لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

دفاع روحانی از حمله موشکی سپاه: کاملا درست، بجا و ضرروی بود


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه شنبه ۳۰ خرداد،‌ پرتاب موشک از سوی سپاه پاسداران به سوی محل استقرار گروه حکومت اسلامی (داعش) را «کاملاً درست، ‏بجا و ضروری» توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی با اشاره به اینکه حمله موشکی سپاه پاسداران «تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست»‌ افزود که شورای عالی ‌امنیت ملی بعد از «حادثه تروریستی تهران برای پاسخ به ‌تروریست ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود».

اشاره وی به حملات به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت الله روح الله خمینی، ‌بنیانگذار جمهوری اسلامی، در روز ۱۷ خرداد بود. در این حملات،‌ که گروه حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت انجام آنها را بر عهده گرفت،‌ دستکم ۱۷ تن کشته و ۵۰ تن زخمی شدند.

پس از آن، سپاه پاسداران اعلام کرد که در تلافی این حملات، روز ۲۸ خرداد یک مرکز به گفته این نهاد «مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه» را با موشک های میان برد زمین به زمین مورد حمله قرار داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از گروه حکومت اسلامی و القاعده و همچنین افرادی که به لحاظ عقیدتی به گروه‌های سلفی نزدیک هستند، با عنوان «گروه‌های تکفیری» نام می‌برند.

بر اساس این گزارش، موشک‌ها از «پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان» شلیک شدند.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت: «اگر از یک مرکز، گروهکی ‌افرادی را اعزام کند و با پررویی می خواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در ‌سطح جهانی، خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ ‌قاطع دریافت خواهد کرد».

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت که ایران به چنین اقداماتی «حتما پاسخ خواهد داد»‌ و در صورت بروز حادثه ای، «‌عاملان آن با جواب قاطع تر نظام جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد».

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز روز سه شنبه حمله موشکی سپاه پاسداران را «نمادی از اقتدار ملی» دانست و گفت: «تنبیه و مجازات تروریست‌ها از سوی سپاه باید انجام می‌گرفت.... آنچه صورت گرفته است در مسیر درست،‌ منطقی و طبق روال کشور انجام می‌شود».

در این ارتباط، سپاه پاسداران روز دوشنبه ۲۹ خرداد گروه حکومت اسلامی (داعش) را تهدید کرد که در صورت ادامه حملات‌شان به ایران، مواضع آنها را بار دیگر هدف قرار خواهد داد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «اقدام سپاه نشان داد جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با تروریست‌ها همواره امنیت منطقه را در صدر برنامه های خود دارد. کشورهای همسایه از اقتدار ملی ایران باید خرسند باشند و احساس آرامش کنند».

او این سخنان را در حالی ابراز داشته است که شماری از کشورهای منطقه، از جمله ‌عربستان سعودی، ایران را به دخالت در امور داخلی سوریه، عراق و یمن متهم می کنند.

تهران با رد این اتهام ها، ‌این کشورها را به دخالت در امور داخلی این سه کشور متهم می کند؛ ‌اتهامی که از سوی آنها رد شده است.

XS
SM
MD
LG