لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

وزیر اقتصاد: تغییر واحد پولی از ریال به تومان «تدریجی» خواهد بود


علی طیب ‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، می‌گوید: فرایند جابجایی پول ایران از ریال به تومان «تدریجی و به مرور و در طول زمان» انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی طیب ‌نیا روز پنجشنبه دوم دی، در سمنان گفت: «فعلا قرار نیست اسکناس جدیدی وارد بازار شود، بلکه این مهم در یک فرآیند و بازه زمانی طولانی انجام خواهد شد تا هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل نشود.»

وزیر اقتصاد ایران در توضیح این فرایند گفت: «جریان چاپ اسکناس در این بازه زمانی به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که در همان سیر طبیعی و به تدریج، واحد تومان جایگزین ریال شود.»

پیش از این، علی کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی ایران، پیشتر از احتمال اعمال اصلاحاتی «جزئی» در چاپ اسکناس‌های جدید در آغاز سال آینده خبر داده بود.

صفر زدایی در پول ملی تنها زمانی کارساز است که در قالب یک طرح کلی و در رابطه تنگاتنگ با دیگر اصلاحات بنیادی اقتصادی انجام بگیرد. در واقع پیدایش این همه صفر در مبادلات پولی ایران پیآمد سقوط اقتصاد ملی است و نه عامل آن.
فریدون خاوند،استاد اقتصاد در پاریس

فریدون خاوند،استاد اقتصاد در پاریس در مقاله ای در این مورد نوشته: «صفر زدایی در پول ملی تنها زمانی کارساز است که در قالب یک طرح کلی و در رابطه تنگاتنگ با دیگر اصلاحات بنیادی اقتصادی انجام بگیرد. در واقع پیدایش این همه صفر در مبادلات پولی ایران پیآمد سقوط اقتصاد ملی است و نه عامل آن.»

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در نشست هفدهم آذر ماه خود طرح تغییر واحد پول ملی ایران را از ریال به تومان تصویب کرد. این مصوبه برای اجرا قرار است در قالب لایحه «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و در صورت تصویب، باید به تائید شورای نگهبان برسد.

از زمان اعلام این تصمیم، مقام‌های اقتصادی دولت ایران اظهارنظرهای مختلفی درباره زمان و چگونگی اجرای این تصمیم و همچنین دلایل آن بیان کرده‌اند. از جمله اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی ایران، علت تصمیم هیأت دولت برای تغییر واحد پول ملی را «احترام به عرف جامعه و تطبیق با واقعیت‌ها» عنوان کرد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، مصوبه دولت در این زمینه را «اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت‌های موجود» دانسته بود.

مقام‌های اقتصادی دولت حسن روحانی در عین حال مصوبه دولت درباره تبدیل واحد پولی از ریال به تومان را بی‌ارتباط با طرح حذف صفر از واحد پولی کشور اعلام کرده‌اند. در همین زمینه علی طیب‌نیا روز پنجشنبه گفت: «حذف صفر از واحد پولی ایران از نظر ما کار درستی است، اما این مهم باید در زمان مناسب آن انجام شود و امروز زمان آن نیست.»

حذف صفر از پول ملی سال ۱۳۸۶ با دستور محمود احمدی‌ن‍ژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در دستور کار دولت وقت قرار گرفت٬ اما عمر دولت او به اجرای آن نرسید و این طرح به بایگانی بانک مرکزی رفت.

XS
SM
MD
LG