لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

«حقوق ۸۰ هزار بازنشسته صنعت فولاد ايران پرداخت نشده است»


خبرگزاری ايلنا گزارش داد که اعضای هيات تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق بازنشستگی صنعت فولاد ايران آغاز به کار کردند.

نمايندگان مجلس روز سه شنبه با ۱۵۴ رای موافق، با تحقيق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی صنعت فولاد کشور موافقت کرده بودند.
اعضای اين هيات پس از آن انتخاب و شروع به کار کردند که گزارش هايی در مورد پرداخت نشدن حقوق ۸۰ هزار بازنشسته صنعت فولاد ايران بين يک تا دو ماه اخير انتشار يافت.

مشکل ۸۰ هزار بازنشسته صنعت فولاد ايران از روز ۲۳ آذر سال جاری در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت که گفته شد ۳۲ هزار بازنشسته کارخانه ذوب آهن اصفهان تنها ۷۵ هزار تومان از حقوق بازنشستگی آبان ماه خود را دريافت کرده اند.

وبسايت قانون آنلاين با اعلام اين مطلب نوشت که مسئولان ذوب آهن هيچ زمانی را برای پرداخت باقيمانده حقوق اين ۳۲ هزار بازنشسته مشخص نکردند.

قانون آنلاين اشاره کرد که ذوب آهن اصفهان بايد ماهيانه حدود ۴۰۰ ميليارد ريال بابت حقوق بازنشستگان خود پرداخت کند و اضافه کرد: به نظر می‌رسد در هشتمين ماه سال جاری، کفگير مالی اين شرکت به ته ديگ خورده است و تا پايان سال، به بيش از ۱۲۰۰ ميليارد ريال نقدينگی، آن هم فقط برای پرداخت حقوق به اين بازنشستگان نياز دارد.

بر اساس اين گزارش، حقوق بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در ماه های قبل از اين نيز طی ۲ يا ۳ مرحله به حساب آن‌ها پرداخت می‌شده است.

وبسايت قانون آنلاين در عين حال خبر داد که خيابان نشاط اصفهان در طول چند روز در نيمه دوم آذرماه شاهد حضور صدها معترض بازنشسته ذوب آهن بوده است که به دنبال حقوق خود در مقابل اداره بازنشستگی شرکت ملی فولاد تجمع کرده‌ بودند.

همزمان، خبرگزاری های فارس و ايلنا گزارش هايی در مورد تجمع گروهی از اين بازنشستگان در مقابل مجلس در تهران منتشر کردند.

تجمع کنندگان گفته بودند که به پرداخت نشدن حقوق ماهيانه و همچنين مابه‌التفاوت حقوقی شان معترض هستند.

وبسايت قانون آنلاين درباره عدم اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق ۳۲ هزار بازنشسته ذوب آهن اصفهان نوشت اين کارخانه هنوز به اين طرح نپيوسته و اين موضوع باعث شده است که حقوق بازنشستگان اين شرکت حداقل ۵۰ درصد کمتر از هم رديفان آن‌ها در ديگر شرکت‌های فولاد، از جمله شرکت فولاد مبارکه اصفهان باشد.

اما ريشه مشکل ۸۰ هزار بازنشسته صندوق بازنشستگی صنعت فولاد چيست؟

اينگونه که از سخنان ابراهيم دستمزد، رئيس کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان و دبير کانون های بازنشستگی فولاد و معادن ذغال سنگ ايران، بر می آيد، دليل اصلی، واگذاری واحدهای فولاد کشور به بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی ريشه اين مشکل بوده است.

آقای دستمزد اين واگذاری را بدون مطالعه و شتاب زده توصيف کرده و گفته است که مشکل نقدينگی صندوق بازنشستگی صنعت فولاد باعث شده است که در خدمت رسانی درمانی برای ۴۰۰ هزار عضو خانواده بازنشستگان اين صنعت نيز اخلال ايجاد شود.

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، محسن کوهکن، نماينده لنجان در مجلس، گفته است که در قانون بودجه ۹۰، مجلس برای اين صندوق مصوبه‌ای داشت تا دولت به اين بازنشستگان کمکی کند.

آقای کوهکن نگفت که آيا دولت محمود احمدی نژاد، اين مصوبه را اجرا کرده است يا نه، با اين همه اشاره کرد که در پی اعتراض بازنشستگان صنعت فولاد، علی لاريجانی، رئيس مجلس، برای رفع مشکلات آنان به دولت نامه نوشت.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، اين نماينده مجلس همچنين ابراز اميدواری کرد که مشکلات صندوق بازنشستگی صنعت فولاد با پرداخت بدهی توسط دولت به صورت اصولی رفع شود.
XS
SM
MD
LG