لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

اعتراض مردم نیشابور به «گرانی و کمبود مرغ»


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
گزارش ها حاکی است که شماری از ساکنان نيشابور روز دوشنبه در اعتراض به گرانی و تورم، در يکی از ميدان های اين شهر تجمع کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در گزارشی نوشته است:گرانی و کمبود مرغ، اعتراض مردم نيشابور را به همراه داشت.

این در حالی است که «سحام نيوز »، وب سایت نزدیک به مهدی کروبی در گزارش خود در مورد آنچه اعتراض برخی از ساکنان نيشابور به گرانی و تورم ناميد، نوشت که آنها شعارهايی عليه دولت سر دادند.
اين خبر تاکنون از سوی منابع رسمی تاييد يا تکذيب نشده است، اما در يوتيوب، فيلمی منتشر شده که در آن، تعدادی از مردم در منطقه ای تجمع کرده اند.
با اين همه، هنوز معلوم نيست که اين فيلم به تجمع گزارش شده از سوی سحام نيوز اختصاص دارد يا خير.
بر اساس اين گزارش، تجمع اعتراضی روز دوشنبه با واکنش دادستان نيشابور مواجه شد و او آنان را متهم کرد که «برای دو عدد مرغ در خيابان راه رفته اند.»
سحام نيوز به نقل از يک شاهد عينی نيز نوشت: «مردم در اعتراض به اين شرايط شعار هيهات من الذله سر می دادند.»
به نوشته اين سايت، تجمع اعتراضی روز دوشنبه به صورت خودجوش در مقابل يک مرغ فروشی آغاز شد.

در همین حال به گزارش ایسنا، رييس اداره صنعت، معدن و تجارت نيشابور با حضور در جمع معترضان در ميدان امام خمينی اين شهر، گفت: کم شدن مرغ در بازار به دليل جوجه‌ريزی کم در سال جاری بوده است.

حسين شريعتمدارتهرانی افزود: مشکل کمبود مرغ مربوط به نيشابور نبوده و در کل استان همين وضعيت است.

وی گفت: در ستاد تنظيم بازار شهرستان هم‌اکنون برای رفع اين مشکل تصميماتی گرفته شده است و اگر مرغ می‌خواهيد، از فردا در سطح شهرستان توزيع می‌کنيم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ادامه سرهنگ محمدحسن اميری، فرمانده انتظامی نیشابور با حضور در جمع معترضان گفت: تمام مطالب شما را به‌عنوان يک سرباز شما و فرزند نيشابور به مسوولان منتقل می‌کنم.
در همین رابطه وبسايت منتسب به ستاد نماز جمعه نيشابور نيز در اين مورد نوشت که در پی افزايش قيمت برخی اقلام غذايی از جمله مرغ و کمبود عرضه آن، جمعی از مردم با تجمع، راهپيمايی و تظاهرات در خيابان اصلی شهر اعتراض خود را اعلام کردند.
به نوشته اين وبسايت، تعدادی از معترضين در مسجد جامع نيشابور حاضر شدند و دادستان عمومی و انقلاب نيشابور در جمع آنان، با انتقاد از سردادن شعار عليه مسئولين گفت که شأن مردم نيشابور خيلی بيشتر از اين حرف هاست.
او همچنين اين اعتراض را «مصيبت» ناميد و گفت: ما برای نان و آب انقلاب نکرديم.
بر اساس گزارش خبرگزاری ها در ايران، قيمت مرغ و ديگر کالاهای خوراکی و مصرفی در ايران افزايش بسيار زيادی داشته است.
اين موضوع اعتراض هايی را در ميان مسئولان جمهوری اسلامی ايران که منتقد سياست های دولت محمود احمدی نژاد هستند، به دنبال داشته است.
از جمله، به گزارش خبرگزاری ايلنا، علی لاريجانی، رييس‌ مجلس، روز شنبه منشاء اصلی گرانی‌های اخير را اجرای نادرست قانون هدفمندی يارانه‌ها، اتخاذ تدابير نادرست و همکاری نکردن بانک‌ها با صنايع دانسته است.
در همين حال، به گزارش خبرگزاری ايسنا و شبکه تلويزيونی استان قم، آيت الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد در قم، در سخنانی در مورد گرانی مرغ گفت: مردم هم در اين زمينه نبايد خيلی برای تامين برخی مواد غذايی اصرار کنند و افزود: در حالی که اگر گوشت مرغ نخورند، خيلی مسئله مهمی نيست.
او اضافه کرد: بيشتر اطبا گفته‌اند که مواد گوشتی غذای مناسبی برای انسان نيست و نبايد افراط کرد؛ تنها مقدار کمی لازم است.
آيت لله مکارم شيرازی همچنين اشاره کرد که تصميم گرفته است گوشت مرغ نخورد و گفت: مردم هم می‌توانند با جمع و جور کردن اطراف کار در مقابله با گرانی سهيم باشند و البته دولت هم بايد برای برطرف کردن گرانی‌ها کمر همت ببندد.
اما آيا چنين توصيه هايی می توانند مانع از افزايش قيمت ها شوند؟
به نوشته سايت خانه ملت، محمد حسن‌نژاد، عضو کميسيون اقتصادی مجلس با بيان اين که قيمت محصولات لبنی هيچگاه به قيمت پيشين برنمی‌گردد، افزود: «با توجه به گران شدن ارز و افزايش قيمت نهاده‌های دامی، کاهش قيمت شير و محصولات لبنی شبيه يک روياست؛ مگر اين که دولت اقدامی در اين زمينه انجام دهد.»
علاوه بر اين، محمد سقايی، نماينده‌ استهبان در مجلس، نسبت به بروز مشکل در صنعت برق و گاز طی دو ماه آينده هشدار داد.
XS
SM
MD
LG