لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۱

عباس عراقچی از احتمال تمدید زمان مذاکرات هسته‌‎ای خبر داد


عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران

معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید در صورتی که ایران و گروه ۱+۵ یک تا سوم آذر به توافق نهایی دست پیدا نکنند احتمال تمدید زمان مذاکرات وجود دارد.

عباس عراقچی که عضو ارشد تیم مذاکره کننده اتمی نیز هست، با اشاره به اينکه زمان مذاکرات به سرعت در حال گذر است، ‌افزود: «ما هنوز نااميد نيستيم که مذاکرات تا سوم آذر به نتيجه برسد».

ایران و گروه ۱+۵ در آذرماه پارسال به توافقی موقت در ژنو دست یافتند که بر اساس آن تهران پذیرفت تا بخشی از فعالیت های هسته ای خود را به حال تعلیق در آورد و در مقابل، قدرت های جهانی از فشارهای تحریم بر جمهوری اسلامی بکاهند.

این توافق تا تیرماه امسال اعتبار داشت ولی به دنبال عدم دستیابی طرفین به توافق نهایی در دوره شش ماهه، آنها موافقت کردند که زمان مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کنند.

گفت‌وگوی نوشین حسینی با علی واعظ، کارشناس سیاسی، درباره احتمال تمدید مذاکرات ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00
لینک مستقیم

با این حال، آن‌گونه که معاون وزیر امور خارجه ایران می گوید تهران و گروه ۱+۵ نسبت به موفقیت گفتوگوها در زمان باقی مانده تا سوم آذرماه چندان خوشبین نیستند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، عباس عراقچی در سخنان روز جمعه ۱۸مهرماه خود گفت: «در صورتی که تغيير مواضع در طرف مقابل صورت نگيرد احتمالا تا تاريخ سوم آذرماه به توافق نمی‌رسيم».

مقام‌های ايرانی پیش از این بارها از مواضع اعضای گروه ۱+۵ انتقاد کرده‌‍ بودند.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران،‌ روز ۱۴ مهر، در همین رابطه گفت: کسانی که در اين موضوع منافعی دارند تلاش دارند تا اين بحرانِ‌ به گفته او «ساختگی» ادامه يابد.

او افزود: اين بحران از سوی برخی از بازيگران در منطقه تبليغ شده است تا پوششی را برای توجيه اهداف استراتژيک کوتاه‌مدت آنها در منطقه ايجاد کند.

عباس عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اينکه مذاکرات اتمی به مراحل حساسی رسيده است،‌ اظهار داشت: «فرصتی که برای مذاکرات داشتيم تا سوم آذرماه بود که در حال اتمام است».

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران همچنين گفت: «انتظار می‌رفت که مذاکرات در نيويورک با پيشرفت همراه باشد اما اين اتفاق نيفتاد».

او با اعلام اينکه دو طرف برای ادامه مذاکرات «جدی» هستند،‌ گفت روز سه‌شنبه هفته آینده، گفت‌وگوی دوجانبه ايران با هيات آمريکايی و کاترين اشتون، و روز چهارشنبه نيز مذاکرات سه‌جانبه‌ای ميان وزيران امور خارجه ايران و آمريکا و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در شهر وين انجام خواهد شد.

به گفته آقای عراقچی، در مذاکرات وين درباره موضوعات کليدی مانند تحريم و چگونگی رفع آن و همچنين غنی‌سازی بحث می‌شود.

اين مقام ايرانی تاکيد کرد: «ما عزت خود را با هيچ چيزی معاوضه نکرده و آن را فدای مصالح موقتی در مذاکرات نمی‌کنيم».

منتقدين دولت حسن روحانی طی یکسال گذشته بارها مذاکره کنندگان اتمی ايران را مورد انتقاد قرار داده و آنان را متهم کرده‌اند که از خط قرمزهای تعيين شده عبور کرده‌اند. اين انتقادها و اتهام‌ها تکذيب دولتمردان ايرانی را به دنبال داشته است.

سخنان عباس عراقچی يک روز پس از آن انتشار يافت که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در بيانيه‌ای اعلام کرد که در مذاکرات فنی دو روزه در تهران، ايران هيچ پيشنهادی برای حل پرسش‌های آژانس ارائه نکرده است.

در بيانيه آژانس آمده است: در اين مذاکرات، دو طرف در مورد اجرای دو اقدام عملی مرتبط با آزمايش‌های ايران در خصوص انفجارهای بسيار قوی و جابجايی نوترون گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه این نهاد بین‌المللی، ايران در اين ديدار‌ها هيچ‌گونه اقدام جديدی پيشنهاد نکرد و مذاکرات در تاريخی که بعدا تعيين خواهد شد ادامه خواهد يافت.

برخلاف بيانيه آژانس بين المللی انرژی اتمی، نماينده دائم ايران در آژانس، مذاکرات تهران را سازنده و صريح خوانده است.

به گفته رضا نجفی، قرار است در آينده نزديک نشست ديگری برگزار شود که به احتمال زياد در اوايل آبان خواهد بود.

ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به موازات مذاکرات ايران و شش قدرت جهانی، گفت‌وگوهايی را پيش می‌برند که از سال گذشته به سه توافق منجر شده است و در مجموع ۱۳ مورد را در بر می‌گيرد.

اين موارد از جمله سوالاتی هستند که آژانس درباره فعاليت‌های گذشته هسته‌ای ايران دارد که می‌گويد تهران برای اثبات ادعای صلح آميز بودن برنامه هسته‌ای خود، بايد به آنها پاسخ دهد.

XS
SM
MD
LG