لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

دستگیری ۱۲۷ هزار قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر در هفت ماه نخست سال جاری


مديرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه گفت: در هفت ماه نخست سال جاری، بيش از ۳۵۰ تن انواع مواد مخدر کشف شده است و تا پايان سال،‌ ‌۱۲ استان آلوده به مواد مخدر پاکسازی می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، عليرضا اکبرشاهی اشاره کرد که مواد مخدر کشف شده شامل هروئين، ترياک، حشيش و مرفين بوده اند.
به گفته او،‌ کشفيات سال جاری نسبت به سال گذشته، افزايش ۱۹ درصدی را نشان می دهد.
اين افزايش در زمينه تعداد معتادان دستگير شده نيز ديده می شود. عليرضا اکبرشاهی در اين مورد گفته است که در هفت ماه نخست سال جاری،‌ بيش از ۲۶ هزار معتاد دستگير شده اند و اضافه کرده که اين تعداد نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.
حميدرضا جلايی پور،‌ جامعه شناس،‌ چند روز پيش در يک ميزگرد تلويزيون دولتی ايران در مورد تعداد معتادان دستگير شده گفت:«‌ ۶۰ درصد زندانيان در ارتباط با مواد مخدر هستند.»
براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، حدود يک ميليون و ۳۷۵ هزار تن معتاد هستند.
اين در حاليست که روزنامه آرمان در اسفند سال پيش به نقل از سعيد صفاتيان، ﻣﺪﻳﺮکل ﭘﻴﺸﻴﻦِ درمان در ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ، ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ايران را سه ميليون و ۶۰۰ هزار تن اعلام کرده بود.
آقای جلايی پور در يک ميزگرد تلويزيونی با اشاره به اينکه آمار متفاوتی از سوی دستگاه های دولتی ايران ارائه شده است، افزود:«‌ميزان معتادان در کشور بين دو تا چهار ميليون تن گزارش شده است.»
او خواستار نظرسنجی در اين زمينه برای برآورد تعداد معتادان در ايران شد تا بتوان در اين زمينه برنامه ريزی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مديرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش ديگری از سخنان خود گفته است که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۲۷ هزار قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر شناسايی و دستگير شده اند.
عليرضا اکبرشاهی اشاره کرد که در سال گذشته ۱۳۵ هزار قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر بازداشت شده بودند.
‌به گزارش خبرگزاری مهر،‌ بابک دين‌پرست، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر،‌ چند روز پيش تعداد قاچاقچيان در ايران را حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد کرده بود.
به گفته پليس، مواد مخدر از طريق مرزهای شرقی ايران و دريا وارد و علاوه بر توزيع در داخل ايران،‌ از طريق مرزهای غربی کشور به اروپا ترانزيت می‌شود.
مقام های جمهوری اسلامی ايران به طور معمول از کشورهای همسايه انتقاد کرده اند که به طور جدی مانع فعاليت قاچاقچيان نمی شوند و اين موضوع آسيب های زيادی را در زمينه اعتياد به مواد مخدر به ايران وارد کرده است.
در اين ارتباط، علی مويدی، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی،‌ در گفت و گو با تلويزيون دولتی ايران از کشته شدن چهار هزار تن از مامورام اين نيرو و ديگر دستگاه های دولتی در مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر در سال های قبل خبر داد.
در همين حال،‌ عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزير کشور، ‌روز دوشنبه گفت: اگر کشورهای همسايه مايل به رفع مشکل مواد مخدر در دنيا هستند، بايد به تعهدات خود در اين خصوص عمل کنند و به ايران در اين مسير کمک برسانند.
XS
SM
MD
LG