لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

«۳۵ درصد آتش‌سوزی منابع طبیعی استان فارس در سال ۹۵ عمدی بود»


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

یک عضو شورای عالی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید ۳۵ درصد آتش‌سوزی‌ منابع طبیعی استان فارس در سال ۱۳۹۵ «عمدی» بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان فارس، علیرضا هدایتی اعلام کرد که انگیزه این آتش‌سوزی‌ها «سود‌جویانه» بوده است.

او اضافه کرد تنها ۶۵ درصد آتش‌سوزی اراضی استان فارس در سال ۱۳۹۵ غیرعمدی بوده است.

به گفته وی، سال گذشته ۱۲۱۱ فقره آتش سوزی در ایران رخ داده که ۵۵ درصد آن در حوزه زاگرس بوده و ۱۵ درصد در جنگل‌های شمال رخ داده است.

آن‌طور که این مقام مسئول گفته، ۳۰ درصد دیگر این آتش‌سوزی‌ها نیز در سایر مناطق و اراضی طبیعی ایران به وقوع پیوسته است.

این عضو شورای عالی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود که ۱۲۱۱ فقره آتش‌سوزی در ۱۱هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی رخ داده است.

از آتش‌سوزی‌های عمدی در منابع طبیعی به عنوان یکی از روش‌های غیرقانونی و البته مجرمانه برای تغییر کاربری برخی اراضی نام برده می‌شود.

ایران سال‌هاست که با پدیده‌هایی هم‌چون «زمین‌خواری٬ جنگ‌خواری٬ کوه‌خواری و دریا ‌خواری» دست به گریبان شده است که گزارش‌ها از گسترش روزافزون این پدیده در این ایران حکایت دارد.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هم در این زمینه از ناکام ماندن بزرگ‌ترین «زمین‌خواری نیم قرن اخیر در شهرستان بوانات» استان فارس خبر داد.

علیرضا هدایتی گفت که «این قطعه زمین بزرگ در شهرستان بوانات ۱۰ معدن را در بر می‌گیرد و ارزش آن معادل دو هزار میلیارد تومان برآورد شده است.»

وی اضافه کرد: «در این پرونده، متجاوزان به منابع طبیعی با جعل اسناد در حال انتقال سند این زمین‌ها بودند» که با دخالت حراست سازمان جنگل‌ها٬ ناکام ماندند.

برخی مسئولان و طرفداران محیط زیست می‌گویند مشکل اصلی در بروز پدیده‌های زمین‌خواری، دریا خواری و کوه‌خواری، «ضعف در نظارت بر ساخت و سازهای بی‌رویه و «نبود مدیریت شفاف» است.

برخی گزارش‌ها از وجود ۱۰۰ هزار پرونده زمین‌خواری در قوه قضائیه حکایت دارد، اما مقام‌های قضایی می‌گویند در رابطه با این پدیده ۱۸ هزار پرونده در حال رسیدگی است.

اردیبهشت ماه سال ۹۴ معاون اول قوه قضائیه از بازگشت بیش از ۴۲ هزار هتکار زمین تصرف شده به دولت خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG