لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

نخستین جلسه بررسی بودجه ۹۶ در مجلس برگزار شد


نخستین جلسه بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ ایران در مجلس روز دوشنبه دوم اسفند، با تشریح گزارش کمیسیون تلفیق و سخنرانی تعدادی از موافقان و مخالفان این لایحه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما٬ وابسته به رادیوو تلویزیون دولتی ایران، محمدمهدی مفتح٬ سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ گفت که این لایحه پس از برگزاری ۲۵ جلسه در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس ارائه شد.

آقای مفتح افزود که کمیسیون تلفیق، بودجه سال ۹۶ را یک میلیون و ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تعیین کرده و سهم بودجه عمومی دولت ۳۹۶ هزار میلیارد است.

وی سهم بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه سال آینده را نیز بدون رشد نسبت به سال گذشته ۷۹۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

بر اساس این گزارش،‌ «افزایش ۳۰ درصدی سهم صندوق توسعه ملی» و «تعیین سهم بودجه از نفت در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان» از دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده است.

محمد مهدی مفتح افزود که در بودجه سال آینده همچنین «سقف معافیت مالیاتی به دو میلیون تومان» افزایش یافته و به «مناطق محروم و محیط زیست» توجه شده است.

به گفته این نماینده مجلس،‌«همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری که کمتر از دو میلیون تومان دریافتی دارند» از دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده اعلام شده است.

پس از ارائه گزارشی از کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ تعدادی از نمایندگان به عنوان مخالفت و موافق در صحن علنی مجلس سخنرانی کردند.

محسن کوهکن٬ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به عنوان یکی از مخالفان گفت که این لایحه «محافظه‌کارانه» تنظیم شده و «اشکال ساختاری» در آن وجود دارد.

آقای کوهکن گفت که «با این نوع بودجه نمی‌توان کشور را اداره کرد و متاسفانه مسئولان عادت دارند مشکلات را به گردن گذشتگان بیندازند.»

مصطفی کواکبیان٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز «بی‌توجهی به اشتغال»، «وابستگی به نفت» و «افزایش سهم صندوق توسعه ملی» را از مهمترین «اشکالات لایحه بودجه سال ۹۶» دانست و گفت که این لایجه با وجود «امتیازات فراوان» از منظر «اقتصاد سیاسی دارای مشکلاتی است.»

وی همچنین «بی‌توجهی» به اشتغال را مهمترین «مشکل» لایحه بودجه سال آینده دانست و گفت: «متاسفانه بوی اشتغال از بودجه سال ۹۶ به مشام نمی‌رسد.»

اما غلامرضا کاتب٬ عضو هیات رئیسه مجلس، در موافقت با کلیات این لایحه گفت «در بودجه قیمت هر بشکه نفت ۵۵ دلار پیش‌بینی شده است و افزود که «درآمدهای مالیاتی از ۸۶ هزار میلیارد تومان به ۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۴ درصدی داشته است.»

به گفته وی «بودجه امور دفاعی و محیط زیست نیز رشد چشمگیری داشته که در بخش محیط زیست ۳۳ درصد و امور دفاعی ۲۱ درصد رشد داشته‌ایم.»

رحیم زارع٬ نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۶، از دیگر موافقان این لایحه از افزایش نیافتن قیمت حامل‌های انرژی در بودجه خبر داد و افزود: سهم بودجه عمرانی استان‌ها از هفت هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد٬ عضو هیات رئیسه مجلس، هم در موافقت با این لایحه گفت که در بودجه سال آینده به «شفافیت، انضباط مالی، مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها توجه» شده است.

از سوی دیگر، نادر قاضی‌پور٬ عضو کمیسیون صنابع و معادن مجلس،‌ به عنوان سخنران مخالف گفت که در این بودجه به موضوع «اقتصاد مقاومتی» بی‌توجهی شده است واضافه کرد: «لایحه بودجه سال ۹۶ حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.»

به گفته وی، «لایحه بودجه سال ۹۶ هیچ همخوانی با برنامه ششم نداشته و بودجه بدون توجه به برنامه ششم تنظیم شده است.»

این نماینده مجلس همچنین افزود که «در این لایحه وابستگی به نفت به روشنی مشاهده می‌شود.»

محمدجواد ابطحی، از دیگر مخالفان لایحه بودجه سال ۹۶ بود که از «بی‌توجهی» به بحث جلوگیری از فرارهای مالیاتی در بودجه انتقاد کرد و با اشاره به «کم رنگ شدن بحث نظارت در بودجه» گفت که «یکی از مشکلات ما در بودجه نویسی، نبود شفافیت است.»

وی اضافه کرد که «در بدبینانه ترین حالت، ۱۳۴ هزار میلیارد تومان و در خوشبینانه ترین حالت، ۸۰ هزارمیلیارد تومان کسری بودجه سال آینده است.»

شهباز حسن پور بیگلری٬ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، نیز «تعیین تکلیف بسیاری از پروژه های ناتمام»، «فعال‌سازی معادن و حمایت از فرهنگیان» را از جمله «محاسن» کلیات لایحه بودجه ۹۶ توصیف کرد.

پس از پایان اظهارات موافقان و مخالفان لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ ادامه رسیدگی به کلیات این لایحه و رأی‌گیری درباره کلیات آن به نشست روز سه‌شنبه سوم اسفند مجلس موکول شد.

XS
SM
MD
LG