لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

ایران، تنها در پی حضور در وزنه برداری قهرمانی جهان


نواب نصیر(سمت چپ) و کیان نژاد بختیاری، دو وزنه بردار ایرانی همراه با حسین توکلی، مربی تیم ملی ایران
نواب نصیر(سمت چپ) و کیان نژاد بختیاری، دو وزنه بردار ایرانی همراه با حسین توکلی، مربی تیم ملی ایران

تيم ملی وزنه برداری ايران که با ترکيبی ناقص در مسابقه های قهرمانی جوانان جهان در پراگ شرکت کرده، اميدوار است دست پر به ايران برگردد.


مسابقه های وزنه برداری جوانان جهان از شش روز پيش در پراگ شروع شده اما ايران طبق قرعه روزهای جمعه ۲۵ خرداد و شنبه ۲۶ خرداد با رقيبان، زورآزمايی می کنند.


در کاروان کوچک ايران، نواب نصير شلال در ۹۴ کيلوگرم و کيان نژاد بختياری در ۱۰۵ کيلوگرم شرکت دارند. مربی اين تيم حسين توکلی، قهرمان ۱۰۵ کيلوی المپيک ايران است که بعد از مصدوميت، به اجبار با قهرمانی خداحافظی کرد. مسابقه های قهرمانی جوانان جهان با شرکت ۵۲ کشور از روز شنبه، ۱۹ خرداد در پراگ آغاز شده است.


به دنبال حفظ موجوديت


در حالي که ايران به دليل دوپينگ نه وزنه بردار خود، همچنان تحت فشار قرار دارد، فدراسيون وزنه برداری برای خالی نبودن صحنه، تصميم به اعزام دو وزنه بردار گرفته است.



در کاروان کوچک ايران، نواب نصير شلال در ۹۴ کيلوگرم و کيان نژاد بختياری در ۱۰۵ کيلوگرم شرکت دارند. مربی اين تيم حسين توکلی، قهرمان ۱۰۵ کيلوی المپيک ايران است که بعد از مصدوميت، به اجبار با قهرمانی خداحافظی کرد.

به گفته مسعود قاسمی، سرمربی اين تيم، جوانان ايران تنها برای «کسب تجربه» می روند نه کسب مدال.


آقای قاسمی، پيش از شروع اين رقابتها صريحا عنوان کرد:« تيم اعزامی تنها به نمايندگی از ايران و با هدف کسب تجربه راهی اين مسابقه ها می شود. هر دو نماينده ما در اين مسابقه ها اگر بتوانند رکوردهای تمرينی خود را برنند، رضايت بخش خواهد بود.»


تنها شش ماه تمرين


برای شرکت در مسابقه های جهانی، با توجه به محروميت شش وزنه بردار جوان ايران و نبود پشتوانه مطمئن ديگر، با توجه به رکوردهای بدست آمده دو نفر از ۱۸ وزنه بردار حاضر در اردو، انتخاب شدند.


نفرات اعزامی، برای کسب آمادگی، شش ماه تمرين داشتند. مسابقه های قهرمانی آسيا در تايلند، ميدانی بود که اين دو قبل از اعزام به پراگ در آن شرکت داشتند.


جوان اما اميدوار


همزمان با تغيير در کادر فدراسيون وزنه برداری، قهرمانان جوانی که همچنان دل در وزنه زدن داشتند، اين بار به عنوان مربی به تيم ملی دعوت شدند.


حسين توکلی، قهرمان مازندرانی تيم ملی وزنه برداری جوانان هم که دوران مصدوميت خود را می گذراند به اين شکل به کادر فنی تيم ملی اضافه شد.


آقای توکلی که قهرمانی المپيک سيدنی ۲۰۰۰ و چندين قهرمانی آسيا را در کارنامه خود دارد معتقد است که قهرمانی با يک دوره تمرينی به بار نمی نشيند.



در دسته ۹۴ کيلوگرم، جايی که نواب نصير شلال ( سمت چپ) بايد به مصاف حريفان برود ۱۰ وزنه بردار در گروه A قرار دارند.

به گزارش ايرنا، آقای توکلی می گويد:« ما همه تلاش مان را می کنيم، مهمترين هدف ما پرورش قهرمانان و پيشرفت در وزنه برداری است که اين کار نيز به زمان نياز دارد. وقتی مشکل زمان و امکانات حل شود کارها به راحتی انجام می گيرد.»


قهرمان سابق آسيا عقيده دارد که برخلاف جوان بودن، اين قدر تجربه دارد که بتواند مربيگری اين تيم را به عهده بگيرد.


آشنايی با نمايندگان ايران


در دسته ۹۴ کيلوگرم، جايی که نواب نصير شلال بايد به مصاف حريفان برود ۱۰ وزنه بردار در گروه A قرار دارند.


