لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

احمدی نژاد و انکار اختلافات بین کارگران و کارفرمایان


آیا در ایران شاهد پایان اختلافات و تضاد کارگران و کارفرمایان هستیم؟

نظر محمود احمدی نژاد،‌ رئیس جمهوری اسلامی ایران،‌که چنین است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا ،‌او هنگام دفاع از اسدالله عباسی،‌ وزیر پیشنهادی خود برای تصدی سمت وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ در مجلس که البته رای هم آورد،‌گفت: با توجه به اینکه همواره شاهد کشمکش‌های طولانی میان کارگران و کارفرمایان در وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی بودیم اما امروزه توانسته‌ایم این کشمکش‌ها را به صفر رسانده و تعطیل کنیم.

محمود احمدی نژاد همچنین با اشاره به نقش مهم وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در
تنظیم روابط کارگر و کارفرما افزود:‌‌با ایجاد همگرایی و همدلی میان کارگر و کارفرما توانسته‌ایم کشمکش‌های طولانی میان این دو قشر را به صفر برسانیم و یا تعطیل کنیم.

به گفته رئیس جمهوری اسلامی ایران،‌ در شورای هماهنگی کار برای حقوق سالانه و موضوعات کارگری اقدامات بسیاری انجام شده است.

محمد پور عبدالله،‌ فعال دانشجویی که پیگیر مسایل کارگری است،‌ در زمینه سخنان محمود احمدی نژاد عقیده دارد: «این تضاد نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. تضادهای ساختاری در یک جامعه سرمایه‌داری و تضادهایی که به طور تاریخی در ایران صنعتی وجود داشته، همچنین شرایط سیاسی ویژه ای که امروز در جامعه به وجود آمده به خصوص تحریم‌ها همه عواملی است که باعث شده ستم مضاعفی برگارگران وارد شود. در شرایط ویژه وقتی یک کارخانه تعطیل می‌شود، درست است که سرمایه‌دار آسیب می‌بیند ولی کارگر به مراتب بیشتر آسیب می‌بیند و به درد و رنج کارگر بیشتر می‌افزاید.»

پیش از این نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی ایران، در زمان های مختلف از نبود تضاد بین کارگر و کارفرما سخن گفته بود.

از جمله او در فروردین سال ۸۶ ،‌گفت:‌در اسلام، رابطه کارگر و کارفرما، رابطه دو دشمن نیست. رابطه دو تا همکار است. رابطه استثمارگری هم نیست یعنی کارفرما، سلطان کارگر نیست.

مهدی کوهستانی‌نژاد،‌ مشاور کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری و عضو کنگره کار کانادا با اشاره به آنچه وجود تضاد بین کارگر و کارفرما در نظام سرمایه‌داری می‌نامد و همچنین شرایط ایران و شماری از کشورهای جهان به رادیو فردا می‌گوید: «در کشور ما این حرف‌ها بیشتر طنز است. در جامعه امروزی امکان این وجود دارد که جنبش کارگری در تصمیم‌گیری‌ها دخالت کند، ولی در کشور ما این بیشتر به شوخی می‌ماند و ما فقط می‌خواهیم از شرایط غرب استفاده کنیم و بگوییم در کشور ما هم چنین شرایطی وجود دارد. اما جامعه کارگری ما نه حکومت را به رسمیت می‌شناسد و نه کسانی که از طرف حکومت این حرفه‌ا را مطرح می‌کنند.»

اما صرف نظر از این صحبت‌ها، می توان‌به گزارش ها و اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی در ایران نگاهی انداخت و دید آیا همه چیز در امن و امان است؟

پاسخ منفی است. روز و یا هفته ای نیست که شاهد اعتراض‌های صنفی کارگری در مورد پرداخت نشدن حقوق چند ماهه،‌اخراج ها و تعطیلی کارخانه‌ها نباشیم.

در این حال، نیم نگاهی به خارج از مرزهای ایران و سازمان بین‌المللی کار،‌ وابسته به سازمان ملل متحد،‌ می‌تواند به نوعی ناقض سخنان مقام های جمهوری اسلامی ایران باشد.
‌مشاور کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری درباره نقش سازمان بین‌المللی کار در ارتباط با روابط کارگران و کارفرمایان می‌گوید: «سازمان جهانی کار نهادی است برای دور هم گردآوردن کارگران و استفاده از تجربیات هم برای بهتر کردن قوانین در ارتباط با نیروی کار. قوانین بین‌المللی باید وجود داشته باشد تا این سازمان بتواند روی برخی کشورها فشار بیاورد. به عنوان مثال در دو کشور چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اقتصادی جهان مشکلات زیادی برای کارگران وجود دارد اما سازمان جهانی کار به این مشکلات واقف است و این نهاد به وجود آمده تا به واسطه قانون بتواند شرایط را بهتر کند.
البته به جز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران،‌ اظهار نظرهای مشابهی نیز از سوی تعدادی از مسئولان تشکل های کارگری به رسمیت شناخته شده توسط جمهوری اسلامی ایران ابراز شده است.

برای مثال، به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌‌ اولیاء علی بیگی، رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور، در آستانه روز جهانی کارگر سال جاری گفت: باید باور کنیم دوران تقابل کارگر و کارفرما به پایان رسیده و باید همکاری این دو قشر باهم تقویت شود.

او راه بیرون رفتن از فشارهای اقتصادی فعلی را تعامل کارفرما و کارگر دانست و گفت که‌ کارگر باید باور کند تا کارآفرین نباشد کاری از پیش نخواهد برد و کارآفرین نیز بداند بدون همکاری نیروی کار در تحقق اهدافش ناموفق خواهد ماند و به تولید نمی رسد.

اما به رغم اینگونه موضع‌گیری‌ها و سخنان،‌آقای پور عبدالله با اشاره به افزایش فشارهای امنیتی – قضایی بر فعالان و تشکل های کارگری می افزاید: همین موضوع گواه وجود تضادی است که مقام های جمهوری اسلامی ایران منکر آن هستند.

او می گوید:«اکنون نه تنها تشکل‌های مستقل کارگری تحت فشار و ضرب بوده و از وضعیت ناراضی هستند، بلکه تشکل‌های رسمی هم این حرف را نمی‌پذیرند. من فکر می‌کنم آقای محجوب در خانه کارگر یا وب‌سایت ایلنا هم چنین چیزی را نمی‌پذیرند.»
پای صحبت شنوندگان

یکی از شنوندگان کارنامه به ما می‌گوید: «سال ۵۷ که آقای خمینی وارد شد با تکیه بر شعار مستضعفین و کوخ نشینان که در واقع همان قشر کارگران و فرودستان هستند، به حکومت خود وجاهت بخشید. امروز ۳۵ سال است که از حکومت آقایان می‌گذرد اما ما نه در مجلس و نه در شوراهای شهر نماینده کارگری نداریم. حتی نماینده ظاهری کارگری هم به ندرت وجود دارد در حالی که کارگران چرخ جامعه را می‌چرخانند.»

آشنایی با قانون تامین اجتماعی

حقوق‌ بازنشستگي‌ بیمه‌شدگان تامین اجتماعی برابر با متوسط‌ حقوق‌و مزاياي‌ دريافتی دو سال‌ آخر خدمت‌ كه‌ مأخذ پرداخت‌ حق‌ بيمه‌بوده‌ است،‌ خواهد بود.

***
شما می‌توانيد درباره مشکلات خود با آدرس kar@radiofarda.com يا شماره تلفن ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲ تماس بگيريد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG