لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

اعتراض های کارگری در تهران، کرمانشاه و رشت


اعتصاب در روغن نباتی قو
اعتصاب در روغن نباتی قو
مشکلات اقتصادی ناشی از تحريم ايران به دليل اصرار جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه اتمی بحث برانگيزش و نيز پيامدهای ناشی از سياست های دولت، به گفته برخی از منتقدين، باعث رکود در بخش صنعت و نیز ورشکستگی کارخانه ها شده است.

در اين زمينه، خبرگزاری « فارس» روز چهارم مهر ماه نوشت: به دلیل برخی مشکلات کوچک و بزرگ، تعدادی از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک شهرستان ابرکوه طی ماه‌های اخير ناچار به تعطيلی شده‌اند.

به نوشته اين خبرگزاری حامی دولت، مشکلات مالی و کمبود نقدينگی و بی‌توجهی و عدم حمايت متوليان امر صنعت از عوامل آزردگی صاحبان اين واحدهای صنعتی در ابرکوه شده است.

خبرگزاری « مهر» نيز به نقل از اسدالله عباسی، نماينده رودسر و املش در مجلس، نوشت که شرکت ريسندگی املش با ۷۰۰ کارگر در آستانه تعطيلی قرار دارد.

این وضعیت انتقاد علی لاريجانی، رئيس مجلس، را به همراه داشته است که روز پنجشنبه با انتقاد از سياست واردات از سوی دولت گفت که نمی توان با واردات مشکل اشتغال را حل کرد و بايد توليد داخل، محور و اساس قرار گيرد.

آيت الله مکارم شيرازی، از مراجع تقليد اصولگرا، نيز روز پنجشنبه با انتقاد از واردات بی‌رويه گفت: دولت که اشراف به مسائل دارد، بايد مصالح را در نظر بگيرد.

همزمان با مشکلات به وجود آمده برا یبخش صنعت، گزارش ها حاکی از اعتراض های کارگری در ايران است، که آخرين موارد انتشار يافته در رسانه های مجاز، به تهران، کرمانشاه، رشت اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری« ايلنا»، بيش از ۴۵۰ کارگر کارخانه روغن نباتی قو روز دوشنبه در اعتراض به بحث فروش اين کارخانه از سوی بنياد شهيد دست از کار کشيدند و در محل اين واحد صنعتی تحصن کردند.

بر اساس اين گزارش، آنان گفتند که اين کارخانه از نظر مالی وضعيت خوبی ندارد و با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفيت توليدی کار می‌کند.

اين کارگران اعلام کردند که قصد دارند تا هنگامی که جواب قانع‌کننده‌ای نشنوند به تحصن خود ادامه دهند و گفتند که از تامين اجتماعی و مسدولان شرکت می‌خواهند که آنان را بازنشسته کنند.

البته اين اعتراض و تحصن از سوی روابط عمومی کارخانه روغن نباتی قو چنین پاسخ داده شد که معترضان را متهم به اخلال در نظم عمومی کارخانه کرد و افزود که حقوق کارگران از درآمد کارخانه پرداخت شده‌است.

در ديگر مورد از اعتراض های کارگری، خبرگزاری های « ايسنا» و « مهر» نيز گزارش دادند که جمعی از کارگران شرکت کرپ ناز کرمانشاه، توليد کننده پارچه، هفته گذشته برای چندمين بار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود و عدم واريز حق بيمه شان، در مقابل مديريت امور شعب بانک ملت استان کرمانشاه تجمع کردند.

بر اساس اين گزارش، بانک ملت از سهامداران اصلی کرپ ناز است.

کارگران معترض که خبرگزاری ايسنا و مهر اشاره ای به شمار آنها نکردند، با در دست داشتن پلاکارهايی همچنين خواستار تعطيل نشدن کارخانه کرپ ناز شدند.

آنان با تاکيد بر دريافت حقوق خود اعلام کردند که بيش از سه ماه است که دستمزدشان را نگرفته اند، حدود هشت ماه است حق بيمه شان واريز نشده و از مزايای بيمه محروم شده اند.

همچنين خبرگزاری های فارس و ايلنا گزارش دادند که ۳۰۰ کارگر کارخانه ريسندگی خاور رشت روز سوم مهر با تجمع مقابل استانداری گيلان، خواستار دريافت حقوق معوقه خود از مسئولان شدند.

بر اساس اين گزارش، ۳۰۰ کارگر مرد و زن کارخانه خاور رشت مدت هفت ماه است هيچگونه حقوق و مزايايی از کارخانه دريافت نکرده‌اند.

اينها در حاليست است که به نوشته خبرگزاری « ايلنا»، ميليون ها کارگری که بايد با حداقل دستمزد ماهانه، يعنی ۳۰۳ هزار تومان، چرخ زندگی خود را بگذرانند، با افزايش قابل توجه اقلام ضروری مانند لبنيات، تخم مرغ، برنج، حبوبات، ميوه و سبزی تازه، گوشت قرمز و مرغ، قند، شکر، چای و روغن نباتی مواجه هستند.

به نوشته ايلنا، در اين شرايط، هر خانوار کارگری در ايران ماهانه بيش از ۵۱۳ هزار تومان هزينه می‌کند که حدود ۲۱۰ هزار تومان از حداقل دستمزد شان بيشتر است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG