لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در اسرائیل


نظر سنجی ها حاکی از پیروزی حزب کادیما به رهبری تسیپی لیونی در انتخابات پارلمانی اسرائیل است.(عکس: AFP)
نظر سنجی ها حاکی از پیروزی حزب کادیما به رهبری تسیپی لیونی در انتخابات پارلمانی اسرائیل است.(عکس: AFP)

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، در بيانيه ای که روز دوشنبه در کنست، پارلمان اين کشور، خوانده شد، خواستار انجام برگزاری انتخابات زود رس سراسری در اسرائيل شد.


اين اقدام آقای پرز در پی صدور اعلاميه رسمی يکشنبه شب رهبر جديد حزب «کاديما»، صورت گرفت که گفته بود، موفق به تشکيل دولت جديد نشده است.


تسيپی ليونی که مامور تشکيل دولت جديد شده بود، نتوانست با حزب مذهبی «شاس» به توافق برسد و لذا خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد.


خانم ليونی که يک ماه و نيم پيش به رهبری کاديما رسيد، در شش هفته مهلت قانونی، با حزب کارگر به توافق رسيد و احزاب متعدد ديگری، از جناح ميانه و چپ اسرائيل، خواهان پيوستن به دولت او شدند.


اما حزب شاس، که در سه دهه اخير پای ثابت دولت های اسرائيل بوده است، در کنار اصرار بر اينکه «نبايد هرگز سازشی با فلسطينيان درمورد اورشليم، بيت المقدس، به عمل آيد»، درخواست های مالی فزاينده ای مطرح کرد.


خانم ليونی اين رفتار را «کلاشی» ناميد و گفت: «حاضر نيست سرمايه کشور را به تاراج باج خواهان بگذارد و اسرائيل بيش از مقام نخست وزيری برای او اهميت دارد.»


او پس از ديدار يکشنبه شب خود با شيمون پرز، در يک کنفرانس خبری گفت: «مردم رهبر خود را در انتخابات جديد بر می گزينند...و اطمينان دارم که اين رای اعتماد به من داده خواهد شد.»


بر اساس گزارش ها، آقای پرز پس از رايزنی های گسترده با رهبران تمامی فراکسيون های حزبی و توصيه آنها، با برگزاری انتخابات زود رس پارلمانی موافقت کرد.


شیمون پرز پس از رايزنی های گسترده با رهبران تمامی فراکسيون های حزبی و توصيه آنها، با برگزاری انتخابات زود رس پارلمانی موافقت کرد.

در اين ميان، تنها حزب «بازنشستگان» که بر اساس نظر سنجی ها، در صورت برگزاری انتخابات جديد، تمامی کرسی های پارلمانی خود را از دست خواهد داد، به شيمون پرز توصيه کرده بود با انتخابات موافقت نکند.


بر اساس قوانين، انتخابات سراسری اسرائيل بايد ظرف ۹۰ روز برگزار شود.


کاديما؛ پيشتاز نظرسنجی ها


نظرسنجی هايی که در يک روز گذشته به عمل آمده است، موفقيت دوباره حزب کاديما را برای تشکيل دولت نشان می دهد.


طبق نظرسنجی موسسه «داخاف» برای روزنامه «يديعوت آخرونوت»، کاديما ۲۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را بدست می آورد. پس از آن، حزب «ليکود» با رهبری بنيامين نتانياهو ۲۶ کرسی را از آن خود خواهد کرد.


نظر سنجی موسسه «تی.ان.سی تله سکر» برای روزنامه «معاريو» نيز کاديما را با ۳۱ کرسی، صدر نشين می داند وبرای ليکود ۲۹ کرسی پيش بينی می کند.


طبق هر دو نظر سنجی، حزب کارگر قادر به بازسازی موقعيت خود نخواهد بود و با رهبری اهود باراک، وزير دفاع کنونی، تنها يازده کرسی به دست می آورد.


بنيامين نتانياهو که در گذشته نخست وزيربوده، ابراز اطمينان کرده است که «در وضعيت کنونی امنيتی و اقتصادی» اوست که مورد اعتماد بيشتر مردم اسرائيل قرار می گيرد و لذا با حرارت، به صحنه رقابت های انتخاباتی بازگشته است.


در اين حال، اهود اولمرت، که به دليل برخی اتهامات در سطح رسانه ها مبنی بر«ناهماهنگی های مالی» از مقام خود استعفا کرده بود، تا روزی که رهبر بعدی بتواند دولتی تشکيل دهد، به عنوان نخست وزير دولت انتقالی باقی می ماند. اين در حالی است که پيشتر ارزيابی می شد که رفتن آقای اولمرت از صحنه قدرت، هر چه سريع تر انجام شود.


دولت انتقالی او از اين نظر، حتی قوی تر ازدولت های عادی است که کنست حق استيضاح يا رای عدم اعتماد به دولت انتقالی را ندارد.


اهود اولمرت اعلام کرده است که حق خود می داند تصميم های حياتی را اتخاذ کند. در همين زمينه، مهمترين چالش اسرائيل، همچنان پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ايران است.


XS
SM
MD
LG