نواب که در مسابقه های دور گذشته، عنوان پنجم را بدست آورد، به گفته مربيان اين تيم، شانس زيادی برای دریافت مدال دارد. او در صورتی که بتواند حداقل چهار نفر از رقيبان خود در اين دسته را بگيرد قطعا يکی از سکوها را از آن خود می کند.


اين وزنه بردار جوان، که گفته می شود کمی هم آسيب ديدگی دارد در مسابقه های قهرمانی جوانان آسيا مدال نقره گرفته است و همراه با بزرگسالان در تايلند، مدال برنز اين دسته را به گردن آويخت.


نواب، برای دفاع از اعتبار خود ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه، ۲۵ خرداد با نام ايران روی صحنه می رود.


اگر نام کيان نژاد بختياری در دسته B، اين رقابتها نبود، اين وزنه بردار می بايست ظهر روز شنبه، ۲۶ خرداد با ساير حريفان رقابت می کرد اما از آنجا که در روز اعلام اسامی، دکتر اصغر شهابی به نمايندگی از فدراسيون وزنه برداری، رکورد اين وزنه بردار را ۱۵ کيلوگرم کمتر تحويل مقامات مسابقه داد، کيان ناچارا بايد صبح روز شنبه در گروه B اين مسابقه وزنه بزند.


کيان در اردوی تمرينی چين، در حرکت يک ضرب ۱۶۰ کيلو را بالای سر برد و در حرکت دوضرب موفق به مهار وزنه ۲۰۰ کيلويی شد.


رکورد اين ملی پوش جوان ۳۵۰ کيلوگرم است که با توجه به حد نصاب ۳۴۰ کيلويی اين مسابقه ها، او به راحتی در گروه A می توانست عرض اندام کند، اما حالا به اجبار بايد همراه با ۹ نفر ديگر در اين دسته، برای اثبات شايستگی های خود، تلاش کند. اين اولين تجربه جهانی کيان نژاد بختياری است.


حضور نمايشی جوانان


از سويی، یک کارشناس وزنه برداری در گفت و گويی به راديو فردا می گويد که با توجه به شناختی که از اين تيم می رود کسی انتظار کسب مدال از آنها را ندارد.


به گفته وی، «هيچکس از اين تيم اميد مدال ندارد چرا که آنها فقط برای حفظ موجوديت ايران به اين مسابقه ها اعزام شده اند. در واقع هدف اصلی از اعزام اين تيم مطرح کردن بحث محروميت ايران بود.»


هيچکس از اين تيم اميد مدال ندارد چرا که آنها فقط برای حفظ موجوديت ايران به اين مسابقه ها اعزام شده اند. در واقع هدف اصلی از اعزام اين تيم مطرح کردن بحث محروميت ايران بود
یک کارشناس وزنه برداری


محروميت ايران در جلسه سالانه هيات رييسه فدراسيون جهانی وزنه برداری مطرح شد.


اگر چه تاماس آيان، رييس مجاری اين فدراسيون در مصاحبه ای با راديو فردا عنوان کرد که اين محروميت همچنان به قوت خود باقی است،اما این کارشناس وزنه برداری می گويد که در زمان اين محروميت تخفيف خواهند داد.


وی می گوید که« خوشبختانه تلاش تيم پنج نفره ايران در کنگره جهانی وزنه برداری نتيجه داد و مسولان فدراسيون جهانی گزارش جامع ايران را بررسی کردند و اين اميدواری وجود دارد که در مسابقه های جهانی تايلند، زمان محروميت تخفيف بدهند.»


به گفته اين کارشناس، اصرار فدراسيون برای مطرح شدن مساله محروميت ايران تنها به دليل حساس بودن مسابقه های قهرمانی جهان در تايلند است. اين مسابقه ها اولين ميدان رسمی کسب سهميه المپيک سال ۲۰۰۸ در پکن است.


ايران که در دو ميدان مهم قهرمانی مردان جهان در دومنيکن ۲۰۰۶ و بازي های آسيايی دوحه ۲۰۰۶، تنها با حسين رضازاده شرکت کرده بود، اميدوار است در تايلند بتواند بحران پيش رو را پشت سر بگذارد.


بر اساس مقرارات، تيم های اول تا پنجم ۵ سهيمه ورودی المپيک دارند، به تيم های دهم تا پانزدهم، ۴ سهميه تعلق می گيرد و پنچ تيم آخر هم سه سهميه برای کشورشان بدست می آورند.


با توجه به وضعيت فعلی وزنه برداری ايران، فدراسيون وزنه برداری که حساب زيادی روی قهرمانی مجدد رضازاده باز کرده اميدوار است با يک مدال طلا بتواند سه سهميه را کسب کند. اين درحالی است که ايران در بازي های المپيک سيدنی ۲۰۰ و يونان ۲۰۰۴، شش سهميه داشت.


XS
SM
MD
LG