لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

روحانی:‌ دولت فشارهای محفلی بر دانشگاه را نخواهد پذيرفت


حسن روحانی در مراسم نمادین آغاز به کار دانشگاه‌های ایران
حسن روحانی در مراسم نمادین آغاز به کار دانشگاه‌های ایران
حسن روحانی،‌ رييس جمهوری ايران،‌ روز دوشنبه از وزارت اطلاعات خواست تا به دانشجویان و دانشگاهیان اعتماد کند و تاکید کرد که دولت وی فشارهای محفلی بر دانشگاه را نخواهد پذيرفت.
به گزارش خبرگزاری ايسنا،‌ آقای روحانی اين مطلب را در مراسم نمادينِ‌ آغاز سال تحصيلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران بیان کرد و افزود: «همه مسئولان بدانيد اگر جو را امنيتی کرديد، نفاق را توسعه داده‌ايد.»
آقای روحانی در سخنان خود که تشویق حضار را به دنبال داشت،‌ اشاره کرد:‌ این موضوع باعث سرشکستگی یک دولت است که دانشجویش یا استادش به خاطر بهانه‌جویی‌های عده‌ای دم فرو بندد و نتوانند اظهار نظر کنند.
رییس جمهور گفت: دانشگاه جای بیان اظهارنظر است و در دانشگاه یک زبان را بیشتر نمی‌پذیریم و آن زبان علم، خرد و عقلانیت است.

سخنان حسن روحانی در روز دوشنبه یکی از قوی‌ترین پیام‌های او در مخالفت با محدودیت‌های اجتماعی و سرکوب دانشجویان توسط نیروهای تندرو است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از آنچه «روند معیوب نابه جای بازنشستگی زودهنگام اساتید»‌نامید،‌افزود: «این طور نباشد که استاد کلاس در بیان عقاید خود آزاد نباشد.»
رییس‌جمهوری ایران گفته است:‌ «برخی تلاش می‌کنند ۷۵ یا ۷۶ میلیون جمعیت ایران دو چهره داشته باشند و آنجا که بحث نمره، ارتقا و شغل است یک چهره و زمانی که زندگی آزاد است، چهره دیگری داشته باشند که ما این را نمی‌خواهیم.»
حسن روحانی اضافه کرد:‌ باید با تضارب آرا، نقد و انتقاد و مباحثه به ثبات و رای درست و واقعی دست یابیم تا دانشگاه به مراتب بالای علمی خود دست یابد.
این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که در سال های اخیر، دهها دانشجو از دانشگاه‌ها اخراج و با از ادامه تحصیل باز ماندند. تعدادی از اساتید نیز یا اخراج و یا بازنشسته شده‌اند.

در این ارتباط،‌ جعفر توفيقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری،‌ حدود دو هفته پیش اعلام کرد: برای بررسی شکايات اساتيد بازنشسته، دانشجويان محروم از تحصيل و کارمندان اخراجی، کارگروهی در اين وزارتخانه تشکيل شده است.
به گزارش خبرگزاری ها،‌ آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر نیاز کشور به دیپلماسی علم افزود:‌ عالمان و فرهیختگان باید از طریق علم، دانش، مقاله، تحقیق و حضور در مجامع علمی جهان تلاش کنند و از وزارت اطلاعات خواست راه را برای دیپلماسی علم باز کند، به اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان که توسعه ایران را می‌خواهند،‌ اعتماد کند.
وی گفت که دولتش به دانشگاه آزاد و منتقد، فرهنگ ‌دوست، اندیشه ‌ورز و تعلیم دهنده شهروند متخصص، مشارکت‌جو و آگاه افتخار می‌کند و از دانشگاه ‌خواست در تمام زمینه‌ها به کمک دولت بیاید.
رییس جمهوری ایران نقد و حمایت دانشجویان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: نقد از دولت و دولتمردان نعمت بزرگی است که باید برابر آن با کمال تواضع سر فرود آورد و نقد دلسوزانه و سازنده برای دولت و کشور می‌تواند ثمرات ارزشمندی به همراه داشته باشد.
فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها نیز در سخنرانی حسن روحانی مورد اشاره قرار گرفت.
او گفت:‌ دانشگاه مرکز حزب نیست و فعالیت یک دانشجو و دانشگاه، ولو سیاسی و اجتماعی که حق طبیعی اوست، به عنوان عضو یک حزب نخواهد بود و دانشجو از منظر یک سیاستمدار نمی‌خواهد به مسائل بنگرد، بلکه دانشگاه به مثابه عالم و اندیشمند و روشنفکر به مسائل اجتماعی و سیاسی می‌نگرد.
آقای روحانی آشنایی دانشجویان با مسائل مهم سیاسی و اجتماعی ایران، منطقه و جهان را مفید و ضروری دانست و افزود:‌ مقصود از سیاست تنها بحث‌های مهم سیاست داخلی و خارجی نیست، بلکه مقصود از حضور دانشگاه و دانشجو و اساتید در مسائل سیاسی و اجتماعی یعنی حضور در فعالیت‌، ‌در حوزه محیط زیست، مسائل فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی و به ویژه فعالیت در عرصه اقتصادی است.
XS
SM
MD
LG