لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

انفجار در نزدیکی دفتر حزب دموکرات کردستان در شمال عراق


خالد عزیز، رهبر حزب دموکرات کردستان
خالد عزیز، رهبر حزب دموکرات کردستان

دو انفجار در نزدیکی دفتر حزب دمکرات کردستان در حومۀ اربیل که سه شنبه شب، سی ام آذر، روی داد، دست کم هفت کشته برجای گذاشت.

اگرچه تحقیقات نیروهای امنیتی برای یافتن عامل یا عاملان این انفجارها هنوز به نتیجه ای نرسیده است، خالد عزیزی، دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران، در مراسم خاک سپاری کشته شدگان، جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این انفجارها متهم کرد.

ساعت ۱۰ سه شنبه شب به وقت محلی، در نزدیکی دفتر حزب دموکرات کردستان ایران در منطقۀ کوی سنجق اربیل، ابتدا یک انفجار کوچک روی داد؛ انفجاری در یک سطل آشغال که باعث شد شماری از پیشمرگه های این حزب و ساکنان منطقه برای کمک به آن سو بروند و به محض جمع شدن مردم، یک موتورسیکلت بمب گذاری شده، انفجار دوم را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جلال کریم، معاون وزارت داخلی اقلیم کردستان عراق، گفته است در این انفجار‌ها پنج تن از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران، یک کودک و یکی از نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق کشته شده‌اند.

جلال کریم افزود: در این انفجار‌ها شماری زخمی شده‌اند اما تعداد دقیق آنها مشخص نیست.

هیچ نشانه ای از یک تسویه حساب بر اساس اختلاف های سازمانی وجود ندارد.
سامان رسول پور،روزنامه نگار در سوئد

کاوه جم، خبرنگار در اردبیل، که به محل حادثه رفته است در گفت و گو با رادیو فردا از آغاز مراحل تحقیق نیروهای امنیتی خبر داد و گفت:«رئیس پلیس شهر کوی سنجق و حزب دموکرات کردستان ایران کمیته ای امنیتی برای تحقیق در مورد انفجارها تشکیل داده اند و به سرنخ هایی دست یافته اند اما حاضر نشده اند اطلاعاتی در مورد سرنخ های به دست آمده منتشر کنند. چرا که معتقدند این کار می تواند به روند تحقیقات ضربه بزند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره دست داشتن در چنین اقدام هایی را رد کرده است اما اگر انفجارهای مقابل دفتر حزب دموکرات کردستان کار ایران نباشد، کار چه گروه یا جریان دیگری می تواند باشد؟

سامان رسول پور، روزنامه نگار کرد در سوئد، به رادیو فردا گفت:«هیچ نشانه ای از یک تسویه حساب بر اساس اختلاف های سازمانی وجود ندارد. طبعا همیشه در حزب دموکرات طیف های مختلفی بوده اند. در یکی دو سال گذشته هم آقای خالد عزیزی مواضع خیلی میانه روانه ای در قبال جمهوری اسلامی داشته و اخیرا هم زمزمه های در مورد کناره گیری ایشان مطرح بوده است. با این حال نشانه ای از اینکه در خود حزب دموکرات مسائلی وجود دارد که چنین حادثه ای را توجیه کند، وجود ندارد.»

اگر چه هنوز کمیتۀ تحقیق نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق به طوری رسمی، متهمی برای انفجارهای مقابل دفتر حزب دموکرات کردستان نیافته، اما کاوه جم، خبرنگار از اربیل، گفت که خالد عزیزی، دبیر کل این حزب، روز چهارشنبه در مراسم خاک سپاری جانباختگان، ایران را «متهم اصلی» دانسته است.

اعضای حزب دموکرات کردستان ایران برای جشن دو رویداد همزمان یلدا و سالروز تولد عبدالرحمن قاسملو از رهبران ترورشدۀ کرد گرد هم آمده بودند که انفجار‌ها به هنگام خروج اعضای حزب دموکرات کردستان ایران از مقر این حزب روی دادند.

حزب دموکرات کردستان به رهبری خالد عزیزی، اگرچه برخلاف حزب دموکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری، مشی مسلحانه را دنبال نمی کرد اما آقای عزیزی در پیام نوروزی خود از تغییر رویکرد این حزب در صورت لزوم و اعزام نیروهای خود برای دفاع از کردها گفت؛ نکته ای که از سوی حزب رقیب (حزب دموکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری) به عنوان اعتراف به بی فایده بودن گفت و گو با جمهوری اسلامی ایران تلقی شد.

همن سیدی، کارشناس مسائل کردها در لندن، در گفت و گو با رادیو فردا، جمهوری اسلامی ایران را متهم اصلی انفجارهای سه شنبه شب در نزدیکی حزب دموکرات کردستان دانست.

وی گفت:«سابقۀ جمهوری اسلامی چه در ترورهای خارج از کشور و چه در اوایل دهۀ هفتاد میلادی در اقلیم کردستان عراق که در تحریم اقتصادی قرار گرفته بود بسیار زیاد است.»

آقای سیدی با اشاره به این موضوع که «در مواردی جمهوری اسلامی مستقیم اقدام نکرده بلکه افرادی را که در تنگنای مالی بوده اند اجیر کرده و از طریق آن ها اقدام های تروریستی انجام داده است» افزود: «ایران در مواردی نیز از طریق احزاب اسلامی کردستان عراق ترور و خرابکاری انجام داده که حتی اعضای حزب دموکرات کردستان را ربوده و به ایران تحویل داده اند.»

XS
SM
MD
LG