لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

انتقاد دانشگاه آزاد اسلامی از حذف ۲۸۰۰ رشته توسط وزارت علوم


علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی،‌در اردیبهشت ماه، علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی کرد.
علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی،‌در اردیبهشت ماه، علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی کرد.

مدیرکل منابع انسانی و رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی «حذف» ۲۸۰۰ رشته این دانشگاه از سوی وزارت علوم را اقدامی «غیرکارشناسی و چالش برانگیز» خواند.

سعید علیزاده روز چهارشنبه هفتم تیر به خبرگزاری فارس گفت: این اقدام وزارت علوم «مغایر صریح سیاست‌های نظام و موجب احساس ناامنی شغلی» اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

او حذف این رشته‌ها را «مغایر با سیاست‌های علمی فناوری ابلاغی» رهبر جمهوری اسلامی و «قانون مجلس» دانست.

آن‌طور که این مقام مسئول گفته، حدف ۲۸۰۰ رشته٬ دانشگاه آزاد اسلامی را «دچار چالش» می‌کند و «در حذف این رشته‌ها، سیاست یک بام و دو هوا اتخاذ شده است».

وی همچنین پیش‌بینی کرد که حذف این رشته‌ها منجر به بیکار شدن «تعدادی از ۶۷ هزار استاد پاره‌وقت و تمام‌وقت و ۴۰ هزار کارمند دانشگاه آزاد اسلامی» شود.

بنابر اعلام مدیرکل منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی٬ این دانشگاه در حال حاضر «۳۵ هزار کارمند، ۳۵ هزار عضو هیئت علمی رسمی و ۳۵ هزار عضو هیئت علمی حق‌التدریس دارد».

بر اساس گزارش برخی سایت‌های خبری در ایران٬ وزارت علوم چندی پیش «۲۹۰۰ رشته این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد» را که دارای مجوز بودند، حذف کرده است.

این تصمیم همچنین باعث شده است که «در ۲۵۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی از یک تا ۱۴۲ رشته محل در کارشناسی ارشد حذف» شود.

وب‌سایت «افکار نیوز» در این ارتباط نوشت که این تصمیم وزارت علوم منجر به حذف «تمامی گرایش‌های کارشناسی ارشد» در «بیش از ۳۰ واحد دانشگاهی» شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان مجلس هم در همین رابطه گفته است «اگر این تصمیم نامناسب لغو نشود، ما آن‌ را سیاسی تلقی خواهیم کرد و از وزیر علوم در این زمینه سوال خواهیم کرد».

او این پرسش را مطرح کرده است: «چرا الان که تغییرات و اصلاحاتی در دانشگاه آزاد انجام شد و آقای دکتر ولایتی جلوی سوء استفاده‌ها را گرفته، چنین اقداماتی انجام شده است؟»

دانشگاه آزاد اسلامی پس از حضور علی‌اکبر ولایتی در راس هیئت امنای این دانشگاه شاهد تغییر و تحولات جنجال برانگیزی بوده است.

آقای ولایتی در روزهای نخست اردیبهشت امسال حمید میرزاده را از ریاست دانشگاه آزاد برکنار و علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی کرد.

برکناری آقای میرزاده با واکنش‌هایی همراه شد از جمله حسن خمینی، نوه آیت‌الله روح‌الله خمینی و از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با نوشتن نامهای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از او خواست تا به موضوع برکناری رئیس دانشگاه آزاد و تغییرات این دانشگاه ورود کند.

حمید میرزاده مدعی شده که برکناری او بدون رعایت تشریفات قانونی و رای‌گیری در جلسه هیئت امنا با حضور تمامی اعضا صورت گرفته‌ است.

در مقابل هم٬ ولایتی موضوع دخالت فرزند میرزاده در امور اقتصادی برخی واحدهای دانشگاهی این دانشگاه و انعقاد قراردادهای مالی کلان را مطرح و اتهاماتی در این زمینه متوجه رئیس سابق دانشگاه آزاد کرده است.

در واکنش به‌ این اظهارات آقای ولایتی، حمید میرزاده بیانیه‌ای منتشر کرد و از او خواست تا اسناد مورد ادعایش را منتشر کند.

برکناری یاسر هاشمی، فرزند کوچک اکبر هاشمی رفسنجانی، از سمت ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد نیز از جمله تحولاتی بود که در رسانه‌های ایران خبرساز و پرحاشیه شد.

یاسر هاشمی گفته بود علاقه داشته است همچنان به فعالیت خود در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه دهد، چرا که این دانشگاه را میراث پدرش می‌داند اما به گفته او «امکان ادامه همکاری» برایش فراهم نشده است.

XS
SM
MD
LG