لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

اعتصاب پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق یزد ۳۸ روزه شد


اعتصاب پنج هزار کارگر شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ايران در استان يزد وارد سی و هشتمین روز شد. کارگران اعتصابی خواستار لغو واگذاری ۲۸ و نيم درصد سهام شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ايران به فولاد خوزستان هستند.

به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق روز سه شنبه، سوم تیر، با اعلام اين موضوع از نحوه رفتار دولت در قبال اين اعتصاب انتقاد کرد و گفت:‌ مصوبه هيات دولت برای لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی هنوز پس از يک هفته ابلاغ نشده است.

اشاره محمد عباسی بافقی به جلسه‌ سه‌شنبه هفته گذشته کميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در آن محمدرضا نعمت زاده،‌ وزير صنعت، معدن و تجارت از لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی با دستور شخص ریيس‌جمهوری و مصوبه هيات دولت در روز ۲۵ خرداد خبر داد.

او همچنین گفت که علی ربيعی،‌ وزير تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ برای دومين بار سفر خود به بافق را لغو کرده است و گفت:‌ دولت به دليل آنکه کارگران از پيگيری مطالبات‌شان کوتاه نيامده و سر کار خود حاضر نشده‌اند، حاضر نيست در مقابل آنان کوتاه بيايد.

به گفته عباسی بافقی، اين جلسه با حضور امام‌جمعه، اعضای شورای اسلامی و نمايندگان شهرستان بافق در مجلس نهم برگزار شد اما با گذشت يک هفته، هنوز از مصوبه هيات دولت يا دستور مکتوب ریيس‌جمهوری خبری نشده است.

وی در ادامه با اشاره به لغو مجدد سفر وزير کار به شهرستان بافق، تصريح کرد: قرار بود وزير کار امروز (سه‌شنبه ۳ تير) در جمع کارگران متحصن حاضر شود اما سفر آقای ربيعی به شهرستان بافق برای دومين بار لغو شده است.

وی افزود: پيش‌تر قرار بود آقای ربيعی در تاريخ ۱۲ خرداد در جمع کارگران متحصن حاضر شود که آن سفر نيز به دلايل مبهم لغو شد.

لغو خصوصی سازی شرکت سنگ آهن مرکزی ايران تنها خواسته پنج هزار کارگر اعتصابی نيست. به گزارش خبرگزاری‌های ايلنا و ايسنا،‌ برکناری مدير عامل اين شرکت،‌ تضمين امنيت شغلی و ارتقای سطح استخدامی تمامی ‌کارکنان از ديگر خواسته های اعتصابيون است.

به نوشته سايت اتحاد،‌ ارگان اتحاديه آزاد کارگران ايران، کارگران معدن سنگ آهن بافق از احتمال تعديل نيروی کار و کاهش دستمزد و مزايا در پی خصوصی سازی اين معدن نگرانند.

به گفته بهروز فراهانی،‌ عضو گروه همبستگی سوسياليستی با کارگران ايران، مقيم پاريس، اعتصاب در بافق يزد يکی از اعتصاب های طولانی مدت در ايران و پس از پيروزی انقلاب بهمن ۵۷ به شمار می رود.

او به راديو فردا می گويد: «تاکنون اعتراض های کارگران در مناطق مختلف ايران به موضوعاتی مانند دستمزد و پرداخت نشدن آن بود اما اکنون شاهد پديده ابراز مخالفت کارگران با سياست خصوصی سازی هستيم که بسيار مهم است.»

يکی از دلايل ادامه اين اعتصاب را می توان در حمايت شورای اسلامی و امام جمعه شهر بافق از کارگران دانست.

بهروز فراهانی علاوه بر اين دليل، چند مشخصه ديگر را مهم می داند: «اساسا يک اعتصاب طولانی مدت بدون اينکه کارگران به هم ياری برسانند و صندوق اعتصاب داشته باشند غير ممکن است».

در اين ميان و با ادامه اعتصاب در بافق يزد،‌ اتحاديه آزاد کارگران ايران و کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری از اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن مرکزی حمايت کرده اند.

اتحاديه آزاد کارگران ايران با اشاره به شرکت سنگ آهن مرکزی آهن ايران، خصوصی سازی کارخانه ها،‌ معادن و واحدهای توليدی و سپردن آنها به بخش خصوصی را به معنای تغيير کمر شکن زندگی و معيشت خانواده های کارگری در ايران ارزيابی کرد و نوشت که اين موضوع به معنای رها شدن دولت از تعهدات و قوانينی است که برايش در تعرض بيشتر به منافع کارگران دست و پاگير بوده اند.

کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری نيز خواستار ايجاد تشکل سراسری برای کارگران معادن در ايران شد و نوشت: «شرايط سخت و طاقت فرسای کار در معادن، بی حقوقی و دستمزد پايين کارگران و انفجارهای مرگ بار معادن و همچنين رشد اعتراض های کارگری در اين بخش، ايجاد تشکل سراسری معدنچيان را به يک ضرورت عينی و واقعی تبديل کرده است.»

XS
SM
MD
LG