لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

کمیسیون اروپا: وضعیت اقتصادی اروپا بهبود یافته است


بانک های مرکزی کشورهای غربی خبر داده‌اند که دوره نرخ بهره پایین به پایان می رسد. این موضوع باعث افزایش قیمت یورو شده است.
بانک های مرکزی کشورهای غربی خبر داده‌اند که دوره نرخ بهره پایین به پایان می رسد. این موضوع باعث افزایش قیمت یورو شده است.

وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا در ماه جاری میلادی، ژوئن، بهبود بیشتری یافته و شاخص تمایلات اقتصادی به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۷ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از کمیسیون اروپا، شاخص تمایلات اقتصادی حوزه یورو در ماه ژوئن به ۱۱۱.۱ رسیده که بالاترین رقم از ماه اوت سال ۲۰۰۷ است، در حالی که این شاخص در ماه قبل آن ۱۰۹.۲ بود.

قبلا پیش بینی شده بود که شاخص تمایلات اقتصادی در ماه جاری به ۱۰۹.۵ برسد. شاخص یاد شده نشان دهنده دیدگاه گروهی از کارشناسان درباره آینده بازار، محیط تجاری و فاکتورهای دیگر است.

در این میان، شاخص اطمینان تجاری (تمایل تولید کنندگان به ریسک پذیری) نیز از ۰.۹ در ماه مه به ۱.۱۵ در ماه ژوئن رسیده که بیشترین حد از آوریل ۲۰۱۱ است.

شاخص انتظارات تورمی در میان مصرف کنندگان نیز از منفی ۳.۳ در ماه مه به منفی ۱.۳ رسیده است که نشان از بهبود وضعیت دارد. تقریبا تمامی شاخص‌های اقتصادی حوزه یورو در ماه گذشته نشان از بهبودی اوضاع دارد.

رویترز در گزارش دیگری در مورد وضعیت بانکی و پولی اتحادیه اروپا نوشت:‌ بانک های مرکزی کشورهای غربی خبر داده‌اند که دوره پول ارزان (نرخ بهره پایین) به پایان می رسد؛ موضوعی که باعث افزایش قیمت یورو نسبت به یک سال گذشته شده است. به دنبال اعلام بانک‌های مرکزی، بازدهی اوراق قرضه و ارزش سهام شرکت‌های بین المللی نیز افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، بازار سهام بورس کشورهای اروپایی روز پنج شنبه از ۰.۲۵ درصد تا ۰.۸ درصد رشد داشته اند.

در این میان، مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلند،‌ نیز گفته است که نرخ بهره بانکی با توجه به اینکه اقتصاد بریتانیا در حال رسیدن به ظرفیت کامل است، باید افزایش یابد. ارزش پوند استرلینگ نیز با اظهارات این مقام ارشد بانکی افزایش یافت و به ۱.۳ دلار آمریکا رسید.

رویترز نوشت که ارزش دلار آمریکا نیز به کمترین میزان از اکتبر سال گذشته - یعنی قبل از اینکه دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا برگزیده شود - رسیده است.

XS
SM
MD
LG