لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

نیروهای چینی برای استقرار در نخستین پایگاه این کشور در خارج به جیبوتی اعزام شدند


واحدهای نظامی چین به نخستین پایگاه دریایی این کشور در خارج که در شاخ آفریقا واقع است اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تحول گام بزرگی برای توسعه حضور نظامی چین در خارج از این کشور به شمار می‌رود.

به گزارش وبسایت وزارت دفاع چین، ملوانان این کشور روز سه‌شنبه ۲۰ تیر از بندر ژان جیانگ در استان گوانگ دونگ به جیبوتی اعزام شدند.

به نوشته این بیانیه، پایگاه نظامی چین در جیبوتی، پایگاهی لجستیکی است که از آن برای پشتیبانی از «عملیات اسکورت کشتی‌ها در آفریقا و جنوب غربی آسیا، عملیات حفاظت از صلح سازمان ملل متحد و انساندوستانه استفاده خواهد شد».

وزارت دفاع چین اضافه کرد که این پایگاه اجازه می‌دهد تا چین اتباع خود را در صورت بروز بحران خارج کند و از اقدامات علیه دزدان دریایی در سواحل سومالی پشتیبانی به عمل آورد.

بر اساس این گزارش، چین با استفاده از ‌پایگاه دریایی خود در جیبوتی با دیگر کشورها در دفاع از امنیت گذرگاه‌های استراتژیک همکاری خواهد کرد.

نیروی دریایی چین همکاری طولانی مدتی در ماموریت‌ها علیه دزدان دریایی در خلیج عدن و تلاش‌های حفاظت از صلح در آفریقا داشته است. با وجود این، ‌پایگاه جیبوتی نخستین پایگاه دریایی چین در خارج از این کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کار احداث این پایگاه در فوریه پارسال آغاز شد. پایگاه دریایی چین تنها چند کیلومتر با پایگاه نظامی آمریکا به نام «لمونییر» فاصله دارد.

بر اساس این گزارش، فرانسه و ژاپن نیز در این کشور ۸۰۰ هزار نفری در شاخ آفریقا پایگاه نظامی دارند.

ژنگ شوان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه ۲۰ تیر گفت که این پایگاه دریایی به منظور انجام بهتر تعهدات بین‌المللی پکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی در گزارشی گفت که تاسیس این پایگاه همراه با بازدید منظم ناوهای چین به بنادر خارجی، نشان‌دهنده تقویت نفوذ رو به رشد چین و نیروهای مسلح آن است. اما پکن این موضوع را تکذیب کرده است.

پکن همزمان با انجام سرمایه گذاری‌های زیرساختاری گسترده در آفریقا در جستجوی دسترسی به منابع طبیعی و گشایش بازارهای جدید است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه،‌ بانک‌های چین دستکم در ۱۴ طرح به ارزش ۱۴.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یکی از این طرح‌ها، ‌احداث خط راه آهن از جیبوتی به آدیس آبابا، ‌پایتخت اتیوپی، است.

XS
SM
MD
LG