای بالا بردن توانايی‌های خود تا پايان امسال و سال آينده بنا به موقعيت جغرافيايی و امنيتی هر استان اقدام به اجرای مانور می‌کند.»



در مورد اهداف برگزاری اين مانور مطالب متفاوتی گفته شده است.


در اين ارتباط، عزيزالله رجب‌زاده، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ، برخی موارد همانند «مقابله با اقدامات تروريستی و بحران‏های اجتماعی، حفظ نظم و امنيت، تمرين و حفاظت از اموال‏ مردم، انتقال سريع نيروها از ساير استان‏ها به تهران، حفاظت از مراکز حساس و مهم، کمک‌رسانی به مردم آسيب‌ديده با همکاری سازمان‏های خدماتی و امدادی و مقابله با عناصر فرصت‌طلب» را ذکر کرده است.


اما با نزدیکتر شدن زمان برگزاری مانور، اهداف امنيتی آن، در سخنان مقام‌های نيروی انتظامی کمرنگ‌تر شد، تا جايی که مهدی محمدی‌فر، معاون پارلمانی و حقوقی نيروی انتظامی، روز يکشنبه گفت: «هدف از مانور امنيت، مقابله با حوادث طبيعی و اجتماعی و احيانا تهديدات امنيتی است.»


همچنين سرهنگ محسن خانچرلی، معاون عمليات پليس تهران بزرگ، روز يکشنبه گفت: «اين مانور در جهت برقراری امنيت و بررسی نقاط ضعف و قوت پليس در رابطه با مقابله وقوع بلايای طبيعی برگزار مي‌شود.»


«هدف نهایی ایجاد فضای وحشت است»


اما بهروز خليق، فعال سياسی در آلمان، معتقد است که اين مانور تنها جنبه امنيتی دارد و هدف نهايی آن ايجاد فضای رعب و وحشت بين مردم ناراضی از وضعيت اقتصادی، اجتماعی و سياسی است.


وی در این مورد به «راديو فردا» گفت: «جمهوری اسلامی به شدت نگران آن است که به جهت افت قيمت نفت، بحران اقتصادی، افزايش بيکاری، فقر و شکاف طبقاتی در شهرهای مختلف ايران، به ويژه تهران، مردم در اعتراض به خيابان‌ها بريزند و شورش‌هايی انجام بگيرد. از همين جهت، نيروی انتظامی، بسيج و سپاه تلاش زيادی برای آمادگی برای مقابله با چنين شورش‌هايی انجام داده‌اند.»


  • « پليس برای بالا بردن توانايی های خود تا پايان امسال و سال آينده بنا به موقعيت جغرافيايی و امنيتی هر استان اقدام به اجرای مانور می کند.»
اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران

آقای خليق در این زمینه اشاره کرد که حدود ۲۵۰۰ گردان عاشورا و الزهرا به همين منظور در ايران تشکيل شده‌اند.


مهران براتی، تحليل‌گر سياسی در آلمان، نيز با آقای خليق موافق است و می‌گويد اين گونه مانورها بيشتر جنبه سياسی دارند.


وی به راديو فردا گفت: «در ماه‌های اخير نقض حقوق بشر در ايران گسترش پيدا کرده، سرکوب دانشجويان تشديد شده و برخورد با کارگران شدت يافته است. در همين ارتباط، می‌توان گفت که در چنين مواقعی، رويکرد اصلی چنين مانورهايی، مخالفين هستند.»


پيش از اين نيز مانورهای کوچک‌تر و با اهداف محدودتر در سطح شهر تهران برگزار شده بود. از جمله، مبارزه با اراذل و اوباش، تهديدکنندگان امنيت اجتماعی، و توزيع‌کنندگان مواد مخدر.


به گفته مقام‌های نیروی انتظامی و قضایی ایران، در پی این عملیات صدها نفر بازداشت و شمار قابل توجهی نیز اعدام شدند.


چنین برخوردهایی با اعتراض سازمان‌های حقوق بشری در ایران و جهان مواجه شده است. ضمن آن که برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که اعمال چنین مجازات‌هایی تنها به گسترش فرهنگ خشونت در ایران می‌انجامد.


با این همه، مقام‌های نيروی انتظامی و قضایی در این خصوص بارها گفته‌اند که با اين مانورها، ميزان اين گونه موارد در تهران کاهش چشمگيری يافته است.


مهران براتی بر اين عقيده است که تاثير چنين اقداماتی در جامعه محدود خواهد بود.


وی گفت: «ثابت شده است مبارزه با آن چه که مقام‌های جمهوری اسلامی، مبارزه با بزه‌کاری و شرارت می نامند، از طريق زور و مانور پيش نمی‌رود و اصولا فرد بزه کار، شرور يا جنايتکاری پيدا نمی‌شود که با اين گونه اقدامات دست از کارش بردارد.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG