لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

ابراز نگرانی دولت روحانی از «امنیتی شدن» فضای رسانه‌ای پیش از انتخابات


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سال ۹۶،‌ با اعلام نگرانی دولت از امنیتی شدن فضای رسانه‌ای گفت که «هر گاه گزارش بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب نهایی شود،‌ آن را اعلام خواهیم کرد».

به گزارش خبرگزاری دانشجواین ایران، ایسنا، آقای نوبخت در این نشست مطبوعاتی که روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، برگزار شد،‌ افزود: «رئیس‌جمهور تاثر و نگرانی خود را بابت این مسئله اعلام کرده اند.»

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری روز ششم فروردین خبر داد که حسن روحانی از وزیر کشور خواسته است درباره بازداشت «مشکوک تعدادی از فعالان رسانه‌ای»در آستانه انتخابات گزارشی تهیه کند و مانع دخالت «غیرقانونی» برخی نهاد‌ها در انتخابات شود.

در اسفند سال گذشته، مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی و شماری از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی، احسان مازندرانی و هنگامه شهیدی بازداشت شدند.

همزمان محمود علوی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی گفت: «دولت از همان ابتدا با این دستگیری‌ها مخالف بوده و مخالف است.»

او افزود: «نظر دولت آن است که این مسئله به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و مدیران کانال‌ها آزاد شوند.»

پیشتر الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، روز سه‌شنبه در نامه ای از علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه، خواست از جایگاه و موقعیت خود برای آزادی فعالان رسانه‌ای و مدیران بازداشتی کانال‌های تلگرامی استفاده کند.

به نوشته ایسنا، الیاس حضرتی با اشاره به بازداشت تعدادی از فعالان رسانه‌ای و مدیران کانال های تلگرامی در هفته آخر اسفند سال ۹۵ نوشت: تاکنون اطلاعات و اخباری درباره علت این دستگیری‌ها و مرجع بازداشت‌کننده آنها منتشر نشده است.

همزمان محمدرضا عارف، رئیس «فراکسیون امید»،‌ از قوه قضاییه خواست موضوع «بازداشت ادمین‌های کانال‌های اصلاح‌طلب» در تلگرام را مرتفع کند.

یش از این نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، و تعدادی از اعضای فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس، ‌موسوم به «فراکسیون امید»، به این بازداشت ها واکنش نشان داده و آن را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مرتبط دانسته ‌اند.

همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز ۲۸ اسفند ۹۵، در نامه‌ای به محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفته بود که بازداشت مدیران چند کانال سیاسی تلگرامی «موجی از نگرانی» مبنی بر «التزام» نداشتن به وعده دخالت نکردن این نهاد در انتخابات را «برانگیخته است».

واکنش به انتقادهای محمود احمدی نژاد

محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه همچنین درباره انتقادهای رئیس جمهوری سابق ایران در استان خوزستان از سیاست دولت روحانی درباره اختصاص یارانه به مردم گفت: «دولت معتقد است برخی دهک ها نیازمند دریافت یارانه هستند. در عین حال، برخی به دولت هم فشار می آورند که چرا یارانه کسانی که نیاز ندارند را حذف نمی‌کنید.»

وی با اشاره به این که دولت در سال گذشته به ۷۷ میلیون تن یارانه داده است، سخنان محمود احمدی نژاد را «چند پهلو» دانسته و افزود: «اصلا سوال و انتقادی که مطرح می‌شود صحیح نیست.»

محمود احمدی نژاد روز دوم فروردین در یک سخنرانی در اهواز با اشاره به تلاش دولت روحانی برای حدف یارانه‌های نقدی گفت: «تو چه کاره‌ای که حرف ملت را قبول نمی‌کنی؟! ۹۷ درصد چیزی را می‌خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می‌فهمی، همین ملت تو را بالا آورد».

سخنگوی دولت در نشست مطبوعاتی خود به این پرسش که آیا دولت جواب نامه‌های محمود احمدی نژاد به حسن روحانی را خواهد داد، پاسخ داد:‌ «خبر دارم که احمدی نژاد نامه هایی به روسای جمهور برخی کشورها و از جمله رئیس‌جمهور کشورمان نوشته است اما از محتوای نامه وی به رئیس‌جمهور بی خبرم.»

«رئیس جمهور نمی تواند به همه پاسخ بدهد»

بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی به احتمال مناظره حسن روحانی و حمید بقایی اختصاص داشت که آقای نوبخت گفت:‌ «حتما اگر لازم باشد یکی از کارشناسان برنامه و بودجه به سوالات جواب خواهد داد.»

حمید بقایی از نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد و معاون اجرایی او و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در زمان محمود احمدی‌نژاد بود.

به نوشته ایسنا،‌ سخنگوی دولت اضافه کرد: «خودم حاضرم مسئولیت را بر عهده بگیرم و به کارشناسان ماموریت بدهم تا به تمام سوالات نامزدهای انتخابات پاسخ بدهند. کارشناسان هم با احترام و مستدل پاسخ خواهند داد و اگر مایل باشند جلسات رو در رو برگزار شود و همزمان پخش شود.»

او با اشاره به این که «رئیس‌جمهور مشغله فراوانی دارد و نمی تواند به همه پاسخ بدهد» گفت: «سازمان برنامه و بودجه خود را موظف می داند که از سوی دولت سخن بگوید. البته بقایی هم باید به سوالات زیادی پاسخ گوید. اینکه می گویند یارانه ها را می خواهند چند برابر کنند، باید بیایند و بگویند منابع آن را از کجا می خواهند تامین کنند.»

حمید بقایی وعده داده است که اگر رئیس جمهور شود، رقم یارانه‌ها را به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رساند.

پیش از این، علی ربیعی، ‌وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، روز ۱۲ فروردین وعده پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را «دروغ» خوانده و گفته بود که این وعده انتخاباتی نوعی «دروغ بزرگ و بزرگ‌ترین دروغ به فقراست».

XS
SM
MD
LG