لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

بازداشت فعالان دانشجويی ادامه دارد


چند هفته پس ا زتحصن دانشجویان دانشگاه زنجان، بهرام واحدی، دبير انجمن اسلامی این دانشگاه توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده است.
چند هفته پس ا زتحصن دانشجویان دانشگاه زنجان، بهرام واحدی، دبير انجمن اسلامی این دانشگاه توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده است.

در ادامه برخوردهای قضايی و امنيتی با دانشجويان در دانشگاه های سراسر کشور، یکی دیگر از فعالان دانشجويی در هفته گذشته بازداشت شده است.


بر اساس گزارش منابع دانشجويی، در آخرين مورد از بازداشت ها، بهرام واحدی، دبير انجمن اسلامی دانشگاه زنجان، توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده است.


عليرضا فيروزی، سخنگوی شورای متحصنين دانشگاه زنجان، در گفت و گو با راديو فردا در باره دليل بازداشت آقای واحدی گفت :« وی در ارتباط با تحصنی که در دانشگاه زنجان داشتيم، بازداشت شده است. اما هنوز هيچ مقام قضايی اسم وی را اعلام نکرده و تنها دادستان زنجان در مصاحبه ای که با روزنامه همشهری داشت، اعلام کرد که يکی از دانشجويان در بازداشت به سر می برد.»


آقای فيروزی اضافه کرد:« بهرام واحدی با حکم قضايی بازداشت شده، اما خانواده اش حاضر نيستند اين خبر را درج کنند. ما هم با تماس هايی که با خانواده اش داشتيم و از صحبت های ضد و نقيض آنها متوجه شديم که بهرام بازداشت شده است.»


به گفته وی، در حال حاضر، از وضعيت بهرام واحدی هيچ اطلاعی در دست نيست؛ از جمله اينکه در کدام مکان نگه داشته می شود و روند قضايی پرونده او چگونه است و در کل به چه اتهامی بازداشت شده است.


در حالی خبر اين بازداشت اعلام شده است که طبق اعلام و توافق قبلی بدست آمده، پس از پايان تحصنی که نزديک به سه هفته در خرداد ماه در دانشگاه زنجان ادامه داشت، قرار بود که با هيچ يک از متحصنين برخورد قضايی و همچنين آموزشی صورت نگيرد.


تحصن و اعتصاب دانشجويان از زمانی آغاز شد که سايت های نزديک به فعالان دانشجويی خبر دادند که «حسن مددی، معاون دانشجويی دانشگاه زنجان، قصد داشت در دفتر خود يکی از دانشجويان دختر را با تهديد مجبور به ارتباط جنسی کند، اما با حمله دانشجويان به دفتر او و فيلمبرداری از اقدام معاون دانشجويی، نقشه وی را برای تجاوز بر هم زدند.»


پس از آن، به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی دانشجويان ايران، ايسنا، عليرضا نداف، رييس دانشگاه زنجان، در جمع دانشجويان حضور يافت و از آنان به خاطر آنچه به گفته او، باعث هتک حرمت دانشگاه و دانشجو شده بود، عذرخواهی و از انتخاب مسئولی که سبب خدشه به دانشگاه شده بود، ابراز تاسف کرد.


در اين ميان، و به گزارش ايسنا، جعفر گل محمدی، دادستان عمومی و انقلاب زنجان، در تشريح پرونده جنجالی دانشگاه زنجان با اشاره به اينکه طبق اظهارات دو متهم صيغه محرميت جاری شده بود، افزود: «هر دو متهم در تحقيقات اوليه عنوان کردند که الفاظ عقد موقت را اين دختر دانشجو تکرار کرده، اما صرف نظر از صحت يا عدم صحت جاری شدن عقد موقت، نوع عمل آنها در محوطه دانشگاه کار بسيار قبيحی است.»


وی با بيان اينکه فعلا يک نفر از دانشجويان در بازداشت به سر مي برد، گفت: «تعدادی از افرادی که خارج از دانشگاه در اين تحصن شرکت کرده بودند، در بازداشت هستند و ممکن است با وصول شکايت های جديد، افرادی ديگر نيز بازداشت شوند؛ اما در حال حاضر وضعيت دانشگاه آرام است.»


اشاره وی به پيام شکيبا، حسن جنيدی و آرش لاهيجی بود که در روز ۱۸ تير بازداشت شدند.


در اين خصوص، عليرضا فيروزی درباره آخرين وضعيت اين دانشجويان بازداشت شده گفت: «ما متوجه شده ايم که پيام شکيبا به بند عمومی زندان صفرآباد زنجان منتقل شده و نه بند سياسی. ما متاسفانه تنها از پيام شکيبا مطلعيم و ازوضعيت دو دانشجوی ديگر هيچ اطلاعی نداريم.»


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG