لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

ابراز امیدواری جهانگیری به رفع موانع ارتباط اصلاح طلبان و رهبر جمهوری اسلامی


اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، نسبت به «رفع موانع» ارتباط اصلاح طلبان با رهبر جمهوری اسلامی و همچنین رفع حصر رهبران جنبش سبز ابراز امیدواری کرد و خبر داد که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در جلسه ای از او خواسته که رابط او و اصلاح طلبان باشد.

آقای جهانگیری در مصاحبه روزنامه «اعتماد» که بخش هایی از آن روز یکشنبه ۱۵ اسفند منتشر شد، گفت که رهبر جمهوری اسلامی حدود یک ماه پیش در جلسه ای به او گفته که مخالفتی با ارتباط با اصلاح طلبان ندارد.

براساس این گزارش، آیت الله خامنه ای همچنین در پاسخ به درخواست معاون اول رئیس جمهوری ایران برای ارتباط اصلاح طلبان با او، از اسحاق جهانگیری خواست که نقش رابط را ایفا کند.

آقای جهانگیری همچنین گفت که واکنش رهبر جمهوری اسلامی به طرح محمد خاتمی برای «آشتی ملی» به معنای مخالفت با این طرح نبوده است.

وی تاکید کرد که سخنان آیت الله خامنه ای واکنشی به « بخشی از اين عكس‌العمل‌های غيرواقعی در داخل يا بيرون از كشور» بوده که « نظام را به شكلی نشان میداد كه گويی دچار يك مشكل جدی شده» است.

اسحاق جهانگیری روز ۷ اسفند گفته بود که با رهبر جمهوری اسلامی درباره جریان اصلاح طلب صحبت کرده و آیت الله خامنه ای نیز گفته که «به همه جریان‌های سیاسی علاقه‌مند» است.

پیش از این سخنان نیز گزارش هایی درباره مطرح شدن طرح محمد خاتمی برای «آشتی ملی» در این دیدار مطرح شده بود.

با این حال جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس از مشهد، در یک سخنرانی در شهر قم گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی درخواست اسحاق جهانگیری برای دیدار آقای خاتمی با او و مطرح کردن موضوع «آشتی ملی» را رد و تاکید کرده که او «مطلقا نمی‌تواند بازگردد.»

محمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیت است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد.»

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۲۷ بهمن در پاسخی غیرمستقیم، این طرح را «بی‌معنی» خوانده و گفته بود که «با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

پیش از او هم آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، طرح موضوع «آشتی ملی» را «نادرست» دانسته و تأکید کرده بود که کسانی که سال ۸۸، به گفته او، «خطا کردند» باید از «مسیر نادرست‌شان» برگردند.

در مقابل علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در پاسخ به مخالفت‌ها با طرح «آشتی ملی» گفت که مردم پس از حوادث سال ۸۸ از حکومت «گلایه‌هایی دارند» و اقدامات «خلاف قانون اساسی» مانند حصر، ممنوع‌التصویری و زندانی کردن احمد منتظری «تنگ‌نظری است» و«باید کنار گذاشته شود.»

بحث «آشتی ملی» در شرایطی مطرح شده که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

در این ارتباط،‌ آقای جهانگیری گفته که «مسائلی مانند رفع حصر، نيازمند گفت‌وگو و هماهنگی های غيررسانه‌ای است» و «بايد مجموعه نظام» درباره این موضوع قانع شوند.

وی تاکید کرد که خوشبين است و فکر می کند « با تدابير» رهبر جمهوری اسلامی و گفت‌وگوهای رئیس جمهور و دیگر پیگیری ها « مسائل سياسی يكی بعد از ديگری حل می‌شود».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از بهمن ۸۹، یعنی بیش از شش سال پیش، بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

درهمین حال، حسین کروبی، پسر مهدی کروبی، خبر داد که پدرش روز یکشنبه برای معاینه قلبش ساعاتی به بیمارستان منتقل و سپس به خانه بازگردانده شد.

به گفته آقای کروبی، پزشک پدرش درآخرین معاینه اعلام کرده که «ضربان قلب وی منظم نیست و از حالت نرمال خارج شده» است، به همین دلیل قرار است روز دوشنبه ۱۶ اسفند نیز دوباره به بیمارستان منتقل شود.

اخیرا هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران همزمان با فرا رسیدن ششمین سالگرد حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی درنامه‌ای سرگشاده خطاب به سران سه قوه، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان، خواستار پایان زندان خانگی آنان شدند.

XS
SM
MD
LG