لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

پیام های نوروزی شخصیت ها و سازمان های سیاسی به مناسبت سال نو


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

شخصیت ها و سازمان های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران در بیانیه هایی فرا رسیدن عید نوروز و سال نوی خورشیدی را تبریک و شادباش گفتند.

شاهزاده رضا پهلوی، ‌فرزند آخرین پادشاه ایران، در بیانیه ای نوشت که «مردم کشور ما با استقامت، تمام زیبایی ابدی تاریخ و فرهنگ شکوهمند ما را در خانه و خارج از کشور همواره با خود حمل نموده اند.»

وی افزود: «تاریخ ما فراتر از وقت است و با وجود همه سختی ها که چندین نسل به طول انجامید ، آمدن نوروز به ما یادآوری می کند که آن نیزممکن است تا دوباره بهار راه خود را به کشور عزیز ما پیدا کند.»

شاهزاده رضا پهلوی از خداوند خواست که «نگهدار ایران» باشد و «بهار را دوباره به کشور بازگرداند.»

همچنین سازمان مجاهدین خلق ایران در وبسایت خود از برگزاری مراسم نوروز و تحویل سال نو با حضور مریم رجوی، ‌رئیس شورای ملی مقاومت ایران، خبر داد. سازمان مجاهدین خلق ایران عضو این شورا است.

وبسایت سازمان مجاهدین خلق ایران بدون اشاره به محل برگزاری این مراسم نوشت که شماری از شخصیت های خارجی از جمله سناتور رابرت توریسلی، جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد و مایکو پاندلی نخست‌وزیر پیشین آلبانی در آن شرکت کرده اند.

بر اساس این گزارش،‌ خانم رجوی با اشاره به «حضور دوستان آلبانیایی» در مراسم گفت:«از اینکه درهای میهن زیبایشان را به روی مجاهدین گشودند تقدیر می‌کنم.»

پیش از این، وبسایت سازمان مجاهدین خلق ایران نوشته بود که «از نیمه بهمن ۹۴ تا ۱۹ شهریور ۹۵ تقریباً طی هفت ماه نزدیک به دو هزار نفر از ساکنان زندان لیبرتی به خارج از عراق و عمدتاً آلبانی منتقل شدند.»

در همین حال،‌ جبهه ملی ایران در تهران در بیانیه ای به مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت، ۲۹ اسفند، این روز را «جشن تاریخی بزرگی» دانست که «تقارنش با جشن ملی نوروز موجب دو شادباش برای مردم ایران است» و این «دو جشن» را تبریک گفت.

سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور هم با گفتن شادباش شصت و ششمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت در سراسر ایران و فرا رسیدن سال نو نوشت: «حکومت سرکوب جمهوری اسلامی بسی کوشید این جشن ملی و کهن ما را به دست خشن بسیج و حزب الله بسپارد غافل از آنکه چه بسا جاذبه نیرومند نوروز در طول زمان حزب الله را هم به سوی شادمانی و عظمت این روز بزرگ رهنمون می شود.»

این سازمان ها ابراز امیدواری کردند که «با ادامه پیکار با حکومت زور و سرکوب، نوروز آینده را در شرایط بهتری جشن بگیریم.»

همچنین نهضت مقاومت ملی ایران که به دست شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر ایران در سال ۱۳۵۷ تاسیس شد، با گفتن تبریک به مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت ایران و عید نوروز نوشت:‌ «با امید به تحقق اتحاد نیروهای معتقد و پایبند به دموکراسی در جهت سازندگی ایرانی آزاد و آباد، بعد از جمهوری اسلامی، امسال نیز فرارسیدن نوروز را به همه‌ی هم میهنان شادباش می‌گوید و آن‌ را جشن می‌گیرد.»

مصطفی هجری، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران،‌ نیز در پیامی به مردم کردستان ایران به مناسبت فرا رسیدن نوروز و سال نو، ضمن اشاره به از سر گیری فعالیت مسلحانه این حزب در داخل ایران نوشت: «ما نیرویی نیستیم که جمهوری اسلامی بتواند آن را به زانو دربیاورد.»

کانون نویسندگان ایران نیز آرزو کرد که سال پیش رو، سال«رهایی زندانیان سیاسی و عقیدتی، از میان رفتن سانسور، گسترش آزادی و آزادیخواهی، عشق و برابری و شکوفایی لبخند بر جان و دل مردم ایران و همه انسان ها» باشد.

هیئت سیاسی اجرایی اتحاد جمهوریخواهان ایران نیز با اشاره به مشکلات گوناگونی که در سال ۹۵ برای ایران وجود داشت،‌ امنیت و آسایش بیشتر را برای مردم ایران در سال ۹۶ آرزو کرد.

این سازمان سیاسی ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۶، چرخشی در تحولات ایران در جهت تامین حقوق شهروندی مردم و بهبود وضعیت اقتصادی آنان صورت گیرد و سیاست خارجی ایران در جهت حفظ صلح و امنیت در منطقه و عادی سازی مناسبات با همه کشورها بر اساس منافع متقابل سوق داده شود.

به علاوه،‌ هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با ابراز امیدواری نسبت به اینکه «شادی نوروز بر بیم ها و نگرانی های مردم غلبه کند»‌ نوشت: «مردم ایران در شرایطی به استقبال نوروز می روند که امسال نیز حکومت جمهوری اسلامی پیام های امیدوارکننده ای برای سال نو به آنها نداده است.»


در این ارتباط،‌ این سازمان به «رسوایی ها در مورد درآمدهای نجومی مقامات حکومت از همه جناح ها و تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال ۹۶ که بسیار پایین تر از خط فقر است»، اشاره کرد.

برخوردهای امنیتی و قضایی و سیاست خارجی تنش زای حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز مورد انتقاد سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) قرار گرفته است.

حزب توده ایران نیز در بیانیه ای با اشاره به آنچه «بحران عمیق اقتصادی – اجتماعی» در ایران نامید، آغاز سال نو را مصادف با «تدارک گستردهٔ رژیم برای برگزاری انتخابات مهندسی‌شدهٔ ریاست جمهوری آینده» دانست و نوشت که در این انتخابات، مردم دوباره تنها «حق انتخابِ بین بد و بدتر» را خواهند داشت.

این حزب خواستار «آزادی همهٔ زندانیان سیاسی» و آنچه «پایان دادن به روند خشونت و سرکوب از سوی سران رژیم» نامید، شد.

XS
SM
MD
LG