لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

بشار اسد: ایران در پیروزی‌های سوریه شریک است


رییس‌جمهوری سوریه روز پنجشنبه هفتم بهمن در دیدار با دستیار ویژه رییس مجلس ایران در امور بین‌الملل گفت که ایران بزرگترین حامی سوریه در بحران شش سال این کشور است و در پیروزی‌های اخیر «مقاومت سوریه» شریک است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بشار اسد در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، از «جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین حامی سوریه در جریان بحران شش ساله این کشور» یاد کرد و با اشاره به «پیروزی‌های اخیر مقاومت سوریه» در برابر مخالفانش افزود: «ایران هم در این پیروزی‌ها شریک است».

خبرگزاری ایرنا هم گزارش داده که حسین امیرعبداللهیان و بشار اسد در دیدار روز پنجشنبه خود بر حمایت از آتش‌بس در سوریه تاکید و اعلام کردند که توافق آتش‌بس، مقدمه‌ای برای «بازگشت صلح و امنیت به سوریه از طریق ادامه مبارزه با تروریسم و ایجاد شرایط مناسب برای آغاز گفت‌وگو میان سوری‌هاست».

اسد بر آنچه «نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران و حمایت از پایداری ملت سوریه در مقابله با جنگ تروریستی تحمیلی و تلاش برای یافتن راه حل سیاسی تضمین کننده تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه» نامید، تاکید کرد.

اشاره رییس‌جمهوری سوریه به گفت‌وگوهای صلح آستانه بود که در روزهای چهارم و پنجم بهمن در پایتخت قزاقستان برگزار شد.

این مذاکرات به ابتکار روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد و در آن نمایندگان دولت سوریه و ۱۵ گروه مخالف حضور داشتند.

از گروه های کرد سوری و نیز جبهه النصره و گروه حکومت اسلامی برای شرکت در مذاکرات آستانه دعوت نشده بود.

در این نشست استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نیز حضور داشت. جورج کرول، سفیر آمریکا در قزاقستان، هم به این نشست دعوت شده بود.

امیر عبداللهیان در دیدار با اسد گفته است: «حمایت کامل و همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه اصلی ثابت بر اساس روابط راهبردی دو کشور است».

در جنگ داخلی سوریه، ایران و روسیه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند و مخالفان حکومت سوریه نیز از حمایت عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردارند.

ایران می‌گوید تنها در زمینه مستشاری با حکومت سوریه همکاری دارد. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، تعداد ایرانیان کشته شده در سوریه بیش از یک هزار تن است.

مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی از این گروه به عنوان «شهدای مدافع حرم» یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG