لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

شورای هماهنگی راه سبز امید: حکومت منافع ملی را به خطر انداخته است


شورای هماهنگی راه سبز امید، نزدیک به میر حسین موسوی و مهدی کروبی، با صدور بیانیه‌ای، نسبت به افزایش فشارهای بین‌المللی هشدار داد و آن را پیامد نادیده گرفتن عقلانیت جمعی و اداره غیردموکراتیک جامعه دانست.

این بیانیه پس از آن انتشار یافت که آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که دو شهروند آن کشور قصد داشته ‌اند سفیر عربستان سعودی در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد می‌کند.

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه خود با انتقاد از توسل مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به ماجراجویی، جزئی‌نگری و تأمین منافع کوتاه مدت نوشته است که این مسایل، زمینه را برای آسیب پذیری جایگاه ایران در عرصه‌ جهانی مهیا می‌کند.

این شورا ماجرای اتهام دست داشتن برخی مسئولین یا نهادهای جمهوری اسلامی ایران در طرح ترور سفیر کشور عربستان سعودی در آمریکا را زمینه‌ساز تنگ‌تر شدن حلقه فشارهای خارجی بر ایران دانست.

شورای هماهنگی راه سبز امید با اشاره به اینکه نسبت به درستی یا نادرستی این اتهام و اعتبار اسناد آن تردیدهای زیادی وجود دارد، افزود که در کنار «واقعیت مواجهه خصم آمیز آمریکا با ایران»، یک واقعیت تلخ دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه آنچه این روز‌ها بر مردم می‌رود، نتیجه‌ طبیعی عدم پای بندی حاکمان و دولتمردان ایران به حکمرانی دموکراتیک و عقلانیت جمعی است.

به گفته این شورا، اقتصاد نامولد، ورشکسته و وابسته به فروش منابع طبیعی، و نیز نظامی سازی بخش‌های مختلف حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور نه تنها دستاوردهای مثبتی در بر نداشته، بلکه پیامدهای منفی آن، مانند اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی اخیر، آشکار‌تر از همیشه است.

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه خود نوشته است که در نتیجه عملکرد داخلی و خارجی حکومت در شش سال اخیر، حلقه‌های محاصره و انزوا در عرصه سیاست خارجی، امنیت و منافع ملی ایران زمین را به مخاطره انداخته است.

این شورا تاکید می‌کند که تصحیح اتخاذ سیاست غلط خارجی، به دلیل ماندگاری پیامدهای آن، نیازمند زمان بیشتر است و هزینه‌های زیادی بر ایران تحمیل می‌کند.

در این بیانیه بر ضرورت استفاده از دیدگاه‌های صاحب نظران و کار‌شناسان و تصمیم گیری‌های متکی به عقلانیت جمعی تاکید و نوشته شده است که منافع ملی ایران، به دلیل سیاست‌های نامنسجم و خیال پردازانه، از جمله در مورد موضوع انرژی هسته‌ای، به خطر افتاده است.

این شورا تاکید کرده است که به دلیل نادیده گرفته شدن حقوق مردم در تعیین سرنوشت خویش، بازداشت‌ها و اعمال شکنجه، کشتار، سرکوب تجمع‌های مسالمت‌آمیز، زیر پا گذاشتن حق آزادی بیان، تعطیلی و سانسور مطبوعات، تعطیلی احزاب و سازمان‌های منتقد، کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر به وجود آمده ایران در بالا‌ترین حد آسیب پذیری در عمر ۳۰ ساله نظام قرار گرفته است.

شورای هماهنگی راه سبز امید از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دلیل بحران سازی یا استفاده از بحران‌ها، برای ایجاد وحدت تصنعی میان ملت و دولت انتقاد کرد و نوشت: وحدت واقعی، زمانی به دست می‌آید که خاضعانه به خواست اکثریت مردم گردن بنهند و به جای لجاجت در ادامه راه غلطی که به ویژه پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ در پیش گرفته‌اند، به مردم بازگردند.

این شورا نوشته است که هر ایرانی، دارای هر عقیده و مرامی که باشد، بر دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشورش ایستاده است، اما دفاع از ایران را نباید با دفاع از دولتمردانی که سهمی عمده در ایجاد این بحران دارند اشتباه کرد.
XS
SM
MD
LG