لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

ابتلای سالانه ۱۰۰ هزار تن به سرطان در ایران


قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی می‌گوید سالانه ۱۰۰ هزار تن در ایران به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که این آمار٬ ایران را در رده ۱۲۳ جهانی در زمینه بروز سرطان قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ ایرج حریرچی روز یکشنبه چهارم تیر اعلام کرد در سال ۲۰۱۵ میلادی، در ایران بیش از ۹۲ هزار تن دچار انواع سرطان شدند و در این مدت ۸ هزار تن دیگر نیز مبتلا به سرطان پوست شدند.

به گفته وی، «میزان ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۲ میلادی در مردان و زنان ایرانی به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ در هر ۱۰۰ هزار تن بوده است».

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده، متوسط جهانی ابتلای مردان و زنان به ترتیب ۲۰۵ و ۱۶۵ تن در هر ۱۰۰ هزار تن است که وضعیت ایران «بسیار کمتر از متوسط جهانی است».

سخنگوی وزارت بهداشت افزود که میزان بروز سرطان در ایران در میان ۱۸۳ کشوری که اطلاعات آنها ثبت شده است، در رده ۱۲۳ قرار دارد.

بهرام مفید، نایب رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران٬ روز ۲۹ خرداد گفته بود ۴۰۰ هزار تن در در ایران به سرطان مبتلا هستند که شهرنشینی و کم تحرکی، آلودگی هوا و تغذیه نامناسب از جمله دلایل بروز این بیماری است.

کاظم زنده دل، مشاور معاون تحقیقات و فناوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، نیز در بهمن سال گذشته مرگ های ناشی از بیماری سرطان در ایران را سالانه حدود ۵۰ هزار تن اعلام کرده بود.

۳۰ خرداد ماه امسال نیز محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از «افزایش نگران‌کننده آمار سرطان»‌ در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

این در حالی است که محمد اسماعیا اکبری٬ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هم روز شنبه سوم تیر به خبرگزاری تسنیم گفت که «بروز سرطان در کشور ما بالا نیست».

او افزود: «در سال، حدود ۱۴۷ تن از ۱۰۰هزار تن جمعیت در یک سال به سرطان مبتلا می‌شوند، بنابراین جای نگرانی از ابتلا به سرطان وجود ندارد».

آقای اکبری اضافه کرد که «امروزه، امکانات علم تشخیص و درمان سرطان در کشور، پیشرفت قابل توجهی داشته و امکان معالجه خوب را فراهم کرده است».

با این وجود به تازگی نگرانی‌هایی در مورد رشد سرطان در ایران بیان شده است. از جمله چهار پزشک در نامه ای از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواسته‌اند پیش از «سونامی سرطان» جلوی گسترش روزافزون قلیان را بگیرد.

در خرداد ماه گذشته نیز رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، گفته بود کشور «بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان را در دنیا دارد.»

علاوه بر آلودگیهای محیطی، مصرف دخانیات یا مواد مخدر که در مورد تاثیرشان بر رشد سرطان‌ها هشدار داده شده، روش‌های تغذیه در ایران نیز با انتقادهایی روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG