لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

مرخصی نرگس محمدی، احمد زیدآبادی و مهدی محمودیان


نرگس محمدی
نرگس محمدی
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر، با وثيقه ۶۰۰ ميليون تومانی به مرخصی آمده است.
به گزارش خبرگزاری ايسنا، سهراب سليمانی، مديرکل زندان‌های استان تهران، گفت: حسب اعلام مقامات قضايی استان زنجان، با اعطای مرخصی به خانم محمدی موافقت شد و وی به مدت ۱۰ روز به مرخصی رفت.
نرگس محمدی که به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر به شش سال زندان محکوم شده است، از حدود دو ماه و نيم پيش در زندان زنجان به سر می برد.
تقی رحمانی، همسر خانم محمدی و فعال ملی - مذهبی، درباره وضعيت او به راديو فردا می گويد:«برداشت ما اين است که برای مداوا به مرخصی آمده است و البته معلوم نيست که مداوای او چه مدت زمان بر خواهد بود، زيرا با توجه به بيماری ای که نرگس در زندان، علاوه بر فلج عضلانی، پيدا کرده و دچار تشنج شده است، اميدوارم که روند مداوای او روند رو به بهبودی باشد.»
آقای رحمانی به اين پرسش که آيا ۱۰ روز مرخصی برای مداوای خانم محمدی کافی خواهد بود، پاسخ می دهد:«منتظر نظر دادستانی و پزشکان معالج هستيم، چون همان زمان نيز انتظار داشتيم که پزشکان معالج نرگس بالای سر او حاضر شوند.»
او اشاره می کند که پزشک زندان زنجان معتقد است که اين زندان برای او مناسب نيست، زيرا زندان تنش زايی است؛ زندانی که بند زنان آن از چهار اتاق نه چندان بزرگ و با ۷۰ زندانی تشکيل می شود.
تقی رحمانی اضافه می کند:«بيشتر زندانيان از معتادان به مواد مخدر هستند که وقتی وارد قرنطينه زندان می شوند، حالت های ترک اعتياد آنان، آنچنان فضای زندان را ملتهب می کند که اصلا برای يک زندانی عادی و معتاد نيست، غير قابل تحمل است و اگر نرگس بهبود هم پيدا کند، در صورت بازگشت به زندان، دوباره بيمار خواهد شد و پزشک زندان نيز در اين مورد هشدار داده است.»
وی همچنين با اشاره به شرايط نامناسب زندان زنجان و تاثير آن بر روی وضعيت جسمانی همسرش می افزايد:«نرگس جرمی مرتکب نشده است که زندانی باشد و در عين حال، بايد ابتدا به طور کامل معالجه شود تا در شرايط بهتر و با نظر پزشکان حاذق با او برخورد شود.»
آقای رحمانی با اشاره به اينکه اين موضوع بايد برای ساير زندانيان سياسی بيمار رعايت شود، می گويد:«اين وظيفه ابتدايی مقام های قوه قضاييه و زندان است و در قوانين قضايی ايران هم در مورد آن نوشته شده است، اما اگر نخواهند اين قوانين را رعايت کنند، اين بحث ديگری است.»

احمد زید آبادی
احمد زید آبادی


مرخصی زیدآبادی و محمودیان
در اين ميان، به گزارش سايت کلمه، نزديک به مير حسين موسوی، احمد زيدآبادی و مهدی محموديان، دو روزنامه نگار زندانی در زندان رجايی شهر کرج، نيز روز سه شنبه به مرخصی آمدند.
آقای زيد آبادی روزنامه نگار و فعال سياسی، که از روز ۲۳ خرداد سال ۸۸ زندانی است، از زمستان سال ۸۸ همراه با تعدادی ديگر از زندانيان سياسی در زندان رجايی شهر کرج نگهداری می شود.
وی توسط دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعيد و محروميت مادام العمر از هرگونه فعاليت سياسی و شرکت در احزاب و هواداری، و همچنين مصاحبه و سخنرانی و تحليل حوادث، به صورت کتبی يا شفاهی محکوم شده است.
آقای زيدآبادی در سه سال اخير تنها دو بار به مرخصی چند روزه اعزام شده است.
آقای محموديان که در خصوص وقايع بازداشتگاه کهريزک اطلاع رسانی کرده بود، در شهريور سال ۸۸ در منزلش بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی عليه نظام به ۵ سال حبس تعزيری محکوم شد.
او تاکنون تنها يک بار توانسته بود از حق مرخصی استفاده کند.
در عين حال، به نوشته سايت کلمه، مهدی محموديان به علت آنچه «شرايط نامساعد زندان» ناميده شد، بخشی از ريه خود را از دست داد و به همين دليل، سال پيش با انتقال وی به بيمارستان موافقت شد و برای مدتی تحت معالجه پزشکی قرار گرفت.
در اين ميان، پيش از نرگس محمدی، احمد زيدآبادی و مهدی محموديان، سه زندانی سياسی ديگر؛ بهاره هدايت، حسن اسدی زيدآبادی و علی مليحی، سه فعال دانشجويی، به مرخصی آمده اند.
XS
SM
MD
LG