لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

ادامه اعتصاب غذای سه فعال کارگری و حقوق معلمان در زندان


اسماعیل عبدی (سمت راست تصویر) و جعفر عظیم‌زاده
اسماعیل عبدی (سمت راست تصویر) و جعفر عظیم‌زاده

گزارش‌ها از تهران حاکیست که اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده، رییس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، و اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، که از روز دهم اردیبهشت سال جاری در زندان اوین آغاز شده است، ادامه دارد.

در عین حال، محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، که از روز سیزدهم اردیبهشت سال جاری اعتصاب غذای خود را به اعتصاب غذای خشک تبدیل کرده بود، به دلیل خونریزی معده به بیمارستان منتقل شده است.

به گزارش برخی از سایت‌های کارگری و حقوق معلمان، جعفر عظیم زاده، رییس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، و اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، از روز دهم اردیبهشت در اعتراض به آنچه «امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی» و «دستمزدهای زیر خط فقر» نامیدند، اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز کردند.

اکرم رحیم پور، همسر آقای عظیم زاده، به رادیو فردا می‌گوید: «آقای عظیم زاده و آقای عبدی در این مدت هر کدام پنج کیلو وزن کم کرده‌اند و فشار خون آقای عظیم زاده هشت روی شش است.»

وی اشاره می‌کند که وزن و فشار خون این دو زندانی روزی دو بار آزمایش می‌شود.
اما واکنش مقام‌های زندان اوین و قوه قضاییه در قبال اعتصاب غذای نامحدود آقای عظیم زاده چه بوده است؟

اکرم رحیم پور در این مورد می‌گوید: «هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.»

وی سپس با اشاره به پیامدهای منفی اعتصاب غذا از مسئولان قوه قضاییه می‌خواهد که تا زندگی این فعالان صنفی زندانی به خطر نیفتاده است، به خواسته‌های آنان رسیدگی کنند.

جعفر عظیم زاده سال گذشته برای گذراندن حکم زندانش، خود را به زندان اوین معرفی کرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام‌های امنیتی به شش سال زندان محکوم شده بود.

خانم رحیم پور در مورد فعالیت‌های همسرش می‌گوید: «آقای عظیم زاده کسی است که امضا جمع کرده است که بگوید دستمزد کارگران کم است، مردم نمی‌توانند زندگی کنند، بیکاری زیاد است و کارخانه‌ها کارگرانشان را اخراج می‌کنند. این فعالیت‌هایی بوده که همسر من انجام داده است.»

وی تاکید می‌کند که فعالیت‌های همسرش در این چند سال در جهت دفاع از منافع کارگران بوده است.

در این میان، به نوشته سایت اتحاد متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اسماعیل عبدی، دبیر کل زندانی کانون صنفی معلمان ایران، روز یکشنبه از بند هشت زندان اوین بیرون برده شده و دیگر باز نگردانده نشده است.

این سایت نوشت که هنوز از محل انتقال و انگیزه مسؤلان زندان اوین از جابه‌جا کردن آقای عبدی اطلاعی در دست نیست.

اسماعیل عبدی سال گذشته به دست ماموران امنیتی بازداشت و به اتهام‌های امنیتیبه ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در این میان، سایت اتحاد خبر داد که محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، که از روز اول اردیبهشت ماه در اعتصاب غذا به سر می برد، به بیمارستان منتقل شده است.

این سایت اضافه کرد که در بررسی های اولیه، اعلام شده است که این فعال حقوق معلمان به دلیل اعتصاب غذا دچار خونریزی معده شده.

به نوشته سایت حقوق معلم و کارگر، نزدیک به کانون صنفی معلمان ایران، محمود بهشتی لنگرودی که از سیزدهم اردیبهشت ماه وارد اعتصاب غذای خشک شده است، به صدور حکم ۱۴ سال زندان از سوی دادگاه انقلاب اسلامی معترض است.
او خواستار بر گزاری دادگاه علنی و رسیدگی به اتهاماتش، با حضور هیات منصفه است.

بر اساس این گزارش، آقای بهشتی لنگرودی چند ماه پیش در همین ارتباط دست به اعتصاب غذا زده بود که در پی وعده مقام‌های قوه قضاییه در مورد رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر و پزشک، در مورد پیامدهای اعتصاب غذا به رادیو فردا می گوید: «معمولا بین هشت روز تا دو هفته طول می کشد که اشخاص بتوانند با اعتصاب غذا زنده بمانند و در عین حال بعد از این مدت امکان بروز عوارض غیر قابل برگشت از جمله برای کلیه در کسانی که دست به اعتصاب غذا می‌زنند، وجود دارد.»

آقای نایب هاشم درباره اعتصاب غذای تر هم می‌گوید که در این اعتصاب باید سه تا چهار لیتر آب و همچنین سدیم و پتاسیم به بدن برسد و به توصیف وی، در غیر این صورت از جمله ممکن است که قلب دچار مشکل جدی شود.

در همین حال، شماری از تشکل‌های کارگری و مدافع حقوق معلمان با حمایت از خواسته‌های جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی خواستار آزادی آنها و سایر فعالان صنفی زندانی شدند.

XS
SM
MD
LG