لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

همه نگاه ها متوجه «شهر آورد بزرگ تهران»


تیم های استقلال و پرسپولیس در «دربی» شصت و چهارم، یک بر یک مساوی کردند.(عکس:Mehr)
تیم های استقلال و پرسپولیس در «دربی» شصت و چهارم، یک بر یک مساوی کردند.(عکس:Mehr)

همه بازی های روز جمعه يک طرف، دربی بزرگ پايتخت هم يک طرف ديگر.


ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس در هفته نهم رقابت های فوتبال ليگ برتر باشگاه های ايران همه نگاه ها را متوجه خود کرده است و به نظر می آيد که اين بازی، حتی برای فدراسيون نيز معنی ديگری دارد، چرا که کمتر ديده شده است که حداقل در پنج شش سال اخير از داورهای ايرانی برای اين بازی استفاده کند.


به همين دليل، امسال هم يک داور کويتی قرار است سوت شصت و پنجمين دربی تهران را به صدا درآورد.


به روال هر سال از صبح زود و گاهی هم از پنجشنبه شب، خيلی ها برای اينکه بليت بازی را تهيه کنند، پشت درهای استاديوم صدهزار نفری می خوابند؛ با پتو و والور تا دربی بزرگ هفته نهم را از دست ندهند.


بازی قرمز و آبی، حتی به سياست هم کشيده شده است و هر سال شورای تامين امنيت استان تهران را وادار می کند تا با مسولان دو تيم جلسه داشته باشند.


با همه اينها، به نظر می رسد که بازی روز جمعه دو تيم جدای از همه بازی های گذشته باشد.


امسال پرسپوليس و استقلال با تغييرات بزرگی به زمين می آيند؛ تغييراتی که از راس هرم، يعنی مديريت باشگاه، شروع شده و به نيمکت بازيکنان رسيده است.


پرسپوليس و استقلال با تغييرات بزرگی به زمين می آيند؛ تغييراتی که از راس هرم، يعنی مديريت باشگاه، شروع شده و به نيمکت بازيکنان رسيده است.

بر روی کاغذ، بازيکنان پرسپوليس با تجربه تر از مردانی نشان می دهند که امير قلعه نوعی برای اين فصل در تيم استقلال در اختيار دارد.


شايد اين برتری را بشود در جدول بازی ها و نتايج دو تيم هم ديد.


در حال حاضر، پرسپوليس در جدول رده بندی از هفت بازی، چهار برد، يک باخت و دو مساوی دارد و با ۱۴ امتياز بعد از تيم های برق شيراز و پيکان، در رديف سوم جدول قرار گرفته است، اما آيا اين ۱۴ امتياز يعنی اينکه پرسپوليس حال و روز بهتری دارد؟


پريسا قهرمانی، گزارشگر فوتبال در تهران، در پاسخ به اين پرسش به « راديو فردا» گفت: « پرسپوليس از لحاظ فنی مشکل خاصی ندارد، اما چيزی که در اين چند هفته در موردشان مطرح بوده است، اينکه مقداری در کارهای دفاعی مشکل دارند، چرا که اين تيم مدام به فکر حمله است و به خاطر گل زدن يک مقدار خط دفاعی اش باز است و همين باعث شده است که در يک هفته گذشته، همه تمرکز کادر فنی روی برطرف کردن اين مشکل باشد.»


اما وضعيت استقلال چطور است که از هفت بازی اين فصل، سه بازی را باخته و سه بازی را هم برده و با کسب ۱۰ امتياز بعد از مس کرمان، تيم ششم جدول است؟


صنم بياناتی، گزاشگر ورزشی در تهران، به « راديو فردا» گفت: « صرف نظر از اين ده امتياز، استقلال تهران رفته رفته وضعيت بهتری پيدا می کند.»


وی اضافه کرد: « استقلال استارت خوبی در ليگ هشتم نداشته، اما بعد از دو برد اخير مقابل استقلال اهواز و راه آهن تهران، از نظر روحی شرايط بهتری پيدا کرده است و به نظر می آيد پيروزی مقابل پرسپوليس برايش واجب است. چون بايد بتواند خودش را در جدول بالا بکشد و هم در عين حال برای جبران عقب افتادگی شروع فصل به اين سه امتياز نياز دارد.»


افشين قطبی، سرمربی تيم پرسپوليس، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که شيرهای پرسپوليس، گرسنه برد مقابل استقلال هستند.


امير قلعه نوعی هم جواب اين رجز خوانی مربی حريف را داد و گفت:« افشين قطبی، مربی باهوشی است و بازيکنان خوبی در اختيار دارد، اما ما با نقاط ضعفی که از پرسپوليس شناسايی کردهايم، اين تيم را شکست می دهيم.»



بازی قرمز و آبی، حتی به سياست هم کشيده شده است و هر سال شورای تامين امنيت استان تهران را وادار می کند تا با مسولان دو تيم جلسه داشته باشند.

آيا استقلال که اين فصل را کمی متزلزل تراز فصل قبل شروع کرده است، می تواند به راحتی پرسپوليس را شکست دهد؟


فريدون معينی، از پيشکسوتان تيم پرسپوليس، در گفت و گو با « راديو فردا» به اين پرسش پاسخ منفی داد و گفت: « پرسپوليس بازيکنان با تجربه تری دارد و به نظرمن شکل و توان تيمی اش از حريف بالاتر است. من فکر می کنم که در بازی روز جمعه، تيمی که از نظر روحی بهتر باشد و در طول بازی دچار استرس های بيش از حد نشود، می تواند برنده بازی باشد. من شانس پرسپوليس را بيشتر از استقلال می بينم.»


اما بيژن طاهری، بازيکن سابق استقلال، همه اين فرضيات را رد کرد و گفت که تعيين برنده بازی استقلال – پرسپوليس اصلا به اين راحتی نيست.


وی به « راديو فردا» گفت: « در تعيين نتيجه اين بازی، هيچکدام از حرفهايی که زده می شود، دخيل نيست. نه تاکتيک چاره ساز است و نه جنگ ميانه ميدان. من خودم تجربه سه دوره اين دربی ها را دارم و به نظر من اين بازی، يک بازی خاصی است که در آن هيچ تيمی نمی تواند بگويد که برنده قطعی بازی است.»


او افزود: « من قبول دارم که پرسپوليس در اين فصل، بازيکنان بهتری نسبت به استقلال دارد، اما هيچ تضمينی برای اينکه در بازی روز جمعه برنده از زمين بيرون بيايد، وجود ندارد.»


با همه اين حرف ها، همه چيز آماده است تا استقلال و پرسپوليس برای شصت و پنجمين بار در روز جمعه، ساعت سه بعدازظهر ورزشگاه آزادی در تهران، به مصاف يکديگر بروند.


XS
SM
MD
LG