لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

دستجردی: وزارت بهداشت، بالا بودن نیترات در آب تهران را بررسی می‌کند


مرضیه وحید دستجردی
مرضیه وحید دستجردی
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، روز جمعه اعلام کرد که وی تیمی را مامور بررسی میزان نیترات موجود در آب تهران کرده، و در عین حال تاکید کرد آب تهران «آلودگی میکروبی» ندارد و تنها در برخی مناطق نیترات آن بالاست.

همزمان با اوج‌گیری نگرانی‌ها درباره وضعیت آشامیدنی تهران، وزیر بهداشت گفت: «من تیمی را در وزارت بهداشت مامور بررسی دقیق‌تر این کار را کرده‌ام که در مدت یک هفته گزارش جدیدی از وضعیت آب تهران به من ارائه دهند. مسئولان وزارت نیرو هم اعلام کرده اند که مشکل نیترات را حل کرده‌اند و تیم وزارت بهداشت هم این موضوع را بررسی خواهند کرد. امیدواریم با تعامل گسترده میان وزارت بهداشت و وزارت نیرو هر چه زودتر این مشکل حل شود.»

مرضیه وحید دستجردی افزود: «خوشبختانه آب شرب تهران هيچ مشکل ميکروبی ندارد و فقط در برخی از مناطق جنوب شهر، ميزان نيترات آن بالاتر از حد مجاز است که با تمهيدات انديشيده شده، اين مشکل هم برطرف خواهد شد.»

مرضيه وحيد دستجردی با استناد به گزارش وزارت نيرو افزود: «ميزان نيترات آب در برخی از نقاط تهران بالاتر از استاندارد است که اين وزارتخانه تلاش می‌کند اين آب را با آب‌هايی که نيترات کمتری دارند، رقيق کند.»

سخنان اين مقام دولتی در مورد سالم بودن آب آشاميدنی پايتخت ايران با واکنش خبرگزاری مهر، نزديک به اصولگرايان منتقد دولت، مواجه شد.

اين خبرگزاری، گفته‌های خانم وحيد دستجردی را «موضعی متفاوت» خواند و اشاره کرد که او پيش از اين به کودکان و زنان باردار توصيه کرده بود از آب لوله‌کشی تهران به دليل «آلودگی»، نياشامند.

اما حال، به گزارش خبرگزاری مهر، او دشمنان را متهم به سوء استفاده در اين مورد کرد و گفت: «ما از دشمنان انتظاری غیر از دشمنی نداریم. آب تهران هيچ گونه آلودگی ندارد و کاملاً سالم و برای همه اقشار در همه مناطق قابل شرب است و اگر به عنوان يک نکته بهداشتی، در برخی مناطق نيترات بالا است، اين مشکل حل می‌شود.»

با اين همه، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آنچه که «جلوگيری از عوارض مصرف آب شرب با نيترات بالا» ناميد، به « زنان باردار و کودکان شيرخوار توصيه کرد از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند.»

در روزهای اخير، پس از اعلام آلودگی آب آشاميدنی تهران، بحث‌های گوناگونی از سوی مقام‌های دولتی و شهری مطرح شد.

در اين زمينه، مرتضی تمدن، استاندار تهران، اعلام کرد که آب اين شهر «به هيچ وجه» آلوده نيست و تنها در بخش‌هايی از مناطق شهر بايد آب لوله‌کشی با توجه به توصيه‌های وزير بهداشت مورد استفاده قرار بگيرد.

مرتضی تمدن گفت که در حدود ۹۰ درصد از شبکه آب شرب تهران سالم و بهداشتی است و «در ۱۰ درصد مابقی نيز ميزان نيترات موجود تنها برای زنان باردار و نوزادان تا سه ماه توصيه نمی‌شود».

همچنين محمد پرورش، مدير عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، بر آلوده نبودن آب تهران تأکيد کرد و گفت که اين آب برای تمامی گروه‌های سنی قابل استفاده است.

اين در حالی بود که خبرگزاری فارس هفته گذشته گزارش داد که منطقه «يافت‌آباد» در جنوب تهران به دليل بالا بودن ميزان نيترات در آب آشاميدنی، «منطقه سياه» اعلام شده است.

برخی تحقيقات نشان می‌دهند که بين ميزان بالای نيترات آب آشاميدنی و ابتلا به سرطان، ارتباط معناداری وجود دارد.

نيترات که در آب به صورت محلول وجود دارد و به روش‌های معمول تصفيه قابل حذف نيست. وجود نيترات بيش از حد مجاز، به ويژه در آب شهرهايی به چشم می‌خورد که دفع فاضلاب در آن‌ها به صورت نادرست صورت می‌گيرد.

اما در ديگر سو، محمد هادی حيدرزاده، مشاور شهردار تهران، با اعلام آلودگی آب تهران از «سال‌ها پيش» گفت که اين آلودگی بنا به دلايلی بيان نمی‌شد، در حالی که همه می‌دانستند فقدان شبکه فاضلاب موجب شده است تا فاضلاب شهری تهران وارد آب‌های زيرزمينی شود.

مشاور شهرداری خواستار آن شد تا مهمترين دغدغه و نخستين اولويت دولت، تکميل شبکه فاضلاب تهران باشد.

همچنين معصومه ابتکار، رئيس کميته محيط زيست شورای شهر، اعلام کرده است که علاوه بر نيترات بالای آب شرب تهران، ميزان مواد آلی خطرناک نيز در آب بالا است.

معصومه ابتکار نیز تاکید کرده است که «با توجه به اينکه در تهران، سيستم شبکه جمع آوری فاضلاب وجود ندارد، ... چاه‌های آب توسط فاضلاب آلوده شده‌اند.»

پيش از اين و در سال گذشته نيز وزارت نيرو گزارشی را در مورد بالا بودن ميزان نيترات در آب آشاميدنی برخی از مناطق تهران ارائه کرد و در يک توصيه بهداشتی از شهروندان تهران خواست به جای آب لوله‌کشی، از آب‌های بسته‌بندی شده جهت آشاميدن استفاده کنند.

موضوع آلودگی آب آشاميدنی شهر تهران در ماه‌های اخير به يکی از نگرانی‌های مردم تبديل شده است و پيشتر، برخی نمايندگان مجلس و مطبوعات در ايران نسبت به سلامتی شهروندان تهرانی هشدار داده‌ بودند.
XS
SM
MD
LG