لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

دیدگاه های ابراهیم یزدی در مورد تحولات ایران از زبان ایرنا


خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، روز يکشنبه مصاحبه ای از ابراهيم يزدی را منتشر کرد که بر اساس آن، گفته شد که وی از دبيرکلی نهضت آزادی ايران استعفا کرده است.

بر اساس اين مصاحبه که به گفته ايرنا در آخرين روز اسفند سال گذشته برگزار شد، آقای يزدی ديدگاه های خود در مورد دليل استعفای خود، حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ تاکنون و سياست خارجی دولت آمريکا را بيان کرده است.

مرتضی کاظميان فعال سياسی نزديک به جناح ملی مذهبی، در مورد این مصاحبه به راديو فردا می گويد مصاحبه آقای ابراهیم يزدی کاملا شکل بازجويی دارد.

این فعال سیاسی می افزاید «آقای يزدی ديدگاه های خود را ابراز کردند ولی تمام ديدگاه های خود را در این مصاحبه نگفته است.

به گفته مرتضی کاظمیان، آقای یزدی با اشاره به وضعيت سلامت خود و جراحی قلبی که داشته،هوشيارانه گفته است « اگر کسی نتواند مسئوليتی را انجام دهد بايد آن را واگذار کند.»

مرتضی کاظمیان افزود «آقای يزدی گفت من التزام دارم به قانون اساسی يعنی تاکيد داشته به برخی از اصول آن اعتقاد ندارد. به برخی از سياست های مسئولان نظام اعتراض داشتنه است.»

ابراهیم یزدی از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه ۸۸ ؛ تاکنون سه بار بازداشت شده است و آخرین آزادی وی همزمان با انتشار اين مصاحبه صورت گرفت.

نخستين بخش مطلبی که تحت عنوان مصاحبه با ابراهيم يزدی در خبرگزاری دولتی ايرنا انتشار يافته، به دليل استعفای او از دبير کلی نهضت آزادی اختصاص داشته است.

آقای يزدی گفته که به لحاظ جسمی قادر به ادامه اين سمت نبوده و اضافه کرده است:«نمی توانستم وظايفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود، انجام دهم. اين يک اخلاق دينی است که اگر کسی مسئوليتی را نمی تواند در چارچوب قانون انجام دهد، آن را واگذار کند.»

وی در اين خصوص به مشکلات جسمی خاصی که در يک سال گذشته، يعنی در دوره ای که بازداشت بوده است، از جمله عمل جراحی قلب و لزوم دوری از استرس اشاره کرد.

نهضت آزادی ايران از قديمی‌ترين تشکل‌های ملی و مذهبی در کشور است که سابقه تأسيس آن به سال‌ها پيش از پيروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد و در بدو پروزی انقلاب اسلامی نيز مهدی بازرگان، دبيرکل آن، از سوی آيت‌الله خمينی مأمور تشکيل دولت موقت شد.

آقای يزدی که در زمان حضور آيت‌الله خمينی در پاريس از همراهان وی بود، در دولت آقای بازرگان عهده‌دار سمت وزارت خارجه شد، اما به زودی با کناره‌ گيری دولت موقت، همچون ديگر اعضای نهضت آزادی مورد قهر سياسی مقام های جمهوری اسلامی ايران قرار گرفت.

ابراهيم يزدی در ادامه آنچه با عنوان مصاحبه با ايرنا کمنتشر شده خواستار آن شد که بين دشمن و مخالف، خط قاطع کشيده شود و گفت: هر کس نقد کرد، مخالف نيست. من با نظام هيچ مساله‌ای ندارم فقط با برخی از رفتارها، که خلاف قانون اساسی است، مشکل دارم.

دبير کل مستعفی نهضت آزادی ايران افزود: همه بايد قانون را محترم بشمارند و هرکس که خلاف قانون عمل کند، محکوم است.

آقای يزدی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ ، گفت: راهپيمايی آزاد است، به شرطی که مخل نظم عمومی نباشد ... مصلحت ايجاب می کند قبلا هماهنگی‌های لازم انجام شود، زيرا وقتی بدون هماهنگی راهپيمايی انجام شود، تنها هواداران شما به خيابان نمی آيند، بلکه گروه های معاند هم می آيند.

او همچنين در خصوص شعارهايی مانند « نه غزه - نه لبنان - جانم فدای ايران» در تظاهرات خيابانی مخالفان گفت: در آن زمان، نقدی به موسوی کردم که او يا نبايد مردم را به حضور در خيابان ها دعوت می کرد، يا اگر اعلام می کند مردم بيايند، بديهی است همه آنان که می آيند، هوادار او نيستند، شعارهای خود را می دهند و ساختار شکنی می کنند.

دبير کل مستعفی نهضت آزادی اضافه کرد: می گويند معترضان انتخابات به خيابان ها آمده اند در حالی که عده ديگری هم آمدند که شعارهای خودشان را دادند. آنها به خود اصلاح طلبی لطمه زدند.

خبرگزاری دولتی ايرنا در اين مصاحبه به نقل از ابراهيم يزدی نوشت که با کانديداتوری مير حسين موسوی مخالف بود و افزود: پذيرفتنی نيست کسی رئيس جمهور شود و با رهبری مشکل داشته باشد. اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود، زيرا رهبری و رييس‌جمهور بايد با هم هماهنگ باشند.

در اين مصاحبه، ايرنا مطالبی را به نقل از ابراهيم يزدی درباره آنچه معيارهای دوگانه غرب در حمايت از دموکراسی و تغيير آرام مواضع غرب نسبت به اسلام عنوان شد، منتشر کرده است.
XS
SM
MD
LG