لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

تجمع کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد ۴۰ روزه شد


خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه ۲۷ دی، نوشت که اعتراض صنفی کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد به پرداخت نشدن ۱۶ ماه معوقات مزدی شان ۴۰ روزه شده است.

کارگران تجمع کننده در مقابل ساختمان مجتمع کشت و صنعت مهاباد به ایلنا گفته اند که «علیرغم اعتراضات طولانی و مراجعات مکرر به همه مقامات مسئول» در سطح شهرستان و استان کردستان، هیچ کس پاسخگوی آنان نیست و «فقط وعده های توخالی می‌دهند.»

به نوشته این خبرگزاری، کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد در سی و هفتمین روز تجمع خود با حکم نیروی انتظامی مجبور شدند چادرهای خود را جمع کنند. نیروی انتظامی چادر زدن از سوی کارگران را «غیرقانونی» توصیف کرده بود. اما به رغم این موضوع آنان به تجمع خود ادامه داده اند.

پیش از این ایلنا نوشته بود که حدود ۱۰۰ کارگر مجتمع کشت و صنعت مهاباد با برپایی چادر در مقابل این کارخانه و در جاده اصلی تجمع کرده اند.

این خبرگزاری نوشت: روز شنبه ۲۵ دی، جلسه ای در فرمانداری مهاباد با حضور فرماندار مهاباد، نمایندگان کارگران و کارفرمای جدید مجتمع کشت و صنعت مهاباد برگزار شد که در نهایت این جلسه نیز به «نتیجه مشخصی» نرسید و زمان پرداخت مطالبات کارگران مشخص نشد.

یکی از نمایندگان کارگران که در این جلسه شرکت داشته، به ایلنا گفته است: «کارفرمای جدید و مقامات می‌گویند نقدینگی نداریم؛ اما باید پرسید اگر نقدینگی نیست چطورکارفرمای جدید توانسته مجتمع را در مزایده خرایداری کند اما حالا که نوبت به پرداخت مطالبات کارگران رسیده، می گوید نقدینگی نیست.»

مجتمع کشت و صنعت مهاباد حدود ۱۶ ماه پیش از طریق مزایده واگذار شد.

در ماه های اخیر، گزارش های بسایری در رسانه های ایران در مورد مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی پس از واگذاری به بخش خصوصی منتشر شده است.

در این گزارش ها اشاره شده است که کارگران این واحدها ماه هاست که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.

این موضوع باعث شده است که کارگران کارخانه ها در مناطق مختلف ایران در پی پرداخت نشدن دستمزد، مزایای کاری، اخراج و حق بیمه شان و یا تعطیلی کارخانه ها دست به اعتصاب، تجمع و راهپیمایی بزنند.

در این میان، به نوشته ایلنا حدود یک هفته از اعتراض صنفی نزدیک به یک هزار کارگر کارخانه هپکو در اراک می گذرد.

بر اساس این گزارش، کارگران در ساعات کاری در محوطه کارخانه تجمع کرده اند و همزمان‌، فعالیت کارخانه هپکو متوقف شده است.

یک کارگر کارخانه هپکو روز یکشنبه ۲۶ دی، گفت که کارگران معترض خواستار مشخص شدن وضعیت پرداخت پنج ماه مطالبات معوقه و منفک کردن کارخانه از بخش خصوصی هستند و افزود که مدیریت کارخانه و مسئولان اداریاستان مرکزی پاسخ مشخصی به اینخواسته‌ها نداده اند.

به گفته این کارگر، سهامدار بخش خصوصی کارخانه هپکو، این واحد را در سال ۸۶ به ارزش مالی ۷۰ میلیارد تومان خریداری کرد و قرار بود در ابتدا بعد از پرداخت ۲۰ درصد از این مبلغ، بقیه آن را طی چهار سال و شش ماه به صورت اقساطی پرداخت کند. اما از پایان تعهد وی بیش از پنج سال گذشته است و او قصد پرداخت بدهی های مالی خود به کارخانه و کارگران آن را ندارد.

پیش از آن نیز به گزارش برخی سایت ها، کارگران شرکت آونگان اراک هفته گذشته به دلیل پرداخت نشدن ۲۷ ماه از حقوق و مزایای خود در مقابل این کارخانه تجمع کردند.

همچنین بیش از ۵۰۰ تن از کارگران یکی از شرکت‌های پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس هفته گذشته دست از کار کشیدند و در محوطه پالایشگاه تجمع کردند.
ایلنا در گزارش دیگری از تجمع روز دوشنبه گروهی از کارگران کاشی گیلانا در مقابل ساختمان فرمانداری رودبار خبر داد.

این تجمع در اعتراض به متوقف شدن فعالیت این واحد تولیدی به دلیل انباشت بدهی به نهادهای دولتی و نگرانی کارگران از آینده شغلی‌شان برگزار شد. آنها همچنین به پرداخت نشدن دستمزد خود از خردادماه تاکنون معترض بودند.

بر اساس این گزارش، ۱۱۰ کارگر در کارخانه کاشی گیلانا مشغول به کار هستند.

XS
SM
MD
LG