لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

معاون وزیر نیرو: ۶ کلان شهر و  ۲۸۹ شهر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اعلام کرد که ۶ کلان‌شهر و ۲۸۹ شهر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند.

به گزارش جام جم آنلاین،‌ رحیم میدانی روز شنبه سوم تیر گفت که کلان‌شهرهای اصفهان، بوشهر، بندر عباس، شیراز، کرمان و مشهد در تابستان امسال دارای تنش آبی هستند.

وی با اعلام اینکه در این استان‌ها٬ منابع آب موجود و مصرف آنها در حالت «سر به سر» قرار دارد، خواستار «کنترل مصرف از سوی مشترکان به‌ویژه در ساعت‌های پیک مصرف برای پایداری خدمات» شد.

معاون وزیر نیرو افزود که طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بین نیم تا یک و نیم درجه سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد و این سبب می‌شود تا میزان مصرف آب افزایش یابد.

وی هشدار داد که اگر به دلیل افزایش دما، میزان مصرف آب در اوج زمان مصرف بیش از حد انتظار بالا برود٬ «ممکن است حجم مخازن کاهش یابد».

رحیم میدانی ساعات پیک مصرف آب در روزهای غیر تعطیل را بین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۲۱ و در روزهای تعطیل بین ساعات ۱۰ تا ۱۴ و بعداز ظهرها از ۱۶:۳۰ تا ۲۱ اعلام کرد.

در تابستان سال گذشته نیز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب اعلام کرده بود که ۳۵ میلیون تن در ایران در معرض تنش آبی قرار دارند.

حمیدرضا جانباز گفته بود که این ۳۵ میلیون تن در ۳۰۱ شهر ایران از جمله شیراز، اصفهان، بوشهر و کرمان در معرض تنش آبی قرار دارند.

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران، محدودیت منابع آبی در کشور را موضوعی نگران‌کننده توصیف کرده بود.

به گفته وی٬ بخش کشاورزی به دلیل استفاده از «روش‌های آبیاری منسوخ»٬ بیشترین میزان آب را بلعیده است.

ایران در منطقه‌ای خشک از جهان قرار دارد و بسیاری از مساحت آن را بیابان فرا گرفته است.

با وجود این، بحران خشکسالی، کاهش بارش و آنچه مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود عنوان شده، به خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در سال‌های اخیر منجر شده است.

XS
SM
MD
LG