لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

ماندلا ۹۰ ساله شد


ماندلا از اغنيا خواست فقرا را در دارايی های خود سهيم کنند.(عکس:epa)
ماندلا از اغنيا خواست فقرا را در دارايی های خود سهيم کنند.(عکس:epa)

نلسون ماندلا، رهبر جنبش مبارزه عليه آپارتايد، روز جمعه ۱۸ ژوييه، در مراسم ساده ای، نودمين سالگرد تولد خود را برگزار کرد.


نخستين رييس جمهوری آفريقای جنوبی و برنده جايزه صلح نوبل در مصاحبه ای به اين مناسبت از اغنيا خواست فقرا را در دارايی های خود سهيم کنند و درعين حال، آرزو کرد که در زمان مبارزه عليه آپارتايد می توانست مدت زمان بيشتری در کنار خانواده اش به سر ببرد.


اين نخستين مصاحبه آقای ماندلا پس ازسال ۲۰۰۴ ميلادی بود که اعلام کرد از اين به بعد، مصاحبه ای انجام نخواهد داد.


وی در اين مصاحبه که در خانه اش در روستای کونو، جنوب شرقی آفريقای جنوبی، انجام شد، به اين پرسش که چه پيامی برای جهان دارد، پاسخ داد:«مردم بسياری در آفريقای جنوبی هستند که ثروتمندند و می توانند ثروت خود را با کسانی که فقيرند، سهيم کنند تا به اين ترتيب، بر فقر غلبه کنيم.»


آمار حکايت از آن دارد که نرخ بيکاری در آفريقای جنوبی ۴۰ درصد است و تحقيقات نشان می دهد که شکاف ميان غنی و فقير دراين کشور گسترده تر شده است.


در مراسمی که در خانه نلسون ماندلا برگزار شد، نوادگانش پس از خواندن ترانه «تولدت مبارک» او را بوسيدند.


آقای ماندلا نزديک به سه دهه به دليل مبارزه عليه آپارتايد زندانی شد.


او در سال ۱۹۹۰ ميلادی آزاد شد و پس ازآن، رياست مذاکراتی را که به دهه ها نظام آپارتايد و حاکميت نژادپرستان سفيد پوست در آفريقای جنوبی پايان داد، بر عهده داشت.


با لغو آپارتايد، وی در سال ۱۹۹۴ ميلادی با شعار «زندگی بهتر برای همگان» در نخستين انتخابات دموکراتيک آفريقای جنوبی به رياست جمهوری اين کشور رسيد.


نلسون ماندلا پس از يک دوره پنج ساله با اعلام اينکه در پی کسب مجدد اين سمت نيست، گفت که از اين پس به مبارزه عليه فقر و ايدز در آفريقا خواهد پرداخت.


با اين همه، کهولت سن مانع از فعاليت زياد آقای ماندلا در اين مورد شده است و او با کاستن ازحضور درمجامع عمومی اوقات بيشتری را در کنار خانواده خود می گذارند.


درهمين حال، درکنار مراسم ساده در کونو، مراسمی نيز در نقاط گوناگون آفريقای جنوبی از سوی محصلان مدارسی که به کمک وی تاسيس شدند و يا در مراکز کنگره ملی آفريقای جنوبی، حزب حاکم اين کشور، برگزار شد.


در اين حال، قرار است مراسمی نيز در کونو در روز شنبه، ۲۹ تير، با شرکت تابو امبکی، رييس جمهوری آفريقای جنوبی برگزارشود. وی در اين ارتباط، نلسون ماندلا را مورد ستايش فراوان قرار داد.


در اين مراسم، قرار است که يک مسابقه فوتبال و يک کنسرت موسيقی درروستای محل زندگی نلسون ماندلا برگزار شود. در عين حال، قرار است ۵۰۰ تن از سياستمداران و مبارزان ضد آپارتايد در مراسم بزرگداشت وی شرکت کنند.


اف. دبليو. کلرک، آخرين رييس جمهوری دوره آپارتايد، نيز آقای ماندلا را به عنوان يکی از بزرگترين چهره های قرن بيستم ميلادی توصيف کرد.


XS
SM
MD
LG