لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

محمدرضا عارف: روند پیگیری مسئله حصر را مثبت می بینم


محمدرضا عارف
محمدرضا عارف

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، روز پنجشنبه دوم دی، با مثبت دانستن روند رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، ابراز امیدواری کرد که این موضوع به گفته او «با تدبیر و حوصله» حل شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای عارف در حاشیه برگزاری گردهمایی سراسری اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر از رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ گفت: «مسئله حصر جزو مطالبات بخشی از جامعه، دانشجویان و دانشگاهیان بوده است و در حال حاضر هم پیگیری می‌شود که امیدواریم با تدبیر و حوصله، مسئله حل شود.»

او بدون اشاره به جزئیات، روند پیگیری رفع حصر را «مثبت» عنوان کرد.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی از شش سال پیش تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برند.

آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که گفته می شود دستور حصر خانگی آنها را صادر کرده است، بارها اعتراض ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ را فتنه و رهبران اعتراض ها را رهبران فتنه نامیده است.

حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در شرایطی ادامه دارد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۱۳۹۲ وعده داده بود تا موضع حصر رهبران معترضان سال ۸۸ را حل کند.

آقای روحانی از جمله گفته بود: «معتقدم اساسا رئیس جمهور آینده باید به دنبال کم کردن فاصله‌ها و از بین بردن فضای امنیتی در کشور باشد تا نه تنها آنهایی که در حصر هستند آزاد شوند، بلکه آنهایی که به خاطر اتفاقات سال ۸۸ زندانی شده‌اند هم آزاد شوند.»

در همین حال، برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران از جمله مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار رفع حصر خانگی میر حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شده‌اند. اما تمام این درخواست ها تاکنون بی نتیجه بوده است.

در تازه‌ترین اظهارنظرها پیرامون موضع حصر، علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران روز ۱۶ آذر گفته بود: «یکی از مشکلات آزادی این افراد، نظر و عقیده برخی از مسئولان است که اگر آنها معذرت خواهی نکنند یا توبه نکنند نظام و رهبری ضربه می‌خورند. این ایرادی ندارد که برخی در مورد ۸۸ نظر دیگری غیر از نظر محصوران داشته باشند اما اینکه اینها شش سال در حصر بودند، نه با قانون منطبق است نه با تعالیم دینی.»

آقای مطهری خبر داده بود که گروهی از نمایندگان مجلس قصد دارند درباره موضوع رفع حصر با رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین خود محصوران دیدار کنند.
اما همزمان با اظهارات علی مطهری، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود این نهاد آماده محاکمه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد است.

آقای اژه‌ای مصوبه شورای امنیت ملی برای حصر این افراد را همچنان معتبر دانسته و گفته بود قوه قضائیه آمادگی دارد در صورت تغییر مصوبه شورای عالی امنیت ملی، آنها را محاکمه کند. پیشتر او در واکنش به حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد گفته بود: «اگر رأفت اسلامی و ملاحظات شورای عالی امنیت ملی وجود نداشت،‌ سران فتنه و پیروان آنها باید به عنوان مجرم تحت تعقیب و محاکمه قرار گرفته و به اشد مجازات محکوم می‌شدند.»

به رغم تهدیدها در مورد محاکمه میر حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، آنها بارها خواستار محاکمه خود شده‌اند و مهدی کروبی در نامه‌ای به حسن روحانی با تأکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، از او خواسته بود که «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

XS
SM
MD
LG