لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

عراق، جنگ و نخستین فستیوال بین المللی فیلم بغداد


صنعت فیلم عراق به دلیل جنگ و تحریم های گذشته آسیب فراوانی دیده است.
صنعت فیلم عراق به دلیل جنگ و تحریم های گذشته آسیب فراوانی دیده است.

عراق در ماه آينده ميزبان فيلمسازانی از کشورهای خاورميانه در فستيوال بين المللی فيلم بغداد خواهد بود. کشور ایران نیز از شرکت کنندگان این جشنواره است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، فيلم های اصلی که دراين فيلم به نمايش درمی آيند بيشتر از مصر، ايران و اردن خواهند بود.


به گفته عبدالباسط سلمان، کارگردان عراقی، در اين فستيوال، مصر به تنهايی با ۲۷ فيلم شرکت می کند.


اين فستيوال توسط فيلمسازان بدون مرز سازماندهی شده و از ۱۶ تا ۱۹ ماه دسامبر برگزار خواهد شد اما هنوز در مورد محل برگزاری آن تصميمی گرفته نشده است.


در سال ۲۰۰۵، يک فستيوال معروف از فيلم های کوتاه در هتل المنصور در مرکز بغداد برگزار شد اما اين محل از فهرست مکان های مورد نظر اين فستيوال کنار گذاشته شد چرا که در ماه ژوئن، يک بمبگذار انتحاری با حمله به ملاقات سران قبايل در اين هتل، ۱۲ نفر را کشت.


از فوريه سال ۲۰۰۶ که مناره های يکی از مکان های مقدس شيعيان در سامره تخريب شد، اين شهر هم مانند بسياری از شهرهای عراق، دستخوش نا آرامی های فرقه ای شد، درگيری هايی که تا به حال هزاران کشته به جای گذاشته است.


صنعت فيلم عراق، به سال ۱۹۴۰ بر می گردد و سينمای اين کشور، از مطرح ترين سينماهای جهان عرب در طول دهه ۷۰ و ۸۰ ميلادی به حساب می آمد.

در عراق، سرگرمی در کنار بيشتر کارهايی که در اوقات فراغت انجام می شود، تعطيل شده است و بيشتر خانه های فيلم يا سينماها خالی هستند.


به گفته سلمان، قرار است انجمن عالی سينمای مصر به همراه شبکه های تلويزيونی يک و دو این کشور و تعدادی از شرکت های خصوصی فیلمسازی محصولاتشان را برای اين فستيوال ارسال کنند.


آقای سلمان که در حال حاضر ساکن قاهره است در اين باره می گويد:« انجمن عالی سينما با ۲۷ فيلم شامل ۹ فيلم بلند و ۸ کارتون در اين فستيوال شرکت می کند. اين فيلم ها محصول دانشگاه هاست و اغلب آنها با مسايل دانشجويی ارتباط دارد و درباره تفکرات و جريانات غير متعارف است. تمامی اين فيلم ها به خصوص فيلم های کوتاه، توسط دانشجويان اين انجمن به عنوان پروژه فارغ التحصيلی توليد شده است.»


در ميان فيلم های بلند، فيلم «بغداد، در آستانه سقوط» به کارگردانی خانم عناث الديقايدی، ديده می شود که در آن عيسی يونس بازيگر معروف جهان عرب نيز بازی کرده است.


عبدالباسط سلمان می گويد: به اين دليل که فيلم ها با فرمت دی وی دی نمايش داده می شوند، بعضی از فیلم ها از جمله آثار سینمایی مصر که با فرمت ۳۵ و يا ۱۶ ميلی متری ضبط شده اند، برای نمايش با مشکل روبرو هستند.


اين کارگردان عراقی توضيح می دهد که به دليل مشکلات ناشی از تحريم های اقتصادی که اين کشور در طول سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ با آن روبرو بود، عراق از دسترسی به تکنولوژی و تکنيک های توسعه يافته سينما محروم بوده است.


در فستيوال فيلم سال ۲۰۰۵ در بغداد که به مدت شش روز جريان داشت، ۵۸ فيلم کوتاه محلی به نمايش گذاشته شد.


صنعت فيلم عراق، به سال ۱۹۴۰ بر می گردد و سينمای اين کشور، از مطرح ترين سينماهای جهان عرب در طول دهه ۷۰ و ۸۰ ميلادی به حساب می آمد.


جنگ سال ۱۹۹۱ و تحريم های اقتصادی ناشی از آن، باعث نزول صنعت سينما در عراق شد.


با آغاز جنگ در سال ۲۰۰۳، سينماها در آتش سوختند و در حال حاضر تنها تعداد کمی از آنها درهايشان باز است و هميشه تعداد کمی بيننده دارند.


XS
SM
MD
LG