لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

تاکید دبیرکل خانه کارگر بر حق راهپیمایی کارگران در روز جهانی کارگر


دبیرکل خانه کارگر از تصمیم ستاد بزرگداشت هفته کارگر برای برگزاری مراسم راهپیمایی روز جهانی کارگر،‌ اول ماه مه، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، که روز دوشنبه در اجتماع کارگران شاغل و بازنشسته تهرانی سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب افزود: راهپیمایی روز جهانی کارگر، فرصتی برای بیان مشکلات صنفی کارگران است.

او با اشاره به این که روز جهانی کارگر سال‌هاست در همه کشورهای دنیا برگزار می‌شود، گفت: بعد از انقلاب نیز این مراسم در ایران به اجرا درآمد و کارگران فرصت آن را پیدا کردند تا به مناسبت این روز خواسته‌های قانونی خود را پیگیری کنند.
به گفته فعالان کارگری، از بعد از ۲۸ مرداد سال ۳۲ تا انقلاب بهمن سال ۵۷، برگزاری مراسم و راهپیمایی به مناسبت روز اول ماه مه ممنوع بود.

در جمهوری اسلامی ایران نیز آخرین تجمع و راهپیمایی کارگران در تهران در سال ۸۶ برگزار شد.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به این که کارگران می‌خواهند برای روز کارگر سال جاری راهپیمایی صنفی برگزار کنند،‌ اضافه کرد که ستاد بزرگداشت هفته کارگر قصد دارد تا به این وعده جامه عمل بپوشاند.

آقای محجوب گفت: رویکرد اجتماع‌های صنفی کارگران و به ویژه راهپیمایی روز کارگر نه تنها به هیچ وجه در جهت برهم زدن نظم عمومی نیست، بلکه فرصتی برای پیگیری مطالبات صنفی کارگران است.

او از همه کارگران دعوت کرد تا در مراسم روز جهانی کارگر شرکت کنند.

دبیرکل خانه کارگر روز ۳۱ فروردین‌ماه نیز گفته بود: برای مراسم روز کارگر مصمم به برپایی راهپیمایی هستیم و امیدواریم که مسئولان وزارت کشور برخلاف رویه سال‌های گذشته این بار با این خواسته کارگران موافقت کنند.

پیشتر محمدباقر نوبخت،‌ سخنگوی دولت،‌ روز دوم اردیبهشت درباره برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر گفت: وزارت کشور در این مورد اظهار نظر می‌کند و افزود: به یاد ندارد که در این مورد مسئله‌ای در دولت مطرح شده باشد.

شماری از تشکل های کارگری مانند اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران بارها از ممنوع بودن برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر و نیز مخالفت دولت با برگزاری مراسمی به مناسبت این روز توسط تشکل های مستقل کارگری که همراه با بازداشت کارگران و فعالان کارگری بوده است، انتقاد کرده اند.

در این ارتباط،‌ در روزهای اخیر، این گونه تشکل های کارگری در بیانیه هایی خواستار پایان ممنوعیت و محدودیت در این زمینه شده اند.

تجمع کارگران مقابل مجلس

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که حدود ۱۰۰ کارگر تهرانی روز سه شنبه با تجمع در مقابل مجلس مراسم روز جهانی کارگر را،‌ سه روز پیش از فرا رسیدن آن، با درخواست برای افزایش دستمزد کارگران و آزادی فعالان کارگری و حقوق معلمان زندانی برگزار کردند.

به گفته این تشکل کارگری، حدود ۲۰۰ تن از معلمان بازنشسته نیز که در مقابل مجلس تجمع کرده بودند به تجمع کارگران پیوستند.

بر اساس این گزارش،‌ در پایان این مراسم، بیانیه هفت تشکل مستقل کارگری ایران پس از قرائت، رسما تحویل مسئولان مجلس شد.

این تشکل های کارگری در بیانیه خود خواستار تجدید نظر فوری در حداقل دستمزد ماهانه کارگران و افزایش آن از ۷۱۲ هزار تومان به سه میلیون تومان بر اساس سبد هزینه زندگی شدند.

این تشکل ها همچنین خواستار تحقق همه مطالبات معلمان و پرستاران،‌ پایان ممنوعیت و محدودیت در ایجاد تشکل های مستقل کارگری، آزادی کارگران و زندانیان سیاسی و توقف پیگردهای قضایی علیه آنان شدند.

آزادی اعتصاب، راهپیمایی،‌ پرداخت دستمزدهای معوقه كارگران، ‌تامین امنیت شغلی، برچیده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا و‌ قرار گرفتن همه کارگران تحت پوشش قانون کار از دیگر خواسته های این هفت تشکل کارگری است.

آنها همچنین خواستار توقف اخراج کارگران، لغو تمامی قوانین تبعیض آمیز علیه زنان،‌ برخورداری بازنشستگان از زندگی مرفه،‌ لغو کار کودکان،‌ رفع تبعیض از کارگران مهاجر افغان و سایر ملیت ها در ایران و اعلام روز جهانی کارگر به عنوان روز تعطیل رسمی شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه،‌ سندیکای کارگران نیشکر هفته تپه،‌ سندیکای کارگران نقاش استان البرز،‌ کانون مدافعان حقوق کارگر،‌ کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری این بیانیه را امضا کرده اند.

XS
SM
MD
LG