لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

تخت روانچی: دفتر اتحادیه اروپا در تهران تا چند ماه دیگر بازگشایی می‌شود


مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه ۱۶ آبان، اعلام کرد که مراحل داخلی بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است و ظرف چند ماه آینده این کار صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای تخت روانچی با اشاره به اینکه در حال حاضر، اتحادیه اروپا دو دیپلمات در سفارت هلند در ایران دارد، افزود: «دلیل اینکه اینها فعلا این دو دیپلمات را فرستاده‌اند این است که در گذشته، فعالیت‌های تحت عنوان اتحادیه اروپایی با ایران، چندان نبود که نیاز باشد یک یا چند دیپلمات مستقر در تهران فعالیت‌ها را دنبال کنند.»

این مقام وزارت امور خارجه ایران افزود: «معمولا اتحادیه اروپا از طریق رئیس دوره‌ای و سفیر دوره‌ای، کارهای مربوط به اتحادیه را پیش می‌برد.»

وی اشاره کرد که ایران در مورد این دفتر با اتحادیه اروپا در تماس است و مساله را دنبال می‌کند.

در مرداد ماه سال جاری، وزارت امور خارجه ایران تایید کرده بود که اتحادیه اروپا قصد دارد دفتر مستقلی در تهران تاسیس کند و دو نماینده این اتحادیه در سفارت هلند برای پیگیری امور، مشغول فعالیت هستند.

مجید تخت‌ روانچی در آن زمان گفته بود تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران زمانبر است و طرفین توافق کرده‌اند برای تسریع امور، تعداد محدودی از نمایندگان این اتحادیه در سفارت هلند در تهران مستقر شوند تا کارها را پیش ببرند.

به نوشته ایلنا، مجید تخت روانچی روز یکشنبه گفت: در فضای جدید، وقتی کار وارد یک فضای همکاری بیشتری می‌شود، نمی‌توانید کار را به یک سفیر اروپایی بسپارید چرا که آن سفیر اروپایی خودش به اندازه کافی در حوزه دو جانبه مشغول است و نمی‌رسد کارهای یک کمیسیونر اروپایی را که به ایران آمده برنامه‌ریزی کند و اسنادی که قرار است بین دو طرف رد و بدل شود را تنظیم کند. در نتیجه تشکیلات جدیدی نیاز است.

سخنان مجید تخت روانچی پس از آن بیان شد که محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، وابسته به قوه قضاییه، روز پنجم آبان با توصیف دفتر اتحادیه اروپا به عنوان «لانه فساد» گفته بود: «قوه قضائیه اجازه نخواهد داد اتحادیه اروپا در ایران دفتر تاسیس کند.»

با این همه، او گفته بود: «این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست.»

این مقام قوه قضاییه، اتحادیه اروپا را متهم کرد که به گفته او، می خواهد «با تاسیس دفتر در تهران با مدافعان حقوق بشر و "ان‌جی‌او" ها ارتباط نزدیک داشته باشد تا از روند اجرای حقوق بشر در ایران اطمینان حاصل کند.»

دبیر ستاد حقوق بشر ایران همچنین گفت که اروپایی ها در موضوع حقوق بشر، به توصیف او، «صلاحیت ندارند بگویند که ایران باید خود را اصلاح کند در حالی که آنها مملو از خشونت و نقض حقوق بشرند.»

به طور معمول، مقام های جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به انتقادهای کشورهای اروپایی و آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ایران، این کشورها را متهم به نقض حقوق بشر می کنند.

سخنان دبیر ستاد حقوق بشر ایران در واکنش به تصویب قطعنامه «نقشه راه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام» در پارلمان اروپا ابراز شده بود.

در این قطعنامه با اشاره به دستاوردهای توافق هسته ای با تهران، بر گسترش روابط تجاری و سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا تاکید شده بود.

از سرگیری گفت و گوها با ایران در مورد مسائل حقوق بشری از جمله آزادی بیان، پایان دادن به اجرای احکام اعدام برای نوجوانان و موارد مربوط به مواد مخدر و احترام به حقوق شهروندی از جمله مسائلی بودند که در این قطعنامه ذکر شده بودند.

در بخشی از این قطعنامه آمده بود که احترام به حقوق بشر باید در تمامی توافق‌های سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرد.

تلاش برای کاهش تنش بین تهران و ریاض نیز یکی از نکات مطرح شده در قطعنامه پارلمان اروپا بود.

در واکنش به تصویب این قطعنامه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم تلاش اتحادیه اروپا برای عادی‌سازی و توسعه روابط بلند مدت با تهران را حاکی از اراده مثبت این نهاد خوانده بود.

با این همه، آقای قاسمی گفته بود:«اشاره به برخی موارد که با واقعیات موجود جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارد و مبتنی بر دیدگاه‌های متفاوت فرهنگ اروپایی عنوان شده، نمی‌تواند کمک چندانی به توسعه روابط فی‌مابین کند.»

XS
SM
MD
LG