لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

وزیر خارجه بریتانیا: ترامپ یک معامله‌گر است و می‌توانیم با او کار کنیم


بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۴ آبان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، را شخصی دانست که به گفته او، بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌توانند با او کار کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای جانسون گفت: «همانطور که گفته‌ام، دونالد ترامپ یک معامله‌گر است و فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند برای بریتانیا و هم اروپا خوب باشد.»

وزیر خارجه بریتانیا افزود: تصور می‌کنم باید صبر کنیم و ببینیم آنها چه می‌کنند، اما فکر می‌کنم که انتخاب دونالد ترامپ را «یک فرصت» قلمداد کنیم.

پیش از سخنان بوریس جانسون، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامگاه یکشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک، نشستی ویژه برگزار کردند.

پس از این نشست، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که توافق هسته‌ای با ایران «توافقی چندجانبه است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر آن صحه گذاشته و به سود اتحادیه و سازمان ملل متحد است که اجرای کامل آن را تضمین کند.»

پیش از این، نگرانی‌هایی در مورد احتمال کنار کشیدن آمریکا از توافق اتمی تهران و شش قدرت جهانی ایجاد شده ‌است. دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش بارها از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و گفته بود که این توافق باید بازنگری و بازنویسی شود.

مقام‌های ایران نیز در واکنش به این موضوع بر ثبت برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد و لزوم پایبندی واشینگتن به آن تأکید کرده‌اند.

خانم موگرینی در مصاحبه شامگاه یکشنبه خود همچنین تأکید کرد که به رغم چرخش احتمالی سیاست آمریکا در قبال روسیه، موضع این اتحادیه در برابر مسکو تغییر نخواهد کرد.

آقای ترامپ پیشتر در مبارزات انتخاباتی اش از لزوم بهبود مناسبات آمریکا و روسیه سخن گفته و اعلام کرده بود که قصد دارد در بحران سوریه با مسکو همکاری کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه خود در عین حال با اشاره به این موضوع که به دنبال «شراکت بسیار قوی» با دولت دونالد ترامپ است اما هشدار داد که اتحادیه اروپا به سادگی منتظر نخواهد شد تا ببیند او با چه برنامه‌هایی پیش خواهد آمد.

روزنامه وال‌ استریت ‌جورنال روز ۲۲ آبان به نقل از دیپلمات‌های ارشد اروپایی نوشته بود: آنها برای نخستین بار طی دهه‌های گذشته، با رئیس‌جمهوری در آمریکا سر و کار پیدا می‌کنند، که از سیاست‌های خارجی او اطلاع چندانی ندارند.

XS
SM
MD
LG