لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

دومین زنجیره انسانی در حمایت از رود کارون


دومین زنجیره انسانی در حمایت از رود کارون و مخالفت با انتقال آب این رود به مناطق دیگر، روز پنجشنبه به مدت سه ساعت در شهر اهواز تشکیل شد.
نخستین زنجیره انسانی در حمایت از کارون روز ۲۴ مهر در اهواز برگزار شده بود.
شرکت‌کنندگان در این تجمع نسبت به به خشک شدن تدریجی آب رود کارون به خاطر انتقال سرشاخه‌های آن به استان‌های دیگر و‌ سد سازی‌های بسیار بر روی این رود اعتراض داشتند.
آنها به دعوت شبکه‌های اجتماعی این زنجیره انسانی را تشکیل داده بودند.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،‌ در این تجمع اعتراضی برخی نمایندگان این شهر در مجلس و مدیران محلی نیز شرکت کرده بودند. این خبرگزاری اما به تعداد شرکت‌کنندگان در تجمع اشاره نکرد.
خبرگزاری مهر در گزارشی تعداد شرکت کنندگان را هزاران تن برآورد کرد که به گفته این رسانه از سراسر خوزستان به صورت خودجوش به اهواز آمده بودند.
به نوشته مهر،‌ بر روی یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: «آمدیم از حق مان دفاع کنیم. همه چیز را از دست داده‌ایم، دیگر اجازه نمی‌دهیم کارون را هم از ما بگیرند. با احداث تونل انتقال آب همه مردم باید مهاجرت کنند.»
این خبرگزاری اشاره کرد که تعدادی از نمایندگان مجلس و نیز فرمانده نیروی انتظامی خوزستان در این مراسم شرکت کرده بودند.
خبرگزاری فارس نیز نوشت:‌ مردم اهواز با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود: «کارون برای خوزستان» و «کارون، شاهرگ ایران زمین»، مخالفت خود را نسبت به طرح انتقال آب از سرچشمه‌های کارون نشان دادند.
مدافعان این طرح اعتقاد دارند که انتقال آب از سر شاخه‌های کارون برای کشاورزی مناطق دیگر، از جمله استان اصفهان سودمند خواهد بود. اما مخالفان عقیده دیگری دارند.
حمیدرضا خدابخشی،‌ رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان، به خبرگزاری مهر گفته که شوری آب کارون بسیار بالا رفته است و به شرایط بحرانی و «خط قرمز» رسیده است.
حسین دهدشتی،‌ نماینده مجلس از آبادان،‌ نیز به فارس گفت:‌ وضعیت بالادست کارون خشک و تبدیل به فاضلاب شده و وضعیت پائین دست و شهرهایی مثل آبادان،‌ خرمشهر و شادگان بسیار اسف‌بار است.
شریف حسینی،‌ نماینده اهواز در مجلس، نیز با اشاره به اینکه برخی تصور می کنند آب کارون به خلیج فارس می ریزد،‌ افزود:‌ اینگونه نیست و اکنون آب دریاست که به کارون نفوذ می کند و آب شیرین را شور کرده است.
اسماعیل کهرم،‌ کارشناس محیط زیست در تهران،‌ به رادیو فردا می گوید: «سد گتوند موجب شوری آب کارون شده است... احداث این سد بسیاری از زمین‌های کشاورزی در استان خوزستان را بدون استفاده و نابود کرد.»
در این میان،‌ نماینده مجلس از اهواز گفته است: در حال حاضر، سه طرح کوهرنگ یک، دو و سه برای انتقال ۲۵۰ میلیون متر مکعب اجرا شده و مخالفت خوزستانی‌ها با اجرای طرح «بهشت آباد» است که برای انتقال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب برنامه‌ریزی شده و تا چهار میلیارد مترمکعب نیز قابل افزایش است.
آقای کهرم با اشاره به آنچه تجربه‌های ناموفق در طرح‌های مشابه انتقال در ایران می‌نامد،‌ می افزاید:‌ «تنها منبع آب دشت خوزستان، سرچشمه رود کارون است که برای مصارف کشاورزی در این دشت وسیع از آن استفاده می‌شود. حال اگر قرار باشد میلیاردها متر مکعب آب کارون به جای دیگر منتقل شود، به طور حتم کشاورزی و صنعت ما لطمه خواهد دید.»
او اشاره می‌کند که رود کارون موجب غنای سفره‌های زیر زمینی آب می‌شود و می‌گوید:«‌کارون تنها رود قابل کشتیرانی ایران بوده و در عین حال در تلطیف هوای استان خوزستان نقش دارد.»
به گفته این کارشناس محیط زیست،‌ با وضعیت فعلی نخلستان‌های خوزستان خشک خواهند شد.
تشکیل زنجیره انسانی در حمایت از رود کارون پیش از این از حمایت معصومه ابتکار،‌ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست،‌ و همچنین عبدالحسین مقتدایی،‌ استاندار خوزستان، ‌برخوردار شده بود.
خانم ابتکار در این مورد به خبرگزاری مهر گفته بود:‌ حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می‌دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.
استاندار خوزستان نیز به خبرگزاری فارس گفته بود:‌ ۱۰۰ درصد حمایت خود را از طرح «زنجیره انسانی حمایت از کارون» اعلام می‌کند.
در جریان سفر سال ۱۳۷۵ آیت الله عی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی به استان خوزستان،‌ قرار شد که طرح ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان به اجرا درآید؛ ‌طرحی که آینده آن با این وضعیت نامعلوم است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